• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tilbakemelding : en gave : en kvalitativ studie av hvordan fire tidligere rådgivningsstudenter med fullført mastergrad i rådgivningsvitenskap ved NTNU opplever spenningen mellom sin kvalifikasjonsrelevante og sin yrkesrelevante kompetanse

Tøsse, Martine Vinje
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Hele masteroppgaven (1.061Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2407710
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1879]
Abstract
Formålet med denne masteravhandlingen har vært å få økt innsikt i hva tidligere

rådgivningsstudenter ved NTNU opplever å ha tilegnet seg av kompetanse gjennom

masterstudiet, og hvordan denne oppleves i møte med deres nåværende yrkespraksis. Slik ble fokuset i oppgaven spenningen mellom utvikling av kvalifikasjonsrelevant og yrkesrelevant kompetanse.

Avhandlingen er bygget på problemstillingen:

”Hvilken opplevelse har fire tidligere studenter med fullført mastergrad i

rådgivningsvitenskap ved NTNU av spenningen mellom sin kvalifikasjonsrelevante og

yrkesrelevante kompetanse?”

Problemstillingen besvares på bakgrunn av intervju med fire tidligere rådgivningsstudenter.

Funnene blir drøftet i lys av teori rundt rådgivning og kompetanse og min egen forforståelse av forholdet mellom teori-praksis generelt, og rådgivningsutdanning-rådgivningsyrket spesielt.

Jeg benyttet en fenomenologisk forskningstilnærming med semistrukturert intervju for å få

innsikt i fenomenet. I løpet av analyseprosessen kom jeg frem til at materialet kunne beskrives ut i fra tre kategorier ”Forståelsen av selvinnsiktens betydning”, ”Forståelsen av praksisfeltets oppfatning av rådgivning” og ”Forståelsen av spenningen mellom rådgivningsteori og praksis”. I kategoriene blir funnene drøftet hver før de blir knyttet sammen for å beskrive kjernekategorien: ”Opplevelsen av betydningen av spenningen mellom kvalifikasjonsrelevant og yrkesrelevant kompetanse.”

Slik kan avhandlingen sees på som en feedbacksløyfe som kan gi en oppdatering i hva fire tidligere studenter opplever av kompetanse så vel innenfor utdanningen som for

yrkeskonteksten hvor takt og utakt mellom utdanning og yrkespraksis blir belyst.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit