Gutter og verdensrommet - En studie av gutter i ungdomsskolens forhold til emnet verdensrommet sett i lys av revisjon av læreplanen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2442595Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3821]
Sammendrag
Denne oppgaven handler om elevers forhold til hovedemnet verdensrommet i naturfaget. En større internasjonal undersøkelse, ROSE, viser at elever, og særlig gutter i ungdomsskolen er spesielt interessert i dette emnet.
En omfattenderevisjon av læreplanen i naturfag er i gang i den tiden denne oppgaven er blitt til. Denne revisjonen har flere mål, men en av endringene som er foreslått for den reviderte læreplanen er at hovedemnet verdensrommet blir tatt vekk. Kompetansemålene som er knyttet til emnet er foreslått omskrevet og flyttet til andre hovedområder i læreplanen.
Studien tar utgangspunkt i intervju med fem gutter i ungdomsskolens forhold til verdensrommet, og hvilke tanker de har om en eventuell endring i organiseringen av emnet.
Resultatene fra intervjuene viser at guttene har forskjellige opplevelser knyttet til faget og emnet verdensrommet. Resultatene viser også at elevene har reflekterte meninger om hva eventuelle endringer kan bidra med.