• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematikkvansker i et montessoriklasserom - En studie om montessoripedagogers tilnærming til elever i matematikkvansker

Solgren, Kathrine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave (525.2Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2457690
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1865]
Abstract
Hensikt: Denne oppgavens hensikt er å få innsikt i temaet montessoripedagogikk og elever i matematikkvansker. Montessoripedagogikken har en ny og annerledes tilnærming til undervisning av barn. I oppgaven skal det bli sett på hva montessoripedagoger gjør for elever i matematikkvansker. Montessoripedagogikken har i Norge vokst de siste årene og er dermed blitt et aktuelt tema som er blitt lite forsket på.

Denne oppgavens mål er derfor å få innsikt i og belyse et dagsaktuelt tema. Problemstillingen for oppgaven er; Hvordan tilpasser montessoripedagoger opplæringen for mellomtrinnselever i matematikkvansker?

Metode: For denne oppgaven er det gjennomført en grundig litteraturgjennomgang av hovedbegrepene i problemstillingen. Disse begrepene er tilpasset opplæring, elever i matematikkvansker og montessoripedagogikk. Oppgaven bygger på en kvalitativ forskningsmetode fordi temaet til oppgaven synes å være en sosial prosess.

Forskningsdesignet er en fenomenologisk studie med semi-strukturerte kvalitative intervjuer av 6 informanter som gav grunnlaget for funnene. Informantene er fra ulike montessoriskoler i Norge og har fullført lærerutdanning samt montessoriutdanning.

Resultat og konklusjon: Gjennom studien ble det funnet flere viktige kategorier som medvirker for å hjelpe elever i matematikkvansker ved montessoriskoler. Disse kategoriene er Bruk av materiell, følg barnet gjennom observasjon, og det forberedte undervisningsmiljø.

Teorien viser at disse faktorene kan være med på å hjelpe elever i matematikkvansker.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit