Ny som leder i politiet : en kvalitativ studie om hvordan det er å være leder for første gang i politietaten
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2359554Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven ser jeg på hvordan det er å være ny som leder i politiet.
Avhandlingen tar utgangspunkt i hvordan den enkelte leder opplever å være ny, gjennom et
nedenfra og opp-perspektiv. Det er laget fire forskningsspørsmål som hver for seg ga meg
brikker i et mosaikkbilde i de ni intervjuene som ble gjennomført. Sammen med gjeldende
teori, ga funnene svaret på problemstillingen: Hvordan er det å være ny som leder i politiet?
Funnene i oppgaven gir grunn til å si at det oppleves svært positivt og betydningsfullt å gå fra
å være medarbeider til å få en formell lederrolle i politiet. Rollen har gitt den enkelte stor
frihet til å forme egen arbeidshverdag og mulighet til å kunne påvirke og ta beslutninger, samt
få til endringer som man opplever som positive for organisasjonen.
Det er også avdekket noen utfordringer og de er i hovedsak knyttet opp til den enkeltes leders
opplevelse av politiorganisasjonens manglende motivasjon eller strategi for å finne og
rekruttere de beste og mest motiverte lederkandidatene. Det er få ledere som vet hva som blir
forventet av dem i rollen som leder, og det er liten oppfølging og kompetanseutvikling etter at
man er ansatt. Formalkompetanse på ledelse er en akilleshæl i politiet. Det viser seg at det
sjelden settes formalkrav til lederkompetanse for å bli leder, og 75 % av lederne i politiet har
ingen formalkompetanse når de trer inn i en lederstilling. Det er i det store og hele
realkompetansen som blir høyest verdsatt som den riktige kompetansen å ha som leder i
politiet.
Avhandlingen avdekker også klare indikasjoner på forskjellsbehandling utført av ledere innad
i politiet. Ledere synes det er vanskelig å gripe an og bruke kultur som en aktiv del av sitt
repertoar for ledelsesverktøy. Videre sliter politietaten med å oppfylle vedtak fra Stortinget
som innebærer at etaten må endre seg for til enhver tid å inneha rett lederkompetanse for å
møte utfordringene etaten står overfor. Funnene i avhandlingen tyder på at etatens
fremherskende instrumentelle lederadferd og manglende formalkompetanse er noe av grunnen
til at man ennå ikke har fått til endringene.
Denne masteroppgaven viser at det er givende og meningsfylt å være ny som leder i politiet,
men at det samtidig kan være en svært krevende rolle å ta på seg.