Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 2404-2423 av 15261
-
"Det blir vanskeligere å vite grensa for hva som er greit..." En kvalitativ studie av hvordan ungdommers holdninger til seksuelle overgrep blir påvirket av massemediene
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: De siste årene har det vært stort fokus på seksuelle overgrep i massemediene. Spekteret for hva som blir ansett som et seksuelt overgrep har blitt utvidet i takt med fremveksten av nye medier. Spredning og ... -
Det brenner! En kvalitativ studie av mannskapets opplevelse av faktorer som påvirker brannsikkerheten ombord Ro- Ro skip
(Master thesis, 2021)Shipping-industrien har de siste tiårene implementert en rekke tiltak for å øke brannsikkerheten. Likevel presenterer rapporter en økende trend av ulykker ombord Ro-Ro skip. Trenden kan knyttes til at sikkerhetsrelaterte ... -
Det digitale klasserommet
(Master thesis, 2024)Sammendrag Den raske fremveksten av nye digitale teknologier har forårsaket omfattende endringer i utdanningssektoren, noe som gjør at mediepedagogikk som fagfelt stadig må oppdateres gjennom ny forskning og litteratur. I ... -
Det Digitale Kompetanseløftet - et fundament for digital transformasjon i kommunene?
(Master thesis, 2024)Det er en økt forventning om at offentlig sektor skal bli mer digitalisert og gjennomgå en digital transformasjon. Dette kan man se i Regjeringens digitaliseringsstrategi for 2019-2024, «Én digital offentlig sektor». I ... -
Det digitale NAV En kvalitativ studie av samhandling mellom ansatte og brukere av NAV
(Master thesis, 2020)Velferdsstaten er under utvikling, og digitalisering av velferdstjenester står høyt på den politiske dagsordenen. Formålet med digitalisering av velferdsstaten er å fornye, forenkle og forbedre offentlig sektor ved å tilby ... -
Det doble blikk – spesialpedagogen i endringstider
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2007:76, Doctoral thesis, 2007)Denne studien har fokus på spesialpedagogen, en sentral profesjon relatert til utvikling og realisering av opplæring for elever med særskilte opplæringsbehov. Ett aspekt i arbeidet med denne studien er profesjonskjennetegn ... -
”Det du sier har betydning”: En q-metodologisk studie av hvordan tilbakemeldinger på arbeidsplassen påvirker selvtilliten til den enkelte
(Master thesis, 2014)This thesis presents a Q-methodological study, which examines the subjective experiences of people getting feedback in their workplace. The thesis seeks to answer the following research question: How do employees experience ... -
"Det e bare det at æ vil at folk ska hør, egentlig" - Digital teknologi som meningsskapende ressurs i et sanglæringsrom
(Master thesis, 2017)Masteroppgaven tar for seg temaet digital teknologi i sangundervisning, og undersøker hvordan sangelever skaper mening i dette fenomenet gjennom problemstillingen: ”Hvordan iscenesette et sanglæringsrom med digital teknologi ... -
Det e itj nå som hete sjøtthøvv
(Bachelor thesis, 2019)Jeg har undersøkt lærere sine holdninger til språklige endringsprosesser, ved å gjennomføre kvalitative intervju med to norsklærere på 3. og 4. trinn i skoler i Trondheim. Jeg fant ut at lærerne hadde ulike holdninger til ... -
Det e lettere hvis du gjør det
(Master thesis, 2021)Denne masteravhandlingen belyser problemstillingen «Hvordan nyttiggjør to elever i andreklasse seg av tilgjengelige ressurser i ulike skrivesituasjoner?». Klassen jeg har forsket i er med på FUS-prosjektet. Det er en ... -
Det egentlige livet - Om emosjonell intelligens og integrering i det flerkulturelle Norge
(Master thesis, 2006) -
Det emosjonelle interkulturelle møtet
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne intervjustudien drøfter hvordan internasjonal praksismobilitet i lærerutdanning kan bidra til utvikling av lærerstudenters emosjonelle og interkulturelle kompetanse. Problemstillingen tar utgangspunkt i hvordan ... -
“Det er avhengig av at vi setter oss inn i ting, at vi har kunnskap, at vi vil tilrettelegge”: En kvalitativ studie av læreres perspektiver på inkludering av elever med utviklingshemming i kroppsøving
(Master thesis, 2024)Formålet med studien er å belyse lærernes perspektiver på inkludering av utviklingshemmede elever i kroppsøving, og hvilke faktorer som fremmer og hemmer inkludering i kroppsøving. Studien har et kvalitativt design, og ... -
"Det er å kunne se deg for den du er da!" Hvordan opplever elever med stort læringspotensial og dobbelteksepsjonelle elever å bli møtt i det offentlige opplæringstilbudet? En kvalitativ studie med fokus på dobbelteksepsjonelle elever sin opplevelse av trivsel i skolen.
(Master thesis, 2022)Elever med stort læringspotensial og dobbelteksepsjonelle elever er en svært heterogen gruppe, som ofte kan risikere å «fly under radaren» og «falle mellom to stoler» i dagens opplæringstilbud. Holdninger om at elever med ... -
"Det er å kunne se deg for den du er da!" Hvordan opplever elever med stort læringspotensial og dobbelteksepsjonelle elever å bli møtt i det offentlige opplæringstilbudet? En kvalitativ studie med fokus på dobbelteksepsjonelle elever sin opplevelse av trivsel i skolen.
(Master thesis, 2022)Elever med stort læringspotensial og dobbelteksepsjonelle elever er en svært heterogen gruppe, som ofte kan risikere å «fly under radaren» og «falle mellom to stoler» i dagens opplæringstilbud. Holdninger om at elever med ... -
Det er barbarisk, men hei, det er Disney
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgava er et dekoloniserende prosjekt som belyser hva som skjer når jeg som lærer søker å skape endring hos meg selv gjennom møter med musikken i to Disney-musikaler. Studien er postkvalitativ, noe som muliggjør ... -
«… det er bare jobben din» - En kvalitativ studie om kjærlighet i barnevernets praksis
(Master thesis, 2021)Denne masterstudien utforsker fenomenet kjærlighet i barnevernet. På bakgrunn av at kjærlighet ble tatt inn i barnevernlovens formålsparagraf i 2018, er det ønskelig med økt kunnskap om hvordan kjærlighet vurderes og ...