Ny læreplan - nye utfordringer eller nye muligheter
Bachelor thesis
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3836]
Abstract
I denne bacheloroppgaven rettes søkelyset mot fornyelsen av læreplanverket som i 2020 skal tre i kraft i den norske skole. Gjennom en lang prosess med flere evalueringer av Kunnskapsløftet 06 besluttet regjeringen at behovet for et nytt og oppdatert læreplanverk var på sin plass. Fornyelsen av læreplanverket har innenfor samfunnsfag fått en del kritikk for ulike prioriteringer som har blitt gjort i fornyelsen, som har ført til nysgjerrighet omkring temaet.
Formålet med forskningsprosjektet er å finne ut om fagfornyelsen vil føre til nye utfordringer eller nye muligheter, og vil være knyttet opp mot Samfunnsfag. Sentrale begrep for fagfornyelsen er fremtidsperspektiv og dybdelæring, noe som også vil være sentralt i denne oppgaven. Prosjektet vil ta for seg ulike sentrale endringer generelt i den nye læreplanen og samfunnsfag, hvor endringene skal drøftes opp mot to læreres oppfatning av det. Oppfatningene til de to lærerne har jeg samlet gjennom kvalitative intervju som er semistrukturerte. In this thesis the focus will pointed against the new educationplan who will take place in the Norwegian schoolsystem in 2020. Through a long process of evaluation of the educationplan from 2006 the Norwegian government decided that the need of a new educationplan had to take place. The renewal of the educationplan has through the process received a bit of criticism through priorities that have been made, and that has led to curiosity about the subject.
The research in this assignment will be based on the challenges and possibilities of the new educationplan, where the focus in this assignment will be based on social studies. Central concepts in the new educationplan is future perspective and depth learning, which will be central to this task. The project will tell you about various key changes in the new educationplan and in social studies and will be discussed up against two teacher’s opinions on the subject. The teacher’s opinion is collected through qualitative interviews which is semistructured.