"Gutten som måtte øve på å ta på synlighetskappen" : en kasuistisk studie av hvordan psykoterapi kan bidra til økt affektbevissthet hos barnet og økt forståelse av barnets behov hos foreldrene
Abstract
Studien viser hvordan psykoterapi med et barn kan bidra til å øke affektbevissthet hos barnet, samt øke forståelsen av barnets behov hos foreldrene. Terapiforløpet er med en gutt med vansker med å forstå egne følelser og regulere seg selv. Terapiformen som er brukt er tidsavgrenset intersubjektiv terapi med barn og unge, der hovedmålet er å opprette eller gjenopprette intersubjektiv deling mellom foreldre og barn. I terapien ble det lagt vekt på å bedre affektbevissthet og emosjonsregulering hos barnet og økt forståelse av barnet hos foreldre. Barnet oppleves etter endt terapi som å være i utvikling mot å få en integrering av det emosjonelle uttrykket, toleransen, opplevelsen og den begrepsmessige forståelsen av følelsene. Foreldrene ser i større grad etter forklaringer på hvorfor barnet viser den spesifikke atferden og ser ut til å møte barnets behov på en bedre måte. Og de jobber for å ligge i forkant og identifisere stressorer i miljøet til barnet for å bedre forstå hva som skaper vansker hos barnet. Dette fører forhåpentligvis til at aktivering ikke blir overveldende, men en kilde til å bli tydeligere for seg selv og andre.