Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 2847-2866 av 14027
-
''Du må ha det bra først, og så kan du lære.'' - Fem unge kvinners refleksjoner over skoleerfaringer og resiliens
(Master thesis, 2018)Dette forskningsprosjektet er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i semistrukturert forskningsintervju av fem unge kvinner som antas å være resiliente ut fra å ha hatt en vanskelig barndom. De forteller om sine ... -
«Du må prøve å få en relasjon til barnet før du begynner å stille de vanskelige spørsmålene» Styrken i relasjoner: En kvalitativ studie av barnehageansattes opplevelser av å støtte barn med utagerende atferd gjennom relasjonsbygging
(Master thesis, 2023)Barnehagen er en arena der alle barn skal oppleve støtte og omsorg. Barnehageansatte er med på å konstruere denne arenaen, blant annet gjennom relasjonsbygging. Barnehageansatte skal ikke bare bidra til barna opplever ... -
"Du må selv være den endringen du ønsker å se i verden": En kvalitativ studie av lederes opplevde behov for mental omstilling før, underveis og etter å ha vært gjennom et kommunikasjonsverktøy
(Master thesis, 2012)Learning and development is becoming increasingly attractive and necessary in adulthood. This study aims to explore how leaders feel the need for a mental restructuring/development before, during and after working with the ... -
Du må tørre å spørre: En undersøkelse av norske psykologers kompetanse om og holdninger til seksualitet i terapi
(Master thesis, 2020)Seksualitet er en sentral del av menneskers liv og helse. Som psykolog bør man derfor ha høy kompetanse og kunne møte klienter med behov for å snakke om seksualitet på en god måte. Til tross for seksualitet sin sentrale ... -
«Du ser det ikke før du tror det»
(Bachelor thesis, 2022)I dag er internett og sosiale medier svært utbredt blant barn og unge helt ned til barneskolealder. I den digitale verden finnes det uendelig med muligheter på både godt og vondt. Har vi som arbeider med barn og unge og ... -
«Du skal ikke prøve å fortelle disse folkene at huldufólk ikke finnes!» --En etnografisk studie av alver, huldufólk, álagablettir og deres plass i islendingers landskapsforståelse
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven ser jeg på hvilken plass alver, huldufólk og álagablettir, har i islendingers landskapsforståelse. For å finne svar, er det også satt spørsmålstegn ved dannelsen av denne forståelsen. En del av svaret ... -
"Du trenger ikke være dårlig for å ha ett ønske om å bli bedre": En kvalitativ intervjustudie av to Statpedansattes opplevelser og erfaringer med å ha en rolle i ett samhandlingsprosjekt for å bedre samhandlingen mellom PP-tjenesten og skolene
(Master thesis, 2012)Jeg har i denne studien sett på hvordan to Statpedansatte har veiledet og støttet PP-tjenesten, i deres arbeid med å bedre samhandlingen mellom PP-tjenesten og skolen. For å besvare min problemstilling har jeg benyttet ... -
DUÅs skole- og barnehageprogram: En studie av 10 læreres erfaring med deltakelsen
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven omhandler læreres erfaringer med deltakelse i DUÅs skole- og barnehageprogram, et veiledningsprogram rettet mot lærere som arbeider med små barn som viser atferdsvansker. Et utvalg av 10 lærere som ... -
Dubai between the global and the local
(Master thesis, 2011) -
Dugnad som arena for sosialt entreprenørskap : en kvalitativ studie av rollen av dugnad i NTNU Flyklubb
(Master thesis, 2018)Frivillig arbeid i form av dugnad har alltid vært faktor i det norske samfunnet. Den sterke dugnadsånden er innebygd i folkets kultur, og har gjennom årene bidratt til utvikling av de sosiale verdiene vi kjenner i dag. ... -
Duration of On-Campus Academic Engagements of Student Teachers in Finland and Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The duration of on-campus academic engagements is an uncertain and highly debated indicator of study input. Researchers adopt this indicator with the expectation that student teachers must invest an amount of time and ... -
Duties & Responsibilities of Children in Ghana: Perspectives of Children and Adults in Kumasi
(Master thesis, 2012)International children’s rights actors and activists view children and childhood as a special time set aside for school and play without due regard to the duties and responsibilities borne in society. In this way, children ... -
Duties and Privileges: An Ethnographic Study of Discipline as Relational Practice in two Urban Chinese Kindergartens
(Doctoral theses at NTNU;2018:152, Doctoral thesis, 2018)This thesis is an ethnographic study of discipline - as relational everyday social practice – in two urban Chinese kindergartens. The study is based on 11 months of ethnographic fieldwork in two kindergarten classes in ... -
Dveling, reflektering og metakognitive antakelser : sammenhenger og relasjon til depressive symptomer
(Master thesis, 2016)Denne hovedoppgaven undersøker forholdet mellom metakognitive antakelser om grubling og to former for grubling (dveling og reflektering), og hvorvidt effekten av dveling og reflektering på depressive symptomer over tid ... -
Dybdelæring gjennom praktiske aktiviteter og forsøk i naturfag
(Bachelor thesis, 2021)Denne bacheloroppgaven som hensikt å beskrive hvordan et utvalg lærere i småskolen opplever at praktiske aktiviteter og forsøk bidrar til dybdelæring. Metoden som er brukt er kvalitative intervjuer av to lærere. For å kunne ... -
Dybdelæring i et yrkesfaglig perspektiv
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Dybdelæring er et sentralt begrep i fagfornyelsen og ny overordnet del av læreplanverket i Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Denne artikkelen har til hensikt å synliggjøre hva dybdelæring kan være i yrkesfaglig videregående ... -
Dybdelæring i naturfag
(Bachelor thesis, 2022) -
Dybdelæring i yrkesopplæringen
(Master thesis, 2022)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er et ønske om å få kunnskaper om hvordan dybdelæringsbegrepet forstås og anvendes i yrkesopplæringen. Begrepet dybdelæring ble introdusert i Ludvigsen-utvalgets delutredning Elevens ...