Teknologi og design på ungdomstrinnet - Kjennetegn på undervisning i teknologi og design på ungdomstrinnet
Master thesis

View/ Open
Date
2013Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3291]
Abstract
Teknologi og design ble innført i 2006 som et hovedfagområde i naturfag i kunnskapsløftet
LK06 og skulle implementeres som et flerfaglig emne der matematikk, naturfag og kunst og
håndverk samarbeidet. Samspillet mellom naturvitenskap og teknologi står sentralt i dette
hovedområdet.
Studiet er en fenomenologisk undersøkelse hvor det ble gjennomført intervju som metode.
Intervjuene ble tatt opp med diktafon, transkribert, kodet og kategorisert. Informantene ble
forsikret om at hele intervjuet, og hvem den enkelte informant var, ville bli anonymisert, og at
opptakene ville bli slettet etter hvert som de ble transkribert.
Denne studien handler om hvordan syv naturfaglærere på fire forskjellige skoler i Sogn og
Fjordane underviser i teknologi og design, og hva som kjennetegner undervisningen. Studien
handler videre om hva lærerne forbinder med teknologi og design, hvilke utfordringer de har,
og hva som påvirker deres arbeid. Studien tar også for seg hva de mener er elevene sitt
læringsutbytte gjennom undervisning i fagområdet og hva som kjennetegner lærernes
vurdering i faget.
Datamaterialet viser at lærerne i ulik grad er positive til teknologi og design, men at de
opplever det som et vanskelig fagområde fordi de manglet kompetanse og utstyr på den
enkelte skole. Det kom frem at skoleledelsen på samtlige skoler ikke prioriterte og la til rette
for undervisning i teknologi og design. Det kom også tydelig frem i studiet at lærerne
forbinder teknologi med gjenstander og komplisert data og elektronikk, og at design kunne
være en prosess fra idè til ferdig produkt. Noen sa de gjennomførte prosjekt og andre la mest
vekt undervisning fra læreboken. Bare en lærer samarbeidet flerfaglig i undervisning i emnet.
Vurdering av elevenes måloppnåelse i faget ble stort sett gjennomført med skriftlige prøver.
Med bakgrunn i lærernes utsagn kan det tyde på at lærerne har en fragmentert og liten
forståelse av hva teknologi og design er, og at intensjonen slik kunnskapsløftet ønsket med
flerfaglig samarbeid i skolen, i svært liten grad blir gjennomført ved de skolene informantene
jobber. Det er derfor viktig at lærerne får etterutdanning og en bedre forståelse for hva
undervisning i teknologi og design innebærer, og at skoleledelsen prioriterer dette fagområdet.
Bedre kompetanse hos lærerne vil muligens bidra til at de blir faglig tryggere på å legge press
på skoleledelsen, slik at det blir lagt vekt på å skaffe utstyr og lagt bedre til rette for
undervisning i teknologi og design.