• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ny som leder i politiet : en kvalitativ studie om hvordan det er å være leder for første gang i politietaten

Bystrøm, Finn-Arild
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Bystrøm, Finn Arild.pdf (4.262Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2359554
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap [1777]
Abstract
I denne masteroppgaven ser jeg på hvordan det er å være ny som leder i politiet.

Avhandlingen tar utgangspunkt i hvordan den enkelte leder opplever å være ny, gjennom et

nedenfra og opp-perspektiv. Det er laget fire forskningsspørsmål som hver for seg ga meg

brikker i et mosaikkbilde i de ni intervjuene som ble gjennomført. Sammen med gjeldende

teori, ga funnene svaret på problemstillingen: Hvordan er det å være ny som leder i politiet?

Funnene i oppgaven gir grunn til å si at det oppleves svært positivt og betydningsfullt å gå fra

å være medarbeider til å få en formell lederrolle i politiet. Rollen har gitt den enkelte stor

frihet til å forme egen arbeidshverdag og mulighet til å kunne påvirke og ta beslutninger, samt

få til endringer som man opplever som positive for organisasjonen.

Det er også avdekket noen utfordringer og de er i hovedsak knyttet opp til den enkeltes leders

opplevelse av politiorganisasjonens manglende motivasjon eller strategi for å finne og

rekruttere de beste og mest motiverte lederkandidatene. Det er få ledere som vet hva som blir

forventet av dem i rollen som leder, og det er liten oppfølging og kompetanseutvikling etter at

man er ansatt. Formalkompetanse på ledelse er en akilleshæl i politiet. Det viser seg at det

sjelden settes formalkrav til lederkompetanse for å bli leder, og 75 % av lederne i politiet har

ingen formalkompetanse når de trer inn i en lederstilling. Det er i det store og hele

realkompetansen som blir høyest verdsatt som den riktige kompetansen å ha som leder i

politiet.

Avhandlingen avdekker også klare indikasjoner på forskjellsbehandling utført av ledere innad

i politiet. Ledere synes det er vanskelig å gripe an og bruke kultur som en aktiv del av sitt

repertoar for ledelsesverktøy. Videre sliter politietaten med å oppfylle vedtak fra Stortinget

som innebærer at etaten må endre seg for til enhver tid å inneha rett lederkompetanse for å

møte utfordringene etaten står overfor. Funnene i avhandlingen tyder på at etatens

fremherskende instrumentelle lederadferd og manglende formalkompetanse er noe av grunnen

til at man ennå ikke har fått til endringene.

Denne masteroppgaven viser at det er givende og meningsfylt å være ny som leder i politiet,

men at det samtidig kan være en svært krevende rolle å ta på seg.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit