Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 2444-2463 of 14021
-
Det skal eigentleg vere på plass!
(Master thesis, 2021)Dette masterprosjektet analyserer korleis ei gruppe på fem norsklærarar på same ungdomsskule vurderer elevtekstar i fellesskap. Prosjektet blei starta etter ei eigen vurderingserfaring med vurderingsskjema og vurderingskriterier. ... -
« Det skal jo ikkje stoppe meg, fordi om eg har begynt å gå på ei pille, liksom» : Ein studie om korleis studentar med ADHD handterer læring ved høgare utdanning
(Master thesis, 2014)Denne kvalitative undersøkinga ser nærare på korleis tre studentar med ADHD erfarer utfordringar dei møter i læring ved høgare utdanning. Tre studentar med diagnosen ADHD vart intervjua i januar/februar 2014. Eg brukte ... -
"Det som er utfordringen er at vi må finne ut all ting selv" - Friedreich Ataxia; en kvalitativ undersøkelse om hvilke erfaringer tre personer med diagnosen Friedreich Ataxia har å leve med den sjeldne diagnosen i Norge?
(Master thesis, 2018)I forskning kommer det frem at personer med en sjelden diagnose får en ekstra belastning i form av diagnosens sjeldenhet, som blant annet medfører mangelfull kompetanse i nærmiljøet. I denne studien ønsker jeg å få innsyn ... -
Det som teller eller det som kan telles? Rasjonalisering som maktmiddel i arealpolitikken
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen er en situasjonsanalyse (Clarke, 2005; Clarke et al., 2018) av to jordvernsituasjoner i Trondheim og Toronto. I artikkelen identifiseres diskurser om jordvern i planprosessen «Kommuneplan Trondheim 2012-2024», ... -
Det sosialt konstruerte problembarnet
(Bachelor thesis, 2022)Barnevernsinstitusjoner med plasseringer på adferd bestemmes ut ifra barnevernsloven § 3-24 og § 3-26 reguleres av rettighetsforskriften. Et formål med disse barnevernsinstitusjonen er å sikre barnets beste og rett til ... -
Det store skrittet ut i sjø og vann
(Master thesis, 2020)Tiltak i skolen treffer alle barn. Derfor er skolen svært viktig innen svømme- og livredningsopplæring. Skolen skal bidra til at elever tilegner seg ferdigheter og kunnskap som setter dem i stand til å kunne svømme, men ... -
Det tror jeg påvirker veldig: En kvalitativ studie om ungdommers holdninger til rusforebyggende arbeid
(Master thesis, 2011)Rusmiddelrelaterte problem er blant de vanligste årsakene til ulykker, sykdom og død i ungdomspopulasjonen. Rusforebyggende tiltak blir av Helsedirektoratet (2008) beskrevet som det viktigste virkemidlet mot rusmiddelrelaterte ... -
Det uklare begrepet om tilpasset opplæring: en studie fra et sosiokulturelt perspektiv av hvordan kjennetegn på tilpasset opplæring kan relateres til to zambiske læreres refleksjon over og observerte praksis
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Forskningen har tatt utgangspunkt i problemstillingen om «Hvordan kan begrepet om tilpasset opplæring og dets kjennetegn, knyttes til to zambiske læreres forståelse av egen praksis og observasjoner fra et ... -
Det umulige er mulig
(Master thesis, 2019)I 2020 vil den nye regionreformen tre i kraft, og vi har da vært gjennom en prosess hvor vi har gått fra 19 til 11 fylker i Norge. En av fylkene som blir sammenslått er Troms og Finnmark. Fylkesinndelingen vil være bedre ... -
Det vanskelige samarbeidet
(Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven ønsker jeg å se på hva som er de utløsende årsakene til utfordringer i skole-hjem samarbeidet, og hvordan kan retningslinjene for skolen skape slike utfordringer. De viktigste momentene jeg velger å se ... -
"Det vanskelige valget" - en kvantitativ analyse av elevenes opplevelse av yrkesopplæringen ved Vg1 helse- og oppvekstfag
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven retter fokuset mot yrkesfagelever ved utdanningsprogrammet Vg1 helse- og oppvekstfag, og handler om hvilken betydning elevenes opplevelse av opplæringen kan ha for å velge retning for Vg2. Et samfunn ... -
"Det vanskelige valget"- en kvantitativ analyse av elevenes opplevelse av yrkesopplæringen ved Vg1 helse- og oppvekstfag
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven retter fokuset mot yrkesfagelever ved utdanningsprogrammet Vg1 helse- og oppvekstfag, og handler om hvilken betydning elevenes opplevelse av opplæringen kan ha for å velge retning for Vg2. Et samfunn ... -
"Det vanskeligste de gjør er å være sammen med andre" : en kvalitativ studie om hvordan skolens ansatte arbeider med inkludering i sosial samhandling for barn/unge med autismespekterforstyrrelser
(Master thesis, 2015)Forskningsprosjektet tar sikte på å få kunnskap om hvordan skolens ansatte arbeider med inkludering i sosial samhandling for barn/unge med autismespekterforstyrrelser. Bakgrunn for ovennevnte tematisering er at inkludering ... -
«Det var egentlig ikke lov, men det var artig!» Røff lek i generasjoner
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Gjennom retrospektive intervju har vi fått innsikt i tre generasjoners minner om lek i barndommen i Norge. Vi undersøker hvordan tre ulike generasjoners beskrivelser av røff lek i barndommen endrer seg. Analysene viser at ... -
Det var en gang en nordmann, en danske og en bedrift: Om fellesskap og relasjoner i en globalisert bedrift
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven omhandler en norsk forskningsbedrift med underkontor i Danmark. Den ser på hvordan de to enhetene i Norge og Danmark forholder seg til hverandre. Spesielt fokuseres det på hvordan bedriften forsøker å danne ... -
"Det var ikke bare norsk eller engelsk, men sånn andre språk å. Det var bare veldig gøy" En studie av seks flerspråklige elevers språkpraksiser og refleksjoner
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne studien handler om seks flerspråklige elever sine språkpraksiser og refleksjoner i møte med et flerspråklig undervisningsopplegg. Vår masteroppgave er skrevet innenfor rammene til PRANO-prosjektet ved ...