Det e lettere hvis du gjør det
Master thesis
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3972]
Abstract
Denne masteravhandlingen belyser problemstillingen «Hvordan nyttiggjør to elever iandreklasse seg av tilgjengelige ressurser i ulike skrivesituasjoner?». Klassen jeg harforsket i er med på FUS-prosjektet. Det er en pågående intervensjonsforskning somønsker å øke kvaliteten i den tidlige skriveopplæringen, ved å legge fokus på funksjonellskriving i de første skoleår. Jeg har fulgt de to fokuselevene mine gjennom syvskriveoppdrag utlevert av FUS-prosjektet.
Studien har et kvalitativt forskningsdesign hvor jeg benytter meg av casestudie somforskningsmetode. I innsamlingen av empiri har jeg benyttet meg av deltakendeobservasjon, feltnotater og lydopptak. I tillegg har jeg vært i dialog med læreren tilelevene og forskerne som har vært der i forbindelse med FUS-prosjektet.
Forskningsspørsmålene knyttet til dette prosjektet var som følger: 1) «Hvordan arterskriveforløpene seg for elevene?», og 2) «hvilke ressurser tar elevene i bruk, og påhvilke måter bruker de tilgjengelige ressurser?». Funnene fra denne studien viser atskriveforløpene til de to elevene artet seg veldig ulikt. Her var det både ulike individuellekognitive faktorer som spilte inn, i tillegg til ulike sosiale ytre faktorer som spilte inn påskriveprosessen deres. Gjennom kodingen av datamaterialet oppstod det tre kategorierfor de ressursene som ble benyttet. Disse kategoriene var kunnskapskilder, materielleressurser og ressurspersoner. Analysen av hvordan elevene benyttet seg av disseressursene viste tydelige forskjeller mellom elevene. Det som fungerte som en godressurs for den ene eleven, fungerte ikke like godt for den andre eleven og motsatt. Herkom det frem at elevene benyttet seg av de tilgjengelige ressursene i varierende grad. This thesis sheds light on the following question "How do two second grade studentsmake use of available resources in different writing situations?". The class I haveresearched is part of a research project called the FUS-project. This is an ongoingintervention research that seeks to increase the quality of early writing education, byfocusing on functional writing in the first school years. I have followed my two focusstudents through seven writing assignments handed out by the FUS-project.
The study has a qualitative research design where I use a case study as a researchmethod. In the collection of empirical data, I have used participatory observation, fieldnotes and sound recordings. In addition, I have been in dialogue with the teacher of thestudents and researchers who have been in the classroom in connection with the FUSproject.
The research questions in this project were: 1) "How do the writing processes unfold forthe students?" and 2) "what available resources do the students use, and in what waysdo they use the available resources?". The findings from this study show that the writingprocesses of the two students unfolded quite differently. Here, there were both differentindividual cognitive factors that came into play, in addition to various social externalfactors that came into play in their writing process. Through the coding of the datamaterial, three categories emerged for the resources used. These categories weresources of knowledge, material resources and resource persons. The analysis of how thestudents used these resources showed clear differences between the students. Whatworked as a valuable resource for one student, did not work as well for the other studentand vice versa. At this point it emerged that the students made use of the availableresources to varying degrees.