Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 5985-6004 of 14050
-
I did my bit! The impact of electric vehicle adoption on compensatory beliefs and norms in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The conception that undertaking a certain pro-environmental behaviour may encourage people to adopt other pro-environmental behaviours is appealing, but the evidence is inconsistent. Based on the literature, we propose ... -
I disse koronatider: Hjemmekontor til glede eller besvær? En kvantitativ studie av forholdet mellom arbeid-hjem konflikt, lederstøtte og utbrenthet blant norske arbeidstakere under Covid-19 pandemien
(Master thesis, 2021)Det spekuleres i om en av de langvarige effektene av Covid-19 pandemien er en mer utstrakt bruk av hjemmekontor, og at det å arbeide hjemmefra er noe som kommer til å prege fremtidens arbeidsliv. Det er derfor behov for ... -
‘I don’t think that it’s play. Because we have to play’. Norwegian six-year-old children’s understandings of play when they start in primary school
(Journal article; Peer reviewed, 2023)This article aims to explore how Norwegian six-year-old children talk about and show their understandings of play when they have just started primary school. The research design is a focused ethnographic fieldwork, reporting ... -
I godt selskap?: Politisk journalistikk som også skal underholde
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2011:192, Doctoral thesis, 2011) -
“I hardly have a problem […] I have my period quite rarely too”: Female football players’ and their coaches’ perceptions of barriers to communication on menstrual cycle
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Introduction: Symptoms related to the menstrual cycle (MC) affect the performance level and health of female athletes in various ways. Previous research has reported MC symptoms such as pain, mood disturbance, reduced ... -
“I have to start changing” How six youths who have been involved in repeated crimes perceive the help they receive from support services
(Master thesis, 2020)Denne studien er en avsluttende oppgave til en mastergrad i spesialpedagogikk fra Norges Tekniske og Naturvitenskaplige Universitet (NTNU), og har fokus på følgende spørsmål: “Hvordan opplever seks ungdommer i Trøndelag, ... -
"I hvert eneste klasserom må du regne med at det er noen. I hver eneste skole er det flere". En kvalitativ studie av læreres kompetanse og erfaringer med elever som er utsatt for omsorgssvikt i hjemmet.
(Master thesis, 2023)Dette er en kvalitativ studie som tar for seg læreres kompetanse og erfaringer knyttet til elever som er utsatt for omsorgssvikt i hjemmet. Datamaterialet i denne oppgaven er innhentet fra intervju med fem ulike lærere som ... -
I hvilken grad får norske lærebøker i samfunnsfag fram de lange linjene i historien?
(Bachelor thesis, 2022) -
I hvilken grad får norske lærebøker i samfunnsfag fram de lange linjene i historien?
(Bachelor thesis, 2022) -
I hvilken grad har religioner/livssyn en rolle å spille i undervisning om bærekraftig utvikling i KRLE i skolen? En kvalitativ analyse av skolens styringsdokumenter
(Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven er en kvalitativ dokumentanalyse av formålsparagrafen i opplæringsloven, ny overordnet del av læreplanverket og siste høringsutkast for kommende læreplan i skolen. Analysen forsøker å undersøke i ... -
I hvilken grad hjelper deltakelse i introduksjonsprogrammet flyktninger med å integrere og kvalifisere seg i det norske arbeidsmarkedet?
(Bachelor thesis, 2023)Et av de viktigste tiltakene regjeringen har tatt i sin integreringspolitikk er introduksjonsprogrammet som ble lansert i 2003. Det hadde som mål å øke arbeidsmarkeds inkluderingen av nye innvandrere. I oppgaven min skal ... -
I hvilken grad kan ros virke motiverende for elevene?
(Bachelor thesis, 2019)Å motivere elevene sine er viktig i arbeidet som lærer. Én måte for læreren å fremme elevenes motivasjon er gjennom ros. Ros er et begrep de fleste assosierer med noe positivt, men det er likevel ikke gitt at all ros har ... -
I hvilken grad kan systematisk, synspedagogisk trening påvirke leseferdighetene til elever med Aspergers eller AD/HD?
(Master thesis, 2012)Prosjektet beskriver systematisk synspedagogisk trening av tre elever på 7. trinn med lesevansker og diagnosene AD/HD eller Aspergers syndrom. Treningen innbefattet 20 timer øyemotorisk trening, for hver av informantene, ... -
“I Just Find It Easier to Let Go of Anger”: Reflections on the Ways in Which Yoga Influences How Young People Manage Their Emotions
(Journal article; Peer reviewed, 2021) -
I konstant rampelys: Kvinnelige sersjanters opplevelse av å være kvinne i Hæren i 2010. En kvalitativ studie
(Master thesis, 2011)Oppgavens formål var å studere kvinners opplevelse av å være kvinne i Hæren i 2010. Gjennom en kvalitativ metode ble fem kvinnelige pliktsersjanter med utdanning fra Hærens befalsskole intervjuet. Undersøkelsen har hatt ... -
I målgruppa - En kvalitativ studie av unge voksnes reklamevaner på Internett
(Master thesis, 2017)This is a master thesis about young adults’ digital advertising practices. Young adults are the most active users of Internet technology in Norway, and are navigating in a complex and commercial digital landscape. This ... -
I morgon, i morgon, men ikkje i dag: Normering og validering av tre prokrastineringsskalaer i eit norsk studentutval
(Master thesis, 2010)Oppgåva søkjer å setja fokus på prokrastinering i Noreg gjennom å bidra med skalaer formåling av trekkprokrastinering. Tre godt validerte og mykje brukte skalaer for måling avhandlings- avgjersle- og akademisk prokrastinering ... -
“I must have been changed several times since then” Exploring Camille Rose Garcia’s (Re)-interpretation of Alice through the Disney Lens
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
I møte med det høgreradikale fenomenet
(Master thesis, 2021)Tema for denne studien er fenomenet høgreradikalisme. Mange kan oppleve dette som utfordrande og til dels skremmande inn mot yrket sitt. Radikalisering og ekstremisme på høgresida blir i dag sett på som eit globalt fenomen, ... -
I møte med det nye klassesamfunnet? Innvandrerrepresentasjon og deltakelse i den norske fagbevegelsen- en organisasjonsteoretisk analyse
(Bachelor thesis, 2020)Underrepresentasjonen av innvandrere i fagbevegelsen har lenge vært gjenstand for diskusjon både i og utenfor fagbevegelsen, og har blitt betegnet som en demokratisk utfordring, et ulikhetsproblem og en situasjon som svekker ...