Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 846-865 av 14019
-
Barna får ut energi og opplever mestring : en kvantitativ studie av barnevernsinstitusjonenes bruk av fysisk aktivitet på utagerende barn og ungdom
(Master thesis, 2015)Fysisk aktivitet har vært en stor og viktig del av min oppvekst. Jeg ønsker derfor å se om det også er det for dagens utagerende barnevernsbarn. Fysisk aktivitet kan blant annet hjelpe den fysiske og psykiske helsen og ... -
Barnas Valg – når barna går til stemmeurnene
(Journal article, 2019)I forbindelse med stortingsvalget 2017 organiserte Redd Barna i Norge et valg for barn i form av en nettbasert stemmeavgivning. Barnas valg var inspirert av artikkel 12 i FNs Barnekonvensjon, og et av de uttalte målene var ... -
Barnas vi-fellesskap i basebarnehagen - En kvalitativ studie om barns samspill og relasjoner
(Master thesis, 2018)I denne oppgaven har jeg sett på hvordan barnas vi-fellesskap kan komme til syne og hvilke muligheter barna har til å danne et slikt fellesskap i basebarnehagens hverdag. Hverdagen i basebarnehagen er preget av veksling ... -
Barndommen er utgangspunktet for resten av vårt liv
(Master thesis, 2016)Formålet med denne studien er og belyse og løfte fram barn av psykisk syke foreldre. Fokuset ligger på hvordan hjelpeapparatet arbeider rundt mindreårige barn som lever med psykisk sykdom i familien. Problemstillingen er ... -
Barndommens tid og foreldres arbeidsliv: En sosiologisk studie av barn og yrkesaktive mødre og fedres perspektiv på arbeids- og familieliv
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:7, Doctoral thesis, 2008)The purpose of this thesis has been to provide new insight into sociological coherencies between work and family life. The main subject has been to study how the everyday life of parents and children is formed in an ... -
Barndomserfaringers påvirkning på foreldrerollen- behovet for støtte og veiledning
(Bachelor thesis, 2021)Oppgaven ser på hva som påvirker foreldrerollen, samt hvordan foreldre som opplever utfordringer kan få hjelp og støtte. Barndommens betydning og barnevernets rolle i å styrke foreldre som ikke har nok kunnskap, evner eller ... -
Barndomsforhold og helse i voksen alder - En kvantitativ analyse om barns oppvektsvilkår og helsetilstand i senere livsløp
(Master thesis, 2015)Masteroppgavens forskningsspørsmål er: Barndomsforhold og helse i senere livsløp. Er det en sammenheng? Studiens fokus er om oppvekstsvilkår har betydning for helsetilstanden i voksen alder. De tre valgte barndomsforholdene ... -
Barne- og ungdomsidrettens innhold
(Rapport;2010, Research report, 2010)Denne undersøkelsen er gjennomført i 15 treningsgrupper, fordelt på tre avdelinger i to idrettslag. Treningene er observert, og både utøvere og trenere har besvart et spørreskjema. Idrettslagene er valgt fordi de har en ... -
Barnefattigdom og utenforskap: Alle barna skal være med
(Bachelor thesis, 2022)I dag lever store antall barnefamilier under fattigdomsgrensa i Norge. En stor andel av disse barna har innvandrerbakgrunn, og møter derfor flere utfordringer enn etnisk norske barn som vokser opp i lavinntektsfamilier. ... -
Barnefattigdom som bidragsyter til marginalisering
(Bachelor thesis, 2022)Barn som vokser opp i fattigdom opplever flere ulemper sammenlignet med jevnaldrende. Dårlige økonomiske forhold begrenser tilgangen deres til ulike ressurser, som igjen hemmer deres utviklingsprosess. Dette resulterer i ... -
Barnefellesskap som demokratisk danningsarena : kva kan gje høve til medverknad i leik i barnehagen?
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Abstract: Children’s formal right to participate in the formation of their everyday life in Norwegian kindergar-tens, has led to several discussions of democracy connected to young children in kindergartens. This article ... -
Barnehagebarns matematiske språk og kommunikasjon – En kvalitativ kasusstudie av hva som kjennetegner barns matematiske språk og kommunikasjon i barnehagen
(Doktoravhandlingar ved NTNU;2022:22, Doctoral thesis, 2022)Sammendrag Barnehagebarns matematiske språk og kommunikasjon En kvalitativ kasusstudie av hva som kjennetegner barns matematiske språk og kommunikasjon i barnehagen Avhandlingen er et forskningsmessig bidrag inn ... -
Barnehageforeldre sine reisevaner til og frå barnehagen - kva er vanleg og kva er nødvendig? : ei kvantitativ studie basert på spørjeskjemaundersøking frå barnehagar Aust i Trondheim
(Master thesis, 2015)Over the years, it has been little research about how parents travel with their kids to the kindergarten. My study focuses on this “forgotten” research topic. The theme is important, in particular because of the problems ... -
Barnehageledelse mellom innsiden og utsiden – En kvalitativ studie av barnehagelederes erfaringer og opplevelser med ledelse
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2023:262, Doctoral thesis, 2023)English abstract The purpose of this study is to gain insight into experienced leaders’ descriptions of what is significant for early childhood education leadership and how leaders experience their own development as ... -
Barnehagelæreren og profesjonell kompetanse: En kvalitativ studie av hvordan pedagogen utøver den profesjonelle kompetansen for å skape en felles forståelse for barns medvirkning
(Master thesis, 2014)Jeg har i denne masteroppgaven vært opptatt av hvordan pedagogens utøvelse av den profesjonelle kompetansen kan være med å skape en felles forståelse for barns medvirkning. Mine forskningsspørsmål har vært hvilken betydning ... -
Barnehagelærerens møte med barn med innagerende atferd : en kvalitativ intervjustudie om hvordan barnehagelæreren kan møte barn med innagerende atferd i barnehagen på en hensiktsmessig måte
(Master thesis, 2017)Fokus i denne kvalitative studien er tiltak rettet mot barn med innagerende atferd i barnehagen. Problemstillingen er som følgende: Hvordan kan barnehagelæreren møte barn med innagerende atferd i barnehagen på en hensiktsmessig ... -
Barnehagelærernes erfaringsprosesser. En narrativ studie om profesjonell utvikling basert på fortellinger fra barnehagelærerstudenter og barnehagelærere
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2022:181, Doctoral thesis, 2022)English summary Kindergarten teachers live their professional lives in encounters with different people, and every day they must make assessments and make decisions that intervene in the context of which they are a part ... -
Barnehagelærerstudenters utvikling av selvforståelse som musiske agenter i barnehagen
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven er en kvalitativ, hermeneutisk-fenomenologisk studie, basert på deltakendeobservasjon, loggbøker skrevet av- og intervju med tre førsteårs barnehagelærerstudenter i den perioden de har hatt musikkundervisning ... -
Barnehagen som dialogisk og helsebyggende arbeidsplass - med mennesker som tør å sette seg selv på spill…
(Doctoral Theses at NTNU, 1503-8181; 2014:133, Doctoral thesis, 2014)Sykefravær i barnehager oppfattes som et økende samfunnsproblem, men det finnes lite forskning om barnehagelærernes erfaringer og meninger om helsepolitikk og helsediskurser. På grunnlag av egne erfaringer som barnehagelærer ... -
Barnehagen som forebyggende arena - En kvalitativ undersøkelse om hvordan pedagogen kan bidra, som en del av et hjelpetiltak for barn som lever i sårbare livssituasjoner - her med vekt på omsorgssvikt
(Master thesis, 2015)Ifølge Statistisk Sentralbyrå (2015) gikk 286 414 barn i barnehage i 2014 (ibid). Barneombudet skriver at 10 prosent av alle norske barn opplever én eller flere former for omsorgssvikt (gjengitt etter Wright & Aldridge, ...