"Gutten som lette etter stemmen sin" - En kasuistisk studie av hvordan et barns selvagens kan styrkes gjennom et forløp av tidsavgrenset intersubjektiv barneterapi, med fokus på hvilke psykologiske mekanismer som bidrar til endring
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/282593Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3143]
Sammendrag
Denne studien viser hvordan psykoterapi med barn kan bidra til økt selvagens. Terapiforløpet er med en gutt med internaliserende vansker, med lav selvagens og affektbevissthet. Oppgaven er en del av et større forskningsprosjekt: ”Objektive endringsmål i psykoterapi med barn”. Terapiformen som er brukt er tidsavgrenset intersubjektiv barneterapi, som tar utgangspunkt i barnets utvikling og barns måte å kommunisere på. Intersubjektive møter der terapeuten affektivt toner seg inn, og på denne måten hjelper gutten til økt affektbevissthet og selvagens, samtidig som foreldrenes økte forståelse for barnets vansker endrer deres tilnærming til barnet og videre underbygger barnets selvagens. Guttens positive endringer viser seg både i hans atferd, fremtoning og utsagn, og i CBCL og i affektbevissthetsintervju. Økt selvagens ga barnet økt relasjonell og sosial kompetanse, og gir mulighet for andre typer samspill med andre, som videre vil styrke barnets selvagens og sosiale og psykiske fungering.