"Det er bare opp til deg selv hva du får ut av det" Hvordan unge voksne med rusrelaterte og psykiske helseutfordringer opplever møtet med det offentlige hjelpeapparatet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2784551Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet for denne masteroppgaven omhandler hvordan unge voksne med rusrelaterte og psykiske helseutfordringer opplever å være bruker av det offentlige hjelpeapparatet. Utgangpunktet for oppgaven er et kvalitativt forskningsdesign som bygger på åtte intervjuer. Jeg har intervjuet syv unge voksne med rusrelaterte og psykiske helseutfordringer og en ansatt ved et lavterskeltilbud for psykisk og rusrelatert arbeid. Problemstillingen som tas opp er: Hvordan opplever unge voksne med rusrelaterte og psykiske helseutfordringer å være bruker av hjelpeapparatet, særlig med tanke på deres selvforståelse?
Det empiriske materialet ble tolket og tematisert med et fenomenologisk og en symbolsk interaksjonistisk innfallsvinkel, og funnen ble sett i lys av teorier om meningskonstruksjon, selvforståelse, identitet og produktiv makt. I studien blir det belyst flere aspekt ved brukerrollen til de unge for å få frem konteksten som de unges opplevelser inngår i. Informantene gir innblikk i en sammensatt prosess, og det deles både gode og negative erfaringer. Et sentralt funn er at de unge voksne gir uttrykk for at «brukerrollen» er en ambivalent læringsprosess med et komplekst relasjonssett.
Tematikken er sosiologisk relevant da den belyser hva det vil si å være en person i et stort system, hvordan sosiale mønstre spiller inn i individuell helse og hvordan personer påvirkes av de sosiale sammenhengene de inngår i. Studiens resultat vil kunne øke forståelsen og kunnskapen om det betydningsfulle samspillet mellom individ, og individ og systemet, i tillegg demonstrerer den viktigheten av å kontinuerlig sette et søkelys på brukeres opplevelser av velferdsstatens organisering av hjelpetjenester. The thesis aims to study how young adults with co-occurring drug use and mental disorders experience being a user of the public assistance system. The starting point of the project is a qualitative research design based on eight interviews. I have interviewed seven young adults with drug use and mental health challenges and an employee at a low-threshold service for mental health and drug abuse work. The issue addressed is: How do young adults with drug-related and mental health challenges experience being a user of the support system, especially regarding their self-understanding?
The empirical material was interpreted and themed with a phenomenological and symbolic interactionist approach. The findings were seen in the light of theories of meaning construction, self-understanding, identity, and productive power. The study sheds light on several aspects of the young adults´ user role to bring out the context in which the young people´s experiences are part of. The informants provide insight into a complex process, and both good and negative experiences are shared. A key finding is that young adults express that the “user role” is an ambivalent learning process with a complex set of relationships.
The theme is sociologically relevant as it sheds light on what it means to be a person in the center of an extensive system, how social patterns play into individual health, and how people are affected by the social context in which they are involved. The study results will increase understanding and knowledge about the significant interaction between the individual, and the individual and the system. In addition, it demonstrates the importance of continuously putting a spotlight on the users´ experiences of the welfare state´s organization of the support services.