Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 5965-5984 of 14050
-
Høyre i møte med klimapolitikken
(Master thesis, 2020)Studiens mål er å undersøke påstander av sakseierskapsteorien ved å sammenligne den strategiske kommunikasjonsaktiviteten til det konservative styringspartiet Høyre, med avisartikler fra tre norske dagsaviser. Fordi Høyres ... -
Høyreekstremisme i Europa : en komparativ analyse av den politiske situasjonen i Hellas og Ungarn
(Master thesis, 2015)I Europa har man i løpet av det siste tiåret sett en oppblomstring av høyreekstreme miljøer og partier. Oppblomstringen kan ses både øst og vest i Europa. I Sverige doblet partiet Sverigedemokraterna sin oppslutning ved ... -
Høyreekstremisme i Norge : en innholdsanalyse av Den norske motstandsbevegelsen
(Master thesis, 2016)The terrorist attack in Norway, on July 22nd 2011, was the worst attack the country had experienced since world war two. The loss of 77 people, most of them children and Young adults, left the country in deep mourning. ... -
Høyreekstremisme i Norge : en innholdsanalyse av den norske motstandsbevegelsen
(Master thesis, 2016)The terrorist attack in Norway, on July 22nd 2011, was the worst attack the country had experienced since world war two. The loss of 77 people, most of them children and young adults, left the country in deep mourning. ... -
Høyrepopulisme i Europa – en ideologi i vekst?
(Bachelor thesis, 2020) -
Høyrepopulisme i Skandinavia
(Master thesis, 2010) -
Høyrepopulisme i Tyskland. Kan politisk mistillit forklare AfDs fremgang?
(Bachelor thesis, 2020)Høyrepopulisme har vokst i popularitet blant velgerne de siste tiårene. Tyskland har lenge blitt regnet som et unntak, men stiftelsen og fremgangen til Alternative für Deutschland har endret dette. Denne oppgaven undersøker ... -
Høysensitiv læring - En tematisk analyse av hvordan høysensitive opplever sin egen læring
(Master thesis, 2015)Studien hadde som formål å utforske hvordan høysensitive mennesker opplever sin egen læring. Det teoretiske rammeverket for studien ble utgjort av Carl Jungs sensitivitets- og introversjonsbegrep, teorien om et høysensitivt ... -
Høytlesningens uutnyttede muligheter
(Master thesis, 2022)Høytlesning i klasserommet, kan på mange måter defineres som magiske øyeblikk av litteraturformidling. I disse øyeblikkene finnes det et uutnyttet potensial. Dette mener jeg er et potensial som kan knyttes opp mot dannelse. ... -
Høytpresterende elevers opplevelse av naturfagundervisning i prestasjonslike elevgrupper på ungdomstrinnet
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Denne studien søker å finne svar på hvordan høytpresterende elever på ungdomstrinnet opplever og responderer på naturfagundervisning i prestasjonslike elevgrupper. Over en periode på seks uker ble to parallelle intervensjoner ... -
'I am a Child with Education and Knowledge': Karen Migrant and Refugee Children's Daily life Experiences in Thailand
(Master thesis, 2012)This master thesis is based on a field work conducted in Thailand with migrant and refugee children from Burma belonging to the ethnic minority of the Karen people. One urban school for migrant children and one rural refugee ... -
“I am not a man but I am not a woman either, I am not quite sure what I am” - Om iscenesettelse og overskridelse av kjønnskategorier i Uganda
(Master thesis, 2017)Kategorien transkjønn er en relativt nylig etablert sosiokulturell kategori i Ugandas LGBT miljø. Formålet med oppgaven er å bidra til en forståelse av denne utviklingen på bakgrunn av transkjønnede personers levde erfaring. ... -
”I am not who I think I am, I am not who you think I am, I am who I think you think I am”
(Bachelor thesis, 2019) -
I bærekraftens navn. En studie av forhandlingsrommet om bærekraftig havbruk
(Doctoral theses at NTNU;2022:2, Doctoral thesis, 2022)Sammendrag Den norske havbruksnæringen er en betydningsfull, men samtidig kontroversiell næring, særlig på grunn av dens påvirkning på miljøet. Næringen møter motstand på lokalt, nasjonalt og globalt nivå, men etterspørselen ... -
“I call it frost.” Features of scientific social language during inquiry-based learning on the particulate nature of matter
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The particulate nature of matter (PNM) is central to learning science and is a difficult concept for both children and adults. The purpose of this study is to examine how teaching materials from an integrated science and ... -
"I can actually do stuff": Ein kvalitativ studie om opplevinga av å vere i ei ressursgruppe og deltakarane sitt syn på seg sjølv og forventningar til meistring.
(Master thesis, 2011)Fokuset for denne masteroppgåva har vore å undersøke kva opplevingar deltakarane i ei ressursgruppe for studentar med AD/HD og liknande utfordringar har. Studien vil spesielt belyse korleis tre informantar frå denne gruppa ... -
"I can't find my grandma on the Internet!": A Study of Project Work Using ICT as a Mediating Artefact
(Doctoral thesis, 2003)Life in the classroom is complex with all sorts of action taking place all at once. During project work this complexity is even more visible due to intense pupil and teacher activity. The project work method and the use ... -
(I can't get no) satisfaction: A comparative study of healthcare recommodification in Europe, 2010-18
(Peer reviewed; Journal article, 2022)European health reforms during the last decades have strengthened patient rights and introduced choice, competition and financial incentives in a sector that has typically been state-directed and centrally controlled. The ... -
"I Cannot Imagine Life Without It" - A Phenomenological Inquiry into the Relevance of Spirituality for Health and Wellbeing
(Master thesis, 2016)The interest in the dynamics between spirituality, health and wellbeing has virtually exploded in the last few decades, and a growing amount of research convey that there is an important link between spiritual factors and ...