Tilbakemelding : en gave : en kvalitativ studie av hvordan fire tidligere rådgivningsstudenter med fullført mastergrad i rådgivningsvitenskap ved NTNU opplever spenningen mellom sin kvalifikasjonsrelevante og sin yrkesrelevante kompetanse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2407710Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne masteravhandlingen har vært å få økt innsikt i hva tidligere
rådgivningsstudenter ved NTNU opplever å ha tilegnet seg av kompetanse gjennom
masterstudiet, og hvordan denne oppleves i møte med deres nåværende yrkespraksis. Slik ble fokuset i oppgaven spenningen mellom utvikling av kvalifikasjonsrelevant og yrkesrelevant kompetanse.
Avhandlingen er bygget på problemstillingen:
”Hvilken opplevelse har fire tidligere studenter med fullført mastergrad i
rådgivningsvitenskap ved NTNU av spenningen mellom sin kvalifikasjonsrelevante og
yrkesrelevante kompetanse?”
Problemstillingen besvares på bakgrunn av intervju med fire tidligere rådgivningsstudenter.
Funnene blir drøftet i lys av teori rundt rådgivning og kompetanse og min egen forforståelse av forholdet mellom teori-praksis generelt, og rådgivningsutdanning-rådgivningsyrket spesielt.
Jeg benyttet en fenomenologisk forskningstilnærming med semistrukturert intervju for å få
innsikt i fenomenet. I løpet av analyseprosessen kom jeg frem til at materialet kunne beskrives ut i fra tre kategorier ”Forståelsen av selvinnsiktens betydning”, ”Forståelsen av praksisfeltets oppfatning av rådgivning” og ”Forståelsen av spenningen mellom rådgivningsteori og praksis”. I kategoriene blir funnene drøftet hver før de blir knyttet sammen for å beskrive kjernekategorien: ”Opplevelsen av betydningen av spenningen mellom kvalifikasjonsrelevant og yrkesrelevant kompetanse.”
Slik kan avhandlingen sees på som en feedbacksløyfe som kan gi en oppdatering i hva fire tidligere studenter opplever av kompetanse så vel innenfor utdanningen som for
yrkeskonteksten hvor takt og utakt mellom utdanning og yrkespraksis blir belyst.