«Hadde ikke jeg vært til, ville det ikke blitt slik, ikke sånn som dette». En komparativ litterær analyse av billedbøkene Håret til Mamma og Krigen av Gro Dahle, med hovedvekt på litteraturens formidling av omsorgssvikt gjennom barneperspektivet.
Master thesis
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3903]
Abstract
Mye av dagens barnelitteratur tar for seg tabubelagt tematikk som framhever den ikke-idylliske barndommen. Slik var det ikke for femti år siden. Dette er et resultat av et tydeligere barneperspektiv. Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvordan den tabubelagte tematikken «omsorgssvikt» kommer til syne gjennom barneperspektivet i billedbøkene Håret til Mamma (2007) av Gro Dahle og Svein Nyhus, og Krigen (2013) av Gro Dahle og Kaia Dahle Nyhus, og hvordan norsklæreren kan ta i bruk disse bøkene i klasserommet for å fremme elevenes forståelse og empati for andre mennesker. Begge billedbøkene formidler temaet omsorgssvikt på hver sin måte. Jeg har i denne oppgaven vist tolkningspotensialet i billedbøkene, hvor jeg har lagt vekt på hvordan verbaltekst og bilde formilder tematikken omsorgssvikt gjennom barnets øyne. Teorigrunnlaget for oppgaven er teori om barneperspektivets historie og tabubelagt tematikk i barnelitteraturen av Birkeland og Mjør (2012), Nodelmans teori om «doubleness» (2008), og billedbokanalyse og narratologi av Nikolajeva (2001), (2006). I tillegg har jeg blitt inspirert av Ommundsen, Evans og Ørjasæter sine syn på barnelitteratur og billedbøkenes rolle for barn og voksne. A lot of today’s children’s literature deals with taboo topics that emphasize the non-idyllic childhood. This was not the case fifty years ago. This is a result of a clearer child perspective. The purpose of this master's thesis is to study how the taboo subject “child neglect” appears through the children's perspective in the picturebooks Håret til Mamma (2007) by Gro Dahle and Svein Nyhus, and Krigen (2013) by Gro Dahle and Kaia Dahle Nyhus, and how teachers can use these books in the classroom to promote pupils' understanding and empathy for other people. The picturebooks convey the theme of child neglect in their own way. In this thesis I have shown the interpretive potential in the picturebooks, where I have emphasized how the verbal text and the pictures mediated the theme of child neglect through the eyes of the child. The theoretical basis for the thesis is theory about the children's history and taboo subject in children's literature by Birkeland and Mjør (2012), Nodelman's theory about «doubleness» (2008), and picturebook-analysis and narratology by Nikolajeva (2001), (2006). In addition, I have been inspired by Ommundsen, Evans and Ørjasæter's views on children's literature and the role that picturebooks have for children and adults.