• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers holdninger til klimaendringer i dagens skole

Ølstøren, Edvard
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:2339556.pdf (550.6Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610200
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for lærerutdanning [1980]
Sammendrag
I denne studien har jeg brukt en kvantitativ metode i form av en spørreundersøkelse som omfatter elevers holdninger til klimaendringer i dagens skole. Gjennom et informantutvalg på 103 elever på 10. trinn, har data blitt samlet inn fra totalt ni ulike spørsmål. Oppgavens problemstilling lyder slik: “Hvilke holdninger har ungdomsskoleelever til klimaendringer sett i lys av hvilket ansvar skolen har for å påvirke disse holdningene?”

I relevans til oppgaven er teorigrunnlaget basert på ulike liknende undersøkelser som er gjennomført på ulike årstall i nyere tid, hvor alderstrinnet er relativt likt. Videre så er skolens viktighet presentert gjennom ulike læreplaner og styringsdokumenter som er i nær tilknytning til den aktuelle problemstillingen, og bærekraftig utvikling som fundament til blant annet miljøbevissthet.

Studien viser til at den aktuelle spørreundersøkelsen i stor grad viser til mange av de samme tendensene som liknende studier har utbredt, og at majoriteten av elever på ungdomstrinnet er enige om viktigheten av klimaendringer, med et gjennomgående litt større fokus hos jenter kontra gutter. I arbeid med at elevene skal få tilstrekkelig med kunnskap om emnet er skolen essensiell, og har et ansvar for å legge til rette for at elevene skal få tilegnet seg denne kunnskapen.
 
In this study, I have used a quantitative method using a survey that emphasize pupils attitude towards climate changes in todays school. Through questioning a total of 103 students in tenth grade, several data has been gathered from nine different questions. The thesis of the task goes like this: “Which attitudes does students have towards climate changes seen in the light of the responsibility the school has to impact these attitudes?”

In relevance to the task, the theoretical foundation is based around similar surveys which have been implemented recently. Furthermore, the schools importance is argued through different curriculums which are relevant to the chosen thesis, and lastly about sustainable development.

The study points out that there are several similarities between the present survey and the other ones. The majority of students in secondary school agrees about the importance of climate changes, with tendencies showing that girls are, to a slightly greater extent, more concerned about climate changes compared to boys. The schools work in this matter is essential, and they have an important responsibility to facilitate this knowledge to the students.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit