Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 5101-5120 av 14018
-
Grønn omsorg som miljøterapi for utsatte barn og unge
(Bachelor thesis, 2023)Gjennom teori og ulike forskningsprosjekter, vil jeg belyse en problemstilling om hvordan natur og gårdsarbeid kan bidra til å bedre barn og unges psykiske helse. I utviklingen av bacheloroppgaven har jeg brukt kvalitativ ... -
Grønn omstilling- Anleggsbransjens byggeplan på veien mot lavutslippssamfunnet
(Master thesis, 2019)Grøv, K. (2019). Grønn omstilling- Anleggsbransjens byggeplan på veien mot lavutslippssamfunnet. Masteroppgave. Trondheim: Geografisk Institutt, Norges tekniske-naturvitenskapelige universitet. Samfunnet er i omstilling ... -
Grønn strøm med svart hale. Bærekraftig dekommisjonering i den norske havvindnæringen. En stiavhengighetsanalyse av implementeringen av sirkulærøkonomiske strategier.
(Master thesis, 2023)Havet og de naturgitte fortrinn har spilt en sentral rolle i utviklingen av den norske velferdsstaten. Ved hjelp av innovasjon og ny teknologi, har vi vært i stand til å utnytte og forbruke ressurser i havet, fra ... -
Grønn vekst - det fremste redskapet for å oppnå en bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2021)Kunnskapsløftet 2020 har nylig tredd i kraft i norsk skole. Bærekraftig utvikling har blitt et av tre tverrfaglige temaer i fagfornyelsen (Kunnskapsdepartementet, 2017). Bærekraftig utvikling er et komplekst begrep som ... -
Grønt forsprang med samarbeid som innovasjonsstrategi : en casestudie av to pilotprosjekter i energiselskapet NTE
(Master thesis, 2018)Energibransjen er i stor endring både på grunn av rask teknologisk utvikling og en dreining mot et tjeneste- og konkurransebasert marked. Dette gjør at aktører i bransjen har fått større press på seg for å utvikle nye ... -
Guest editorial: Emotions in the digitalised workplace
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
A Guide to Embed Internationalisation at Home in Vocational Teacher Education Digital
(Research report, 2023)This guidebook provides an account of the DIVE project’s activities and how they might be used in a range of settings to improve the education of vocational teachers. It includes an overview of project learning materials ... -
Gullmedaljer gir ikke sponsorer: En kvalitativ studie om kvinnelige utøvere og sponsorer
(Master thesis, 2023)Sammendrag I denne oppgaven tar jeg tatt for meg problemstillingen om kvinnelige utøveres tanker og erfaringer knyttet til sponsorer og sponsing i idretten. Diskusjonen baserer seg på teoretiske perspektiver som makt, ... -
Gutten med superkreftene: lek som utviklingsfremmende i terapi med barn Belyst med kasus
(Master thesis, 2009) -
"Gutten som lette etter stemmen sin" - En kasuistisk studie av hvordan et barns selvagens kan styrkes gjennom et forløp av tidsavgrenset intersubjektiv barneterapi, med fokus på hvilke psykologiske mekanismer som bidrar til endring
(Master thesis, 2014)Denne studien viser hvordan psykoterapi med barn kan bidra til økt selvagens. Terapiforløpet er med en gutt med internaliserende vansker, med lav selvagens og affektbevissthet. Oppgaven er en del av et større forskningsprosjekt: ... -
"Gutten som måtte øve på å ta på synlighetskappen" : en kasuistisk studie av hvordan psykoterapi kan bidra til økt affektbevissthet hos barnet og økt forståelse av barnets behov hos foreldrene
(Master thesis, 2015)Studien viser hvordan psykoterapi med et barn kan bidra til å øke affektbevissthet hos barnet, samt øke forståelsen av barnets behov hos foreldrene. Terapiforløpet er med en gutt med vansker med å forstå egne følelser og ... -
Gutter = Bråkete, Jenter = Stille En kvalitativ studie om kjønnsforskjeller i skolen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er kjønnsforskjeller i skolen. Dersom en ser på Stoltenbergutvalgets rapport fra 2019 viser den til at guttene gjør det dårligere faglig i skolen enn jentene. Statistikk viser til at jentene ... -
Gutter = Bråkete, Jenter = Stille En kvalitativ studie om kjønnsforskjeller i skolen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er kjønnsforskjeller i skolen. Dersom en ser på Stoltenbergutvalgets rapport fra 2019 viser den til at guttene gjør det dårligere faglig i skolen enn jentene. Statistikk viser til at jentene ... -
Gutter og atferdsproblematikk i barnehagen - En kvalitativ studie om tre barnehagelæreres erfaringer og opplevelser av gutter og atferdsproblematikk i barnehagen
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven har søkelyset vært rettet mot gutter og atferdsproblematikk. Målet med studien har vært å undersøke hvilke erfaringer og opplevelser tre barnehagelærere har med gutter og atferdsproblematikk i barnehagen. ... -
Gutter og engasjement i lesing
(Master thesis, 2010-05-05) -
Gutter og verdensrommet - En studie av gutter i ungdomsskolens forhold til emnet verdensrommet sett i lys av revisjon av læreplanen
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven handler om elevers forhold til hovedemnet verdensrommet i naturfaget. En større internasjonal undersøkelse, ROSE, viser at elever, og særlig gutter i ungdomsskolen er spesielt interessert i dette emnet. En ... -
Gyldighet og "takt" i samfunnskunnskapsundervisningen: Læreres tenkning og undervisningsplanlegging i samfunnskunnskap på fådeltskolens mellomtrinn
(Doctoral thesis, 2002)Denne avhandlingen framstiller og tolker i et fenomenologisk perspektiv hva fem lærere på fådeltskolens mellomtrinn ville oppnå med undervisningen. Det redegjøres for hvordan de mener at de didaktisk planla og tenkte, og ... -
Gør mændene en forskel i børnehaven? Rapport fra et studie af børnehavens pædagogiske kønskarakter
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Do men make a difference in kindergartens? Report from a study of the gendered character of the kindergarten. Several kindergarten policies identify men as an exceptional educational resource in kindergartens. An increased ...