Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 2355-2374 av 14047
-
''Det er viktig at eleven føler seg sett, høyrt og forstått'' - Ein kvalitativ studie om skulerådgjevarar sine erfaringar med å skape tillitsfulle relasjonar til elevar i ungdomsskulen
(Master thesis, 2018)I denne studien har eg undersøkt korleis skulerådgjevarar beskriv sitt arbeid med å skape tillitsfulle relasjonar til elevar i ungdomsskulen. Skulekvardagen er hektisk, og det kan vere ei utfordring å få nok tid til å skape ... -
«Det er viktig å anerkjenne at rasisme er et problem»
(Master thesis, 2021)En viktig del av samfunnsfaget er å utvikle elever til å bli selvstendige og engasjerte samfunnsborgere. I dette arbeidet er blant annet innføring i komplekse begreper og tilhørende strukturer sentralt. Gjennom økt ... -
Det etniske nettverkets betydning for innvandrerens selvfølelse og tilhørighet i det nye samfunnet.
(Master thesis, 2012)Bakgrunn: Grunnlaget for sosialt arbeid er at personen selv har kunnskap og kompetanse til å sette sin egen situasjon i en meningsfull kollektiv sammenheng. Gjennom sosial deltakelse skapes det muligheter for å danne sosiale ... -
''Det finnes ikke et fasitsvar'' - Tematisk analyse av erfaringer ved samtidig rus- og traumeproblematikk blant helsepersonell i Tverrfaglig Spesialisert Rusbehandling
(Master thesis, 2017)Beskrivelse. Denne kvalitative studien utforsker praksis ved samtidig rus- og traumeproblematikk i Tverrfaglig Spesialisert Behandling ved tre rusinstitusjoner i Norge. Studien gir innsikt i den erfaringsbaserte kunnskapen ... -
"Det finnes ikke noen rollebeskrivelse til spesialpedagoger". En kvalitativ studie om tre spesialpedagogers rolle i skolen.
(Master thesis, 2023)Temaet for studien er spesialpedagogens rolle i skolen. Studiens problemstilling er som følger: Hvordan beskriver og realiserer tre spesialpedagoger sin rolle? Og hvordan harmonerer dette med nasjonale føringer? Proble ... -
Det finnes ikke vanskelige barn, men barn som har det vanskelig
(Master thesis, 2022)Den norske skolen består av et stort elevmangfold, der alle barn har ulike evner og forutsetninger for faglig og sosial læring og utvikling. Blant disse barna finner man de utrygge barna, som kan defineres som barn som ... -
"Det finnes ingen typisk nettovergriper": En kvalitativ analyse av hvordan en nettovergriper oppfattes av de som jobber direkte og indirekte med nettovergrep mot barn
(Bachelor thesis, 2023)Oppgavens tema er å undersøke hvordan de som jobber med nettovergrep mot barn oppfatter en typisk nettovergriper. Problemstillingen er: «Hvordan oppfattes en nettovergriper av de som jobber direkte og indirekte med ... -
Det finnes jo en million trillion måter å tro på!
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven undersøker presentasjon av kristent mangfold i KRLE-undervisning. Mangfoldet i Norge blir større og større, også det religiøse mangfoldet. Som følge av dette må den norske skolen og KRLE-faget henge med, og ... -
Det finnes mange måter å lede på og mange måter å reagere på
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien er å undersøke lederes subjektive opplevelser av å lede en gruppe ansatte gjennom store omfattende endringer grunnet koronakrisen som rammet Norge i mars 2020. Problemstillingen studien baserer ... -
”Det fleirkulturelle samfunnet, det trur eg me byrjar å sjå no”: Ei kvalitativ intervjustudie av fleirkulturell praksis i Pedagogisk-psykologisk teneste
(Master thesis, 2014)Intensjonen med denne studia var å undersøke fleirkulturelt arbeid gjennom tilsette i PP-tenesta sine opplevingar og vurderingar av sin fleirkulturelle praksis. PP-tenesta er ei teneste heimla i opplæringslovas § 5-6 som ... -
Det folkelingvistiske konseptet “tonefall”. Ei sosiolingvistisk utforskning av prosodiens indeksikalitet
(Journal article; Peer reviewed, 2019)At prosodiske trekk er blant de mest saliente trekkene ved norske talemål, er å regne som en truisme i norsk talemålsforskning. Likevel har det vært gjort forholdsvis lite forskning på hvordan språkbrukere oppfatter og ... -
...det forandra, ja hele livet mitt egentlig
(Master thesis, 2022)Formålet i min studie er å få belyst hvordan unge sosialhjelpsmottakere erfarer å bruke kartlegginsverktøyet «livshjulet» i sine møter på nav. Min problemstilling er følgende: Hvordan er unge sosialhjelpsmottakeres erfaringer ... -
"Det fungerer som det sto i teorien, det ja": En fenomenologisk studie av tre læreres opplevelse av egen læring i et utviklingsprosjekt
(Master thesis, 2010)Denne kvalitative studien har sett på erfarne læreres læring i prosjektet Læringsmiljø og klasseledelse. Prosjektet har hatt fokus på lærerens kompetanseutvikling som grunnlag for et bedre læringsmiljø for elevene. Det har ... -
«Det føles ut som at man må gå inn med fakkel og si; folkens, se her, det her er viktig»
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å avdekke ny kunnskap om hvordan karriereveiledere opplever Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning i lys av egen praksis. Et gjennomgående fokusområde i oppgaven har ... -
Det første yrkesårets påvirkning på naturfaglæreres motivasjon for bruk av uteskole i egen undervisning
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven undersøkes problemstillingen «Hvordan påvirker første yrkesår nyutdannede naturfaglæreres motivasjon for bruk av uteskole i egen undervisning?». Målet for studien har vært å få bedre forståelse for ... -
"Det går gjennom hendene og inn i hodet" En kvalitativ studie av hvordan tre lærere tar i bruk konkreter for å forebygge utvikling av matematikkvansker
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt hvordan lærere kan tilpasse opplæringen for elever som de tenker at er i ferd med å utvikle en matematikkvanske. Mer spesifikt har jeg sett nærmere på hvordan lærere kan ta i bruk konkreter ... -
«Det går litt på den stoltheten de kjenner» - En kvalitativ studie om tre læreres arbeid for å fremme elevers ferdigheter til planlegging
(Master thesis, 2018)Temaet for denne studien er å få innsikt i hvordan tre lærere jobber med å fremme elevers ferdigheter til planlegging. Å mestre planlegging viser seg som viktig for å fungere som agent i eget liv (Bandura, 1997; 2006; ... -
"Det går veldig bra hvis man jobber litt for det.": En undersøkelse av hvordan fire familier opplever AVT-veiledning
(Master thesis, 2012)Fokuset i denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan fire foreldrepar som får AVT-veiledning opplever veiledningen. Følgende problemstilling har blitt belyst: Hvilket utbytte beskriver foreldrene at de har og hvilke ...