Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 3406-3425 of 14033
-
En kvalitativ intervjustudie om tre spesialpedagogers erfaringer med å arbeide for å skape et inkluderende miljø for barn med cochleaimplantat i barnehagen
(Master thesis, 2017)Historisk sett har det ikke vært mulig å gi medisinsk behandling for å bedre hørselen. Men i løpet av de siste 30 årene har det blitt utviklet en revolusjonerende behandlingsmetode kalt cochleaimplantat (CI). I denne ... -
En kvalitativ studie av ansattes opplevelse av innføring av Lean
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven har hatt fokus på innføring av Lean i et internasjonalt selskap med hovedkontor i Norge. Enheten jeg har undersøkt har vært en av to piloter i organisasjonen, og har drevet med Lean i snart tre år. Som ansatt ... -
En kvalitativ studie av digitalisering i eiendomsmeglerfirmaer
(Master thesis, 2019)Digitalization permeates Norwegian and international working life. This causes large changes for many employees. This paper investigates how digitalization affects real estate agents in Trondheim. Digitalization is about ... -
En kvalitativ studie av elevers utfordringer med negative tall på 4. trinn
(Master thesis, 2020)Formålet med denne studien er å kartlegge hvilke utfordringer 4. trinnselever møter på når de arbeider med negative tall, og hvilke representasjoner de selv tar i bruk for løse oppgaver som inneholder negative tall. Målet ... -
En kvalitativ studie av en gruppe flerspråklige mellomtrinnselevers opplevelse av språklig handlingsrom i klasserommet
(Master thesis, 2022)Språklig og kulturelt mangfold blir stadig et mer relevant tema i skolesammenheng. Hvert år kommer det flere barn og unge til Norge med ulik bakgrunn og opplevelser, som skolesystemet må ta imot på en god måte (Regjeringen, ... -
En kvalitativ studie av en lærers praksis i utforskende matematikkundervisning på 3.trinn
(Master thesis, 2022)I denne forskningsstudien har vi undersøkt utforskende matematikk i begynneropplæringen. Mer spesifikt har vi sett på hva som kjennetegner en lærers kommunikasjon i utforskende helklassesamtaler og hennes begrunnelser for ... -
En kvalitativ studie av fellesfaglærere på yrkesfaglig utdanningsprogram
(Master thesis, 2013) -
En kvalitativ studie av fem skoleansattes forståelse av årsaker til fysisk elevvold mot ansatte i skolen, og hvordan de forebygger denne typen av vold.
(Master thesis, 2020)Undersøkelser gjort av Respons Analyse for Utdanningsforbundet i 2017, viste at omtrent halvparten av lærere i barneskolen og 19 prosent av ungdomsskolelærere har opplevd å bli utsatt for fysisk vold fra elever i løpet av ... -
En kvalitativ studie av fire par sine opplevelser og erfaringer med å delta på samlivskurs
(Master thesis, 2009) -
En kvalitativ studie av fleksible studenters opplevelse av hjemmet som læringsmiljø
(Master thesis, 2022)Sammendrag Økt kompetanse og omstilling er nøkkelbegreper i vårt moderne samfunn, og voksne mennesker er godt representert i studiesammenheng. Samtidig er voksne menneskers liv rike, og mange voksne studenter må kombinere ... -
En kvalitativ studie av forhold som påvirker avgangsprosesser hos eldre ansatte i bank- og finansnæringen
(Master thesis, 2021)En markant økning i forventet levealder kombinert med demografiske utviklingstrekk fører til at det stadig blir flere eldre i Norge (SSB, 2021). Dette vil påvirke arbeidslivet på flere måter. Eldre ansatte vil utgjøre en ... -
En kvalitativ studie av hva arbeidsgivere legger vekt på i et jobbintervju
(Master thesis, 2020)Denne studien retter fokuset mot hva arbeidsgivere ser etter og vektlegger i et jobbintervju, og videre hva disse funnene kan lære oss, sett i et karriereveiledningsperspektiv. Studiens problemstilling lyder slik: Hva er ... -
En kvalitativ studie av hvordan ansatte ved et helseforetak opplever muligheter for kompetanseutvikling på arbeidsplassen
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative studien har undersøkt hvordan ansatte ved et helseforetak opplever muligheter for kompetanseutvikling. Undersøkelsens hensikt var å belyse arbeidsplassens læringsmuligheter, samt hva som kan bidra for ... -
En kvalitativ studie av hvordan kvinner med bulimi opplever motivasjon for behandling
(Master thesis, 2013)En rekke studier har påvist at pasientens motivasjon er avgjørende for behandlingsutfall. Formålet med dette studiet var derfor å oppnå en bedre forståelse for hvordan kvinner med bulimi opplever motivasjon for behandling. ... -
En kvalitativ studie av hvordan studieveiledere ved et norsk universitet opplever egne muligheter og vilkår for læring og utvikling på arbeidsplassen
(Master thesis, 2018)Dagens samfunn utvikler seg i raskt tempo, og en konsekvens av dette er at nyutdannede ikke lenger er ferdig utlært. Dette har ført til at arbeidsplassen har overtatt noen av utdanningsinstitusjonens oppgaver, som læring ...