Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 15055-15074 of 15250
-
Å arbeide i noens hjem. Ideologi og praksis i bofellesskap for personer med utviklingshemming
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2019:361, Doctoral thesis, 2019)Sammendrag: Gjennom HVPU-reformen på starten av 1990-tallet ble institusjonsomsorgen avviklet og kommunene overtok ansvaret for tjenestene for personer med utviklingshemming. De nye hjemmebaserte omsorgstjenestene var ... -
Å balansere nærhet og avstand i relasjonen : en kvalitativ intervjustudie av veilederes opplevelse av å bygge tillitsrelasjoner og fremme den profesjonelle utviklingen i møte med kadetter
(Master thesis, 2016)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å få innsikt i hvordan lagsveiledere ved Luftkrigsskolen (LKSK) opplever å være i relasjon med kadetter. Avhandlingen er bygget på følgende problemstilling: ” Hvordan opplever ... -
Å benytte sine flerspråklige repertoarer i skolen: En kvalitativ undersøkelse av et utvalg mellomtrinnelevers refleksjoner
(Master thesis, 2022)Det språklige og kulturelle mangfoldet i Norge har økt kraftig de siste tiårene, på grunn av en stadig økende innvandring (Språkrådet, 2018; SSB, 2017, 2022). Det vil si at også antallet elever med kompetanser i andre språk ... -
Å benytte utfylte skriverammer som utgangspunkt for tekstsamtaler: En kvalitativ casestudie om tekstsamtalens didaktiske potensial under videreutvikling fra skriveramme til ferdig tekst
(Master thesis, 2023)Tidligere forskning har vist at skriving og samtaler om tekster bør foregå samtidig, slik at elever kan tilegne seg kunnskap om språk samtidig som de skaffer seg erfaringer med å benytte denne kunnskapen i egen tekstskaping ... -
Å bevege og bli beveget i kontakten – en studie av kontaktimprovisasjon og psykoterapi
(Master thesis, 2014) -
Å bevege seg i og gjennom tekster. Skjønnlitterær lesing i tverrfaglig undervisning om rovdyr på mellomtrinnet
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen drøfter hvilken rolle lesing av skjønnlitteratur kan spille i et tverrfaglig undervisningsopplegg om rovdyr. Det empiriske materialet består av gruppesamtaler med elever på mellomtrinnet som har lest to ... -
Å bevisstgjøre kjønn for å oppheve kjønn. Innlemmelse av maskulinitet i feminisme.
(Master thesis, 2022)I kjølvannet av en rekke festivalovergrep i Sverige sommeren 2016 ble ideen om Killmiddag født. Grunnlegger av den svenske likestillingsorganisasjonen Make Equal, Ida Östensson, oppfordret svenske menn til å snakke med ... -
Å bli eller dra? Om ungdoms oppvekst og fremtidsplaner i en bygd i Norge
(Master thesis, 2021)Temaet for denne oppgaven er ungdoms oppvekst på bygda i Norge, og hvordan den henger sammen med flytting fra norske bygder. Målet er å få innsikt hvordan bygdeungdommens oppvekst påvirker deres fremtidsplaner, hva som ... -
Å bli familieterapeut: En kvalitativ studie av videoveiledning i familieterapiutdanning
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Studenter som utdanner seg til familieterapeuter, skal tilegne seg kunnskap om aktuelle teorier og metodiske tilnærminger. De skal tilegne seg ferdigheter og utvikle et reflektert forhold til egne verdier og holdninger og ... -
Å bli sterkere sammen - En kvalitativ undersøkelse av mestringstreff for pårørende
(Master thesis, 2020)Formål. Formålet med denne oppgaven er både å gi en overordnet forståelse for hvordan det er å være pårørende, og å evaluere et mestringstreff for pårørende utviklet av Trondheim kommune. Evalueringen av mestringstreffet ... -
Å bli tatt vare på og å ta vare på seg selv som hjelper
(Master thesis, 2021)De senere årene har det i norsk folkehelsearbeid vært et økt fokus på psykisk helse, livskvalitet og subjektiv trivsel. Hensikten med denne masteroppgaven har vært å utforske problemstillingen; «Hvordan opplever hjelpere ... -
Å bli til med litteraturen. En metafysisk og nevrovitenskapelig forståelse av skjønnlitteraturens virkning
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen bidrar til den litteraturdidaktiske tenkningen omkring hvilken litteratur man kan lese, hvordan man kan arbeide med litteraturen og hvorfor. Fokuset rettes mot skjønnlitteraturens potensielle virkning på ... -
Å bli uerstattelig i omsorgen og erstattelig på jobb.Mannlige lederes erfaringer med bruk av fedrekvote.
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Innføringen av fedrekvoten i Norge i 1993 førte til at flertallet av norske fedre, 90 prosent, bruker retten til permisjon. Fedre med høy inntekt er imidlertid en av gruppene som er overrepresentert blant de som ikke ... -
Å bli venn med kroppen gjennom dans - Muligheter ved somatisk dans for en positiv kroppsopplevelse hos personer med MS
(Master thesis, 2017)Denne oppgave beskriver er et forsknings og utviklingsprosjekt som i første hand undersøker prosessen en dansepedagog går igjennom i sitt utarbeidende av en didaktisk tilnærming til somatisk dans. Den tar utgangspunkt i ... -
Å bli voksen for tidlig - En litteraturstudie om barnefattigdom i Norge
(Bachelor thesis, 2020)Velferdsstaten Norge er et av verdens rikeste land med relativt små sosiale forskjeller. Det forventes derfor ikke at barnefattigdom er et problem. Relativ fattigdom er ikke et utbredt problem i Norge, men for de det gjelder ... -
Å bli voksen over natta - Tverrprofesjonelt samarbeid i overgangen til voksenlivet for ungdom med barnevernserfaring
(Bachelor thesis, 2023)Ungdom med barnevernserfaring over 18 år opplever i større grad enn jevnaldrende vansker i overgangen til voksenlivet. Samtidig er det i dag et større fokus på å skape mer helhetlige og koordinerte tjenester for de unge ... -
Å bruke alles styrker kan flytte fjell
(Master thesis, 2021)Tidligere forskning har vist at tilbakemeldingskultur har sammenheng med ansattes engasjement, jobbtilfredshet, motivasjon og kreativitet. Samtidig kan organisasjoner bruke lang tid på å skape en kultur preget av ... -
Å bruke det man lærer til å lære noe annet. En kvalitativ studie som undersøker overføringsverdi fra talentsenteret til skolen med utgangspunkt i elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2022)Følgende studie har til hensikt å undersøke overføringsverdien mellom talentsenteret og skolen. Oppgaven tar utgangspunkt i eksisterende og relevant litteratur om elever med stort læringspotensial, samt Vygotskys (1978) ... -
Å bruke institusjonell etnografi til å utforske hvordan en helsetjenestereform møter praksis
(Chapter, 2023)Originally developed by the Canadian sociologist Dorothy E. Smith, institutional ethnography is an approach to research that aims to explore and challenge power relations in society. In Norway and the other Nordic countries, ... -
Å bryte mønstre: Forståelse av estetikkens verdi i pedagogisk virksomhet i barnehagen
(Master thesis, 2011)Masteroppgaven ”Å bryte mønstre: Forståelse av estetikkens verdi som pedagogisk virksomhet i barnehagen” utforsker hvordan barnehageansatte forstår estetikk i relasjon til pedagogisk arbeid i barnehagen. Bakgrunnen for ...