Det er barbarisk, men hei, det er Disney
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3007105Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3816]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne masteroppgava er et dekoloniserende prosjekt som belyser hva som skjer når jeg som lærer søker å skape endring hos meg selv gjennom møter med musikken i to Disney-musikaler. Studien er postkvalitativ, noe som muliggjør å se på både språk og affekt, og at jeg som forsker er sammenvevd med det jeg studerer. Datamaterialet oppstår i møtet mellom meg og musikken i Disney-musikalene Aladdin og Min Bror Bjørnen, og framkalles og analyseres med stoppøyeblikk, tenke-med-teori og kunstbaserte metoder. Teori som kobles på for å forstå, prosessere og drøfte stoppøyeblikkene er dekoloniserende og postkolonial teori, samt teori om hva Disney gjør.
Omdreiningspunktet for oppgava lyder som følger: Hva skjer når to Disney-musikalers kulturelle musikalske representasjon møter en lærers behov for å undervise kritisk og etisk, der musikaler kan inngå som en del av sjangermaterialet?
Jeg fant med dette at jeg, gjennom min dekoloniseringsprosess i møtet med musikken i Disney-musikalene, reagerte på ting jeg aldri har reagert på før, på måter jeg aldri har gjort før. Jeg fikk nye kunnskaper, åpna øynene for nye perspektiver og innså viktigheten av å fortsette prosessen og ta i bruk urfolksperspektiver og validere forskjellige måter å vite på også i skolen som lærer. This master thesis is a decolonizing project that illuminates what happens when I as a teacher seek to create change in myself through encounters with the music in two Disney musicals. It is a post-qualitative thesis, which enables me to look at both language and affect, and makes it possible for me as a researcher to be intertwined with what I am studying. The data comes through the encounter between me and the music in the Disney musicals Aladdin and Brother Bear, and is developed and analysed through stop moments, «thinking with theory» and arts-based methods. Theory that is used to understand, process and discuss the stop moments is decolonizing and postcolonial theory, as well as theory about what Disney does.
The thesis revolves around the following question: What happens when two Disney-musicals’ cultural musical representation meets a teacher’s needs to teach critically and ethically, where musicals could be a part of the genre material?
From this I found that I, through my process of decolonization in my encounters with the music in the Disney-musicals, reacted to things I’ve never reacted to before, in ways I’ve never done before. I acquired new knowledges, opened my eyes to new perspectives and realised the importance of continuing the process and use Native perspectives and validate different ways of knowing in school as a teacher as well.