I hvilken grad kan systematisk, synspedagogisk trening påvirke leseferdighetene til elever med Aspergers eller AD/HD?
Abstract
Prosjektet beskriver systematisk synspedagogisk trening av tre elever på 7. trinn med lesevansker og diagnosene AD/HD eller Aspergers syndrom. Treningen innbefattet 20 timer øyemotorisk trening, for hver av informantene, og tok sikte på å styrke øyemotorikken, og visuell takistoskopisk identifisering av ord, for å bedre helordslesingen. Informantene ble synspedagogisk- og optisk utredet før tiltak. Kartleggingen avdekket ustødig øyemotorikk og refraktive avvik. I ustødig øyemotorikk inngikk mange fikseringer, regresjoner og mangelfull koordinasjon av øynene. Refraksjonsavvikene besto blant annet av små exo- og esoforier, små subjektive refraksjonsavvik fra -1 til +3 og astigmatisme. Visus var bedre enn 0,3.
De øyemotoriske øvelsene hadde som mål blant annet å bedre akkomodasjons- og konvergens evnen og gi stødigere øyebevegelser ved lesing. Den takistoskopiske treningen innebar øvelser med ulike ordgrupper med ordlengde fra fire til 22 bokstaver.
Resultatene var varierende med hensyn til måloppnåelse. Alle forsøkspersonene bedret innholdsforståelsen og reduserte antall feil i høytlesing. En av informantene reduserte antall fikseringer og regresjoner samt høynet lesetempo. For de andre to var det små endringer med hensyn til antall fikseringer, regresjoner og lesetempo.