Det uklare begrepet om tilpasset opplæring: en studie fra et sosiokulturelt perspektiv av hvordan kjennetegn på tilpasset opplæring kan relateres til to zambiske læreres refleksjon over og observerte praksis
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610212Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3816]
Sammendrag
Problemstilling:Forskningen har tatt utgangspunkt i problemstillingen om «Hvordan kan begrepet om tilpasset opplæring og dets kjennetegn, knyttes til to zambiske læreres forståelse av egen praksis og observasjoner fra et norsk, sosiokulturelt perspektiv?».
Hensikt:Hensikten har vært å undersøke hvordan to zambiske læreres tanker om egen praksis og deres faktisk observerte praksis kan relateres til begrepet om tilpasset opplæring, gjennom teori om det aktuelle utviklingsnivået til eleven, den nærmeste utviklingssone og læreren som et støttende stillas.
Metode:Metodene for studien har vært kvalitative gjennom intervju av og observasjon av de to informantene.
Resultat:Forskningen setter søkelys på hvordan informantene kartlegger elevens behov, bruken deres av elevenes forkunnskaper og mer konkrete differensieringstiltak som ble omtalt og observert. Begge informanter uttaler seg om tiltak som kan tolkes som kartlegging og slik sosiokulturell teori. Observasjoner viser at de faktisk utfører kartleggingstiltak i praksis, men at tilpasning av opplæringen betinges av lærerens videre arbeid i etterkant av kartleggingen. Uttalelsene og praksisen deres viser at de bruker elevenes forkunnskaper i undervisningen, som kan relateres til utvalgt teori. Angående mer konkrete differensieringstiltak så omtaler de ulike tiltak, men ikke alle blir observert, samt at noen kan drøftes om blir realiserte på en måte som kan relateres til og forankres i sosiokulturell læringsteori.
Konklusjon: Studien viser at begge informanters tanker rundt og faktiske praksis kan relateres til teori om det aktuelle utviklingsnivå, den nærmeste utviklingssone og læreren som et støttende stillas på flere og ulike måter. Thesis statement:The study is based on the thesis statement of “How can the term “adapted education” and its characteristics, relate to two Zambian teachers’ reflections about their own practices and observations of these, from a Norwegian, sociocultural perspective?”
Aim:The aim is to investigate how two Zambian teachers’ reflections about and observed practices can relate to adapted education through theory about the Zone of Proximal Development, the Zone of Actual Development and scaffolding.
Method:The methods used are interviews of the two informants and observations of their practices.
Results:In focus is how the informants investigate their student’s needs, their use of students’ prior knowledge and specific measures to differentiate learning. Both informants mention and carry out measures that can relate to investigation of students’ needs; however, these findings depend on the informants’ further work of differentiating the learning by using their knowledge of the students’ needs. Their thoughts about and actual usage of students’ prior knowledge can also relate to selected theory. The informants mention different measures to differentiate learning, yet, not all of these are observed as a part of their practices and it can be discussed whether these measures are carried out in a way that can relate to sociocultural theory.
Conclusion:The study shows how both informants’ thoughts about and actual practices can relate to theory about the Zone of Actual Development, Zone of Proximal Development and scaffolding in various ways.