Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 8025-8044 av 14021
-
Matematikk i ulike kontekster : Elevers bruk av regnestrategier i multiplikasjon
(Master thesis, 2012-01-03) -
Matematikk og elever som bruker punktskrift i opplæringen: En kartlegging av elevgruppen i forhold til undervisningsnivå gjennom førti år, og en dybdestudie av geometrilæring med tre elever i grunnskolen
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2013:38, Doctoral thesis, 2013)Doktorgradsprosjektet retter fokus mot matematikklæring og matematikkundervisning for elever i grunnskolen som bruker punktskrift i opplæringen. På denne måten er dette en avhandling som ligger i krysningsfeltet mellom ... -
Matematikk og motivasjon i barneskolen
(Master thesis, 2011) -
Matematikkangst En kvalitativ intervjustudie om hvordan fenomenet kan oppstå og forebygges i skolen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er fenomenet matematikkangst. Studien vektlegger å belyse risikofaktorer og forebyggende faktorer i skolen knyttet til matematikkangst. Hensikten med studien er å bidra til økt forståelse og mer ... -
Matematikkangst - En kvantitativ studie av ungdomsskoleelevers opplevelse av selvoppfatning, indre motivasjon, angst, utholdenhet og utmattelse i matematikk
(Master thesis, 2015)Formålet med denne mastergradsavhandlingen er å undersøke hvilken betydning selvoppfatning, matematikkangst og indre motivasjon har for utholdenheten og utmattelsen i matematikkfaget hos elever i ungdomsskolen. Disse ... -
Matematikkangst - en skoleskapt vanske?
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien har vært å undersøke fenomenet matematikkangst i skolen, og bidra til en større forståelse og kunnskap i møte med denne emosjonelle utfordringen i matematikkfaget. Gjennom denne studien ønsket ... -
Matematikkens historie i læring og undervisning av matematikk
(Master thesis, 2021)Masteroppgavens tema er «matematikkens historie i læring og undervisning av matematikk», og handler om hvordan en kan undervise i matematikk med en historisk tilnærming. Forskning viser at det er mange positive fordeler ... -
Matematikklæreres arbeid med ressurser : en kasusstudie av fire læreres utvikling
(Master thesis, 2014-01-16) -
Matematikklæreres bruk av læreplanmateriell : Det dynamiske samspillet mellom lærere og læreplanmateriell
(Master thesis, 2011-11-28) -
Matematikkprestasjoner i regnestykker og tekst – en kvantitativ studie av kjønnsforskjeller og effektene av audiovisuelle distraksjoner blant unge voksne.
(Master thesis, 2021)Kjønnsforskjeller i matematikkprestasjoner har tradisjonelt blitt observert i menns favør, mens verbale evner har vist seg sterkere blant kvinner. Gjennom mål på effektivitet via responstid, og nøyaktighet via prosentandel ... -
Matematikksamtalen : å lære brøk gjennom samtalar
(Master thesis, 2014-06-17) -
Matematikkundervisning i programmeringsmiljøet Scratch
(Master thesis, 2022)Programmering og algoritmisk tenkning er blitt en del av den norske læreplanen (Utdanningsdirektoratet, 2020), og matematikkfaget har særlig ansvar for å vektlegge dette i undervisning. Dette gjør at kunnskap om programmering ... -
Matematikkvandring i skolen
(Master thesis, 2023)Følgende studie benytter seg av mixed methods for å undersøke fenomenet «Math Trail», et begrep vi har valgt å oversette til matematikkvandring. Matematikkvandring er en utendørs undervisnings- og læringsaktivitet som ... -
Matematikkvandring i skolen
(Master thesis, 2023)Følgende studie benytter seg av mixed methods for å undersøke fenomenet «Math Trail», et begrep vi har valgt å oversette til matematikkvandring. Matematikkvandring er en utendørs undervisnings- og læringsaktivitet som ... -
Matematikkvansker
(Bachelor thesis, 2019) -
Matematikkvansker i et montessoriklasserom - En studie om montessoripedagogers tilnærming til elever i matematikkvansker
(Master thesis, 2017)Hensikt: Denne oppgavens hensikt er å få innsikt i temaet montessoripedagogikk og elever i matematikkvansker. Montessoripedagogikken har en ny og annerledes tilnærming til undervisning av barn. I oppgaven skal det bli sett ... -
Matematisk fleksibilitet i grunnskolen: En systematisk litteraturstudie
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker matematisk fleksibilitet, definert som å ha kunnskap om ulike strategier og evnen til å velge og bruke de passende og mest effektive strategiene til ulike problemer (Newton et al., 2020, s. 504). ... -
Matematisk identitet i ulike kontekster
(Master thesis, 2020)Sammendrag Matematikk er et tema som i større eller mindre grad spiller en rolle i alle personers liv. Det er blant annet et sentralt fag i skolen og mange yrker krever en matematikkompetanse, både i utdanningen til yrket, ... -
Matematisk identitet i ungdomsskolen
(Master thesis, 2019)Mange elever i ungdomsskolen opplever matematikk som et fag de enten liker eller misliker, og beskriver seg selv med at de «kan» eller «kan ikke». Det betyr at elevene har en matematisk identitet; en identitet som beskriver ...