• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Det vanskelige valget" - en kvantitativ analyse av elevenes opplevelse av yrkesopplæringen ved Vg1 helse- og oppvekstfag

Haugstad, Martine Røtvold; Garnes, Lisa Hareide
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:104869987:23284428.pdf (7.976Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3006454
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [4095]
Abstract
Denne masteroppgaven retter fokuset mot yrkesfagelever ved utdanningsprogrammet

Vg1 helse- og oppvekstfag, og handler om hvilken betydning elevenes opplevelse av

opplæringen kan ha for å velge retning for Vg2.

Et samfunn i rask utvikling gir økt behov for kompetanse innenfor de yrkesfaglige

utdanningsprogrammene, noe som utfordrer den yrkesfaglige opplæringen. Ut fra dette

har yrkesopplæringen blitt omdiskutert de siste tiårene, der det spesielt pekes på

strukturendringer som har bidratt til brede utdanningsprogram som utfordrer relevant

opplæring i Vg1. Dette oppleves problematisk, både for elever som har bestemt seg for

videre yrkesvalg, og for de som ikke har bestemt seg. Formålet med oppgaven var

derfor å undersøke hvilken betydning elevenes opplevelse av opplæringen kan ha for

deres trygghet i å ta et valg til Vg2, gjennom følgende problemstilling: Hvilken betydning

har elevenes opplevelse av mestring, relevans, motivasjon, autonomi og innsats i Vg1

helse- og oppvekstfag for deres yrkesvalg til Vg2?

For å belyse problemstillingen er det teoretiske perspektivet i oppgaven knyttet til

motivasjons- og læringsteoriene til Illeris, Bandura og Ryan og Deci. I henhold til

begrepene i problemstillingen, blir relevant opplæring belyst gjennom Illeris sitt

perspektiv på læringsbegrepet. Elevenes mestringsopplevelse er knyttet til Banduras

teori om mestringsforventninger, og elevenes motivasjon og autonomi ses i lys av Ryan

og Deci sin selvbestemmelsesteori. I forbindelse med innsats benyttes perspektivet til de

anerkjente forskerne Skaalvik og Skaalvik, og aktuell forskning trekkes inn der det er

relevant. Den metodiske tilnærmingen er en kvantitativ spørreundersøkelse, som ble

valgt for å få et større perspektiv på problemstillingens fokusområde.

Spørreundersøkelsen er teoristyrt, og er bygd opp spørsmålene ut fra det teoretiske

rammeverket som benyttes i denne oppgaven.

Resultater fra undersøkelsen viser at elevenes opplevelse av mestring og trivsel i praksis

har en signifikant betydning for å være sikker på sitt videre valg til Vg2. Dette kan

handle om at elever som mestrer, også klarer å se hvilket yrke de er egnet til eller ikke.

Elevenes trivsel i praksis knyttes til deres erfaringer med praktisk opplæring i aktuelle

yrker, og elever som trives vil kunne føle at yrket er relevant for sine egne interesser.

Videre var det et interessant funn som viser til at gutter trives bedre i praksis enn jenter,

som kan ses i sammenheng med at guttene kanskje har tatt et bevisst valg og at de

foretrekker praktiske arbeidsmetoder. Videre ble elevenes opplevelse av mestring sett

nærmere på, siden det hadde betydning for elevenes videre valg og korrelerte sterkt til

de andre begrepene fra problemstillingen. Resultatene her viser at relevans, motivasjon

og autonomi har en signifikant betydning for at elevene skal kjenne på mestring i

opplæringen. Elevene vil kjenne på økt mestring dersom de opplever at opplæringen er

nyttig og relevant for egne interesser. Motiverte elever kan se på opplæringen som en

drivkraft for å nå målet sitt, som kan være å oppnå helhetlig kompetanse innenfor et

bestemt yrke, eller det å bli sikker på hvilket valg man skal ta. Opplevelse av autonomi i

opplæringen vil kunne legge til rette for at elevene i større grad kan ta del i det som

skjer, og dermed knytte læringen opp mot egne interesser eller fremtidige yrkesvalg.

Det viser seg også at elevenes gjennomsnittssvar er på enighetssiden av skalaen for det

sammensatte målet for samtlige begrep. Det vil si at elevene i gjennomsnitt er enig i at

de opplever mestring, relevans, motivasjon, autonomi og innsats i opplæringen.
 
This master’s thesis focuses on vocational students in the education program Healthcare,

Childhood and Youth Development. The study is about students' experience of the

content in the education and it’s significans for choosing a direction for second year.

A rapid change in society creates an increased need for competence within the

vocational education programs, which challenges many vocational professions. The

vocational education program has been discussed over decades, and one of the

challenges is placed on structural changes that have contributed to broad educational

programs which challenges relevant training in the students’ first year. This is

problematic, for students who have decided on further career choices, and for those who

have not decided. The purpose of the thesis was therefore to examine what significance

the students 'experience of the education can have for their choice for second year. The

problem in this thesis is: What significance do the students' experience of mastery,

relevance, motivation, autonomy and effort in Vg1 healthcare, childhood and youth

development have for their career choice for Vg2?

The theoretical perspective in the thesis is related to the motivation and learning

theories of Illeris, Bandura and Ryan and Deci. According to the concepts in the problem,

relevant education is understood through Illeris' perspective on the learningtheory. The

students mastery experience is linked to Bandura’s theory of self-efficacy, and the

students' motivation and autonomy are seen in the light of Ryan and Deci's self-determination theory.

We will use the perspective of researchers Skaalvik and Skaalvik for the concept effort.

We also include current research where relevant. The methodological approach is a quantitative survey,

which was chosen to gain a greater perspective on the problem.

The questionnaire is based on the theoretical framework we have used in this thesis.

Results from the survey show that the students' experience of mastery and well-being in

practical training in vocational program is significant for being sure of their further choice

of profession. Students who master will be more able to see which profession they are

suitable for or not. Students who thrive will be more able to feel that the profession is

relevant to their own interests. Another interesting finding is that boys thrive better with

practical work than girls, maybe because the boys have made a conscious choice. The

students’ experience of mastery correlated strongly with the other concepts from the

problem. In further analysis the results showed that relevance, motivation and

autonomy is significant for the students’ mastery experiences. When students experience

the education as useful, they will also be motivated and have a force to achieve their

goal. Autonomy will give the students the ability to take part in the education, which also

will link their learning to their own interests or future career choices. The average

student agree that they experience mastery, relevance, motivation, autonomy and effort

in the vocational education program.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit