Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 5111-5130 av 14024
-
Gullmedaljer gir ikke sponsorer: En kvalitativ studie om kvinnelige utøvere og sponsorer
(Master thesis, 2023)Sammendrag I denne oppgaven tar jeg tatt for meg problemstillingen om kvinnelige utøveres tanker og erfaringer knyttet til sponsorer og sponsing i idretten. Diskusjonen baserer seg på teoretiske perspektiver som makt, ... -
Gutten med superkreftene: lek som utviklingsfremmende i terapi med barn Belyst med kasus
(Master thesis, 2009) -
"Gutten som lette etter stemmen sin" - En kasuistisk studie av hvordan et barns selvagens kan styrkes gjennom et forløp av tidsavgrenset intersubjektiv barneterapi, med fokus på hvilke psykologiske mekanismer som bidrar til endring
(Master thesis, 2014)Denne studien viser hvordan psykoterapi med barn kan bidra til økt selvagens. Terapiforløpet er med en gutt med internaliserende vansker, med lav selvagens og affektbevissthet. Oppgaven er en del av et større forskningsprosjekt: ... -
"Gutten som måtte øve på å ta på synlighetskappen" : en kasuistisk studie av hvordan psykoterapi kan bidra til økt affektbevissthet hos barnet og økt forståelse av barnets behov hos foreldrene
(Master thesis, 2015)Studien viser hvordan psykoterapi med et barn kan bidra til å øke affektbevissthet hos barnet, samt øke forståelsen av barnets behov hos foreldrene. Terapiforløpet er med en gutt med vansker med å forstå egne følelser og ... -
Gutter = Bråkete, Jenter = Stille En kvalitativ studie om kjønnsforskjeller i skolen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er kjønnsforskjeller i skolen. Dersom en ser på Stoltenbergutvalgets rapport fra 2019 viser den til at guttene gjør det dårligere faglig i skolen enn jentene. Statistikk viser til at jentene ... -
Gutter = Bråkete, Jenter = Stille En kvalitativ studie om kjønnsforskjeller i skolen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er kjønnsforskjeller i skolen. Dersom en ser på Stoltenbergutvalgets rapport fra 2019 viser den til at guttene gjør det dårligere faglig i skolen enn jentene. Statistikk viser til at jentene ... -
Gutter og atferdsproblematikk i barnehagen - En kvalitativ studie om tre barnehagelæreres erfaringer og opplevelser av gutter og atferdsproblematikk i barnehagen
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven har søkelyset vært rettet mot gutter og atferdsproblematikk. Målet med studien har vært å undersøke hvilke erfaringer og opplevelser tre barnehagelærere har med gutter og atferdsproblematikk i barnehagen. ... -
Gutter og engasjement i lesing
(Master thesis, 2010-05-05) -
Gutter og verdensrommet - En studie av gutter i ungdomsskolens forhold til emnet verdensrommet sett i lys av revisjon av læreplanen
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven handler om elevers forhold til hovedemnet verdensrommet i naturfaget. En større internasjonal undersøkelse, ROSE, viser at elever, og særlig gutter i ungdomsskolen er spesielt interessert i dette emnet. En ... -
Gyldighet og "takt" i samfunnskunnskapsundervisningen: Læreres tenkning og undervisningsplanlegging i samfunnskunnskap på fådeltskolens mellomtrinn
(Doctoral thesis, 2002)Denne avhandlingen framstiller og tolker i et fenomenologisk perspektiv hva fem lærere på fådeltskolens mellomtrinn ville oppnå med undervisningen. Det redegjøres for hvordan de mener at de didaktisk planla og tenkte, og ... -
Gør mændene en forskel i børnehaven? Rapport fra et studie af børnehavens pædagogiske kønskarakter
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Do men make a difference in kindergartens? Report from a study of the gendered character of the kindergarten. Several kindergarten policies identify men as an exceptional educational resource in kindergartens. An increased ... -
Gøy på landet? Betydningen av lokale trekk for innvandreres bosetting i rurale kommuner
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Sterk konsentrasjon av innvandrere i lukkede byområder ses som en stor utfordring for integrering i Europa og Norge. Segregering og radikalisering framholdes ofte som mulige konsekvenser av en slik utvikling. I tillegg vil ... -
H-WORK Project: Multilevel Interventions to Promote Mental Health in SMEs and Public Workplaces
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The paper describes the study design, research questions and methods of a large, international intervention project aimed at improving employee mental health and well-being in SMEs and public organisations. The study is ... -
"Ha ryggen fri" - En kvalitativ analyse av sjøfolks opplevelse av og tilpasning til sikkerhetsregulering
(Master thesis, 2016)The title of this master's thesis, Watch your back, reflects a perception of the proceduralized approach to safety work on supply vessels servicing the Norwegian offshore industry. The focus in the thesis are seamen's ... -
HA TRO PÅ MEG - Tilrettelegging for elever med ADHD
(Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven har fått navnet HA TRO PÅ MEG, og den handler om hvordan lærere legger til rette for at elever med AD(H)D skal kunne konsentrere seg. Jeg legger vekt på hva som kjennetegner konsentrasjonsvansker hos barn ... -
Habit and Doubt in the Classroom: Everyday Media Literacy in a Norwegian Upper Secondary School – Visuality Design in and for Education
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Even though several students are experienced producers of audiovisual texts in their everyday lives, there is no quick fix to transfer these media production skills to the formal school setting. This article is based on a ... -
Habitual sleep patterns of junior elite athletes in cross-country skiing and biathlon: a descriptive study
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Sleep is an essential part of athletes’ recovery process. Evidence of the habitual sleep patterns among junior elite athletes is however limited. Most previous sleep studies on this population have typically spanned short ... -
"Hadde det vært et bedre miljø hadde jeg ikke sluttet"
(Master thesis, 2010) -
«Hadde ikke jeg vært til, ville det ikke blitt slik, ikke sånn som dette». En komparativ litterær analyse av billedbøkene Håret til Mamma og Krigen av Gro Dahle, med hovedvekt på litteraturens formidling av omsorgssvikt gjennom barneperspektivet.
(Master thesis, 2022)Mye av dagens barnelitteratur tar for seg tabubelagt tematikk som framhever den ikke-idylliske barndommen. Slik var det ikke for femti år siden. Dette er et resultat av et tydeligere barneperspektiv. Denne masteroppgaven ...