• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Teknologi og design på ungdomstrinnet - Kjennetegn på undervisning i teknologi og design på ungdomstrinnet

Jdaini, Amar
Master thesis
Thumbnail
View/Open
MNATF_Amar Jdaini.pdf (1.023Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2416302
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [3291]
Abstract
Teknologi og design ble innført i 2006 som et hovedfagområde i naturfag i kunnskapsløftet

LK06 og skulle implementeres som et flerfaglig emne der matematikk, naturfag og kunst og

håndverk samarbeidet. Samspillet mellom naturvitenskap og teknologi står sentralt i dette

hovedområdet.

Studiet er en fenomenologisk undersøkelse hvor det ble gjennomført intervju som metode.

Intervjuene ble tatt opp med diktafon, transkribert, kodet og kategorisert. Informantene ble

forsikret om at hele intervjuet, og hvem den enkelte informant var, ville bli anonymisert, og at

opptakene ville bli slettet etter hvert som de ble transkribert.

Denne studien handler om hvordan syv naturfaglærere på fire forskjellige skoler i Sogn og

Fjordane underviser i teknologi og design, og hva som kjennetegner undervisningen. Studien

handler videre om hva lærerne forbinder med teknologi og design, hvilke utfordringer de har,

og hva som påvirker deres arbeid. Studien tar også for seg hva de mener er elevene sitt

læringsutbytte gjennom undervisning i fagområdet og hva som kjennetegner lærernes

vurdering i faget.

Datamaterialet viser at lærerne i ulik grad er positive til teknologi og design, men at de

opplever det som et vanskelig fagområde fordi de manglet kompetanse og utstyr på den

enkelte skole. Det kom frem at skoleledelsen på samtlige skoler ikke prioriterte og la til rette

for undervisning i teknologi og design. Det kom også tydelig frem i studiet at lærerne

forbinder teknologi med gjenstander og komplisert data og elektronikk, og at design kunne

være en prosess fra idè til ferdig produkt. Noen sa de gjennomførte prosjekt og andre la mest

vekt undervisning fra læreboken. Bare en lærer samarbeidet flerfaglig i undervisning i emnet.

Vurdering av elevenes måloppnåelse i faget ble stort sett gjennomført med skriftlige prøver.

Med bakgrunn i lærernes utsagn kan det tyde på at lærerne har en fragmentert og liten

forståelse av hva teknologi og design er, og at intensjonen slik kunnskapsløftet ønsket med

flerfaglig samarbeid i skolen, i svært liten grad blir gjennomført ved de skolene informantene

jobber. Det er derfor viktig at lærerne får etterutdanning og en bedre forståelse for hva

undervisning i teknologi og design innebærer, og at skoleledelsen prioriterer dette fagområdet.

Bedre kompetanse hos lærerne vil muligens bidra til at de blir faglig tryggere på å legge press

på skoleledelsen, slik at det blir lagt vekt på å skaffe utstyr og lagt bedre til rette for

undervisning i teknologi og design.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit