• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers forståelse av Holocaust

Gjermstad, Maiken
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:2339040.pdf (6.854Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610291
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for lærerutdanning [1405]
Sammendrag
Denne oppgaven studerer elevers historiebevissthet om Holocaust. I den forbindelse vil jeg

undersøke følende problemstilling: Uttrykker elever på 9. trinn historiebevissthet i sin

forståelse av Holocaust? Problemstillingen belyses ut ifra Erik Lund sin teori om

historiebevissthet og Vibeke Kieding Banik sin forståelse av Holocaust. For å kunne gjøre

rede for elevers forståelse av Holocaust, har jeg utført en elevoppgave der elevene skulle

gjøre rede for begrepet Holocaust. Jeg valgte en kvalitativ tilnærming med elevtekst som

metode.

For å svare på problemstillingen, vil jeg bruke de to forståelsene Lund gir av

historiebevissthet. Disse to forståelsene vil jeg, ved hjelp av elevtekstene, se om ikke kan

kombineres til en forståelse. De to forståelsene er at (1) historiebevissthet er kunnskap om

fortiden og (2) historiebevissthet er et samspill mellom fortid, nåtid og fremtid. Forståelse to

er den læreplanen gir historiebevissthet og er den forståelsen jeg vil se om elevene uttrykker.

Holocaust blir definert som folkemordet av jødene før og under andre verdenskrig. De fleste

av elevene knytter Holocaust til andre verdenskrig eller til folkemordet av jødene. Mange av

elevene forklarer hvorfor Holocaust hendte og hvordan det gikk for seg.
 
This thesis studies pupils’ history awareness of the Holocaust. I will in this context, examine

the following problem: Do pupils in the 9th step express history awareness in their

understanding of the Holocaust? The Problem is illuminated by Erik Lund’ theory of history

awareness and Vibeke Kieding Banik’ understanding of the Holocaust. In order to explain the

pupils’ understanding of the Holocaust, I have performed an assignment for witch the pupils

had to explain the concept of the Holocaust. I chose a qualitative approach with texts from

pupils as method.

In order to answer the problem, I will use the two understandings Lund gives of history

awareness. These two understandings, by means of texts from pupils, will I see if cannot be

combined into one understanding. The two understandings are that (1) history awareness is

knowledge of the past and (2) history awareness is an interaction between past, present and

future. The second understanding is the one the curriculum uses for history awareness and it’s

the understanding I want to see if the pupils expresses.

The Holocaust is defined as the genocide of the Jews before and during World War II. Most

of the pupils relate the Holocaust to World War II or to the genocide of the Jews. Many of the

pupils explain why the Holocaust happened and how it happened.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit