Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 9070-9089 of 14021
-
Nurturing inclusivity and professional growth among vocational teachers through communities of practice
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article critically examines the intricate balance between instrumentalism and the pursuit of a comprehensive perspective within higher education. Specifically, the study investigates the experiences of vocational ... -
Nutritional self-care in two older Norwegian males - A case study
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Introduction: How to support nutritional self-care among older vulnerable individuals living in their own homes can be considered important knowledge for health care professionals. Aim: The aim of this case study was to ... -
Nutritional Self-CareIn Older People: Studies Among Home-Dwelling Persons in Southern Norway
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:90, Doctoral thesis, 2014)In a society, such as Norway, where most older people live in their own homes, it may be expected of older persons to take care of themselves in daily life. Consequently, there may be significant demands in activating their ... -
Ny aktør, ny vekst? – En kvalitativ studie om steds- og næringsutvikling i Oppdal.
(Master thesis, 2020)Det er et regionalpolitisk mål å sikre sterke lokalsamfunn i hele Trøndelag. Mens tendensene viser at flyttestrømmen går inn mot de større byene til det urbane liv, opplever flere distriktskommuner at livsgrunnlag går tapt ... -
Ny giv, et tiltak mot frafall i videregående opplæring
(Master thesis, 2011)Frafall i videregående opplæring er et stort samfunnsproblem. En tredjedel fra hvert årskull slutter årlig i videregående opplæring. I denne sammenheng iverksatte regjeringen vinteren 2011 det statlige ... -
Ny inntaksforskrift i videregående skole : en kritisk diskursanalyse om bakgrunn og konsekvenser av ny inntaksforskrift for elever med spesialundervisning i grunnskolen ved overgangen til videregående skole
(Master thesis, 2015)Høsten 2013 ble forskrift til opplæringsloven endret. Endringen berørte blant annet kapittel 6, som omhandler inntak for alle elever til videregående opplæring. I den forbindelse ville jeg se på de elevene som søkte 1. ... -
Ny kunnskap – ny praksis?: En evaluering av postatmosfæren etter implementering av Basal Eksponeringsterapi i miljøterapeutisk praksis
(Master thesis, 2013)Miljøterapi er et aktuelt begrep med lange tradisjoner i psykiatriske sykehus. Likevel kan det være vanskelig å definere miljøterapiens kliniske funksjoner og variabler i et behandlingsmiljø. Forskning på behandlingsmiljøer ... -
Ny læreplan - nye utfordringer eller nye muligheter
(Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven rettes søkelyset mot fornyelsen av læreplanverket som i 2020 skal tre i kraft i den norske skole. Gjennom en lang prosess med flere evalueringer av Kunnskapsløftet 06 besluttet regjeringen at behovet ... -
Ny læreplan og nye muligheter Tverrfaglig undervisning om bærekraftig utvikling. Hvilke styrker har geografifaget i et slikt fagsamarbeid?
(Master thesis, 2021)Formålet med dette masterprosjektet har vært å undersøke hvordan man kan jobbe tverrfaglig med undervisning for bærekraftig utvikling (UBU) på vg1-nivå, og å utforske hvilke kvaliteter geografifaget kan bidra med inn i et ... -
Ny læring - nye muligheter: Hvilke opplæringsbehov kan voksne med synsvansker ha, og hvordan imøtekommer kommunene i Hordaland disse behovene?
(Master thesis, 2011)Formål med studien: Studien tar sikte på å avdekke flest mulige av de opplæringsbehov voksne med synsvansker har. Den tar også sikte på å kartlegge hvilken opplæring kommunene i Hordaland har gitt og vil gi denne ... -
Ny som leder i politiet : en kvalitativ studie om hvordan det er å være leder for første gang i politietaten
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven ser jeg på hvordan det er å være ny som leder i politiet. Avhandlingen tar utgangspunkt i hvordan den enkelte leder opplever å være ny, gjennom et nedenfra og opp-perspektiv. Det er laget fire ... -
Ny start - betydningen av opplæring under soning for arbeidslivsdeltakelse etter endt soning
(Master thesis, 2019)Opplæring under soning er et høyt prioritert område innenfor den norske kriminalomsorgen. Likevel finnes det begrenset med forskning på hva opplæringa har å si for den enkelte etter endt soning. Forskning gjennomført av ... -
Nyankomne elever og kroppsøvingsfaget
(Chapter, 2017) -
Nyankomne flerkulturelle elevers erfaringer og opplevelser om inkludering i ungdomsskolen.
(Master thesis, 2023)Sammendrag I denne masteroppgaven utforskes oppfatninger og erfaringer fra nyankomne flerkulturelle elever rundt begrepet inkludering. Inkludering er et sentralt begrep i spesialpedagogikken. Det handler om å gi alle ... -
Nyankomne minoritetsbarn i den norske grunnskolen
(Master thesis, 2022)Målet med denne studien er å se på hva lærere i skolen mener er viktig for å kunne inkludere minoritetsbarn i skolen på en måte som fremmer trygghet og trivsel. Hvert år kommer det mange nyankomne minoritetsbarn til Norge, ... -
Nyanser av vold? Unge jenters erfaringer i voldelige kjæresterelasjoner
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Artikkelen analyserer unge jenters erfaringer i voldelige kjæresterelasjoner preget av grov voldsutøvelse. I artikkelen analyseres et kvalitativt materiale som består av elek-troniske innlegg skrevet av unge jenter på ulike ... -
Nybrottsarbeid, personvernutfordringer og forbud: En kvalitativ casestudie av framing av Smittestoppappen.
(Master thesis, 2021)I denne studien undersøkes framingen av den første versjonen av Smittestopp-appen, i pressemeldinger og nyhetsartikler fra mars til september 2020. Dette gjøres gjennom en kvalitativ innholdsanalyse av pressemeldinger fra ... -
Nye begynnelser i pedagogikken: Hannah Arendt, utdanning og kunnskapssyn i vår tid
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2018:248, Doctoral thesis, 2018)This project examines how Hannah Arendt's (1906-1975) thinking about education can be important to understand aspects of what is happening in Norwegian education policy today. The question that is particularly highlighted ... -
Nye nasjonale helter? - En kvalitativ studie av norske lærebøkers fremstilling av den norske motstandskampen under andre verdenskrig
(Master thesis, 2019)I kjølvannet av andre verdenskrig, var behovet for en felles fortelling om årene under den tyske okkupasjonen stor. De som befant seg i mektige samfunnsposisjoner da fredens dager kom, fikk muligheten til å determinere hva ... -
Nye utfordringer - ny organisasjon - Endring og utvikling i Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren for Svalbard
(Master thesis, 2018)«Now is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning» Winston Churchill (Mintzberg, Managing, 2011, s. 195) Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren for ...