• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Det fungerer som det sto i teorien, det ja": En fenomenologisk studie av tre læreres opplevelse av egen læring i et utviklingsprosjekt

Voldseth, Rune
Master thesis
Thumbnail
View/Open
403995_FULLTEXT01.pdf (920.1Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/269315
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2700]
Abstract
Denne kvalitative studien har sett på erfarne læreres læring i prosjektet Læringsmiljø og klasseledelse. Prosjektet har hatt fokus på lærerens kompetanseutvikling som grunnlag for et bedre læringsmiljø for elevene. Det har vært en særlig vekt på relasjonskompetanse og klasseledelse. Det er opplevelsen til informantene som er retningsgivende i min forskning, og forskningsspørsmålet har derfor vært følgende: Hva opplever lærere at de har lært om egen læring i prosjektet "Læringsmiljø og klasseledelse"?

Tre lærere ved en ungdomsskole i Nord- Trøndelag sa seg villige til å bidra som informanter til studien. Det ble gjort digitale opptak av intervjuer med de tre informantene i etterkant av prosjektdeltakelsen, og opptakene ble senere transkribert. Analysen av dette materialet foregikk ved hjelp av fenomenologisk forskningsmetode. Denne resulterte i tekstuelle og strukturelle beskrivelser av informantenes erfaringer og opplevelser.

Resultatene av analyseprosessen viste tre kategorier som belyser de felles opplevelsene informantene har gitt uttrykk for. Informantene knytter sin læring i prosjektet til 1) Bevisstgjøring og kunnskapsutvikling, 2) Opplevelse av praktisk nytte, og 3) Å jobbe sammen med andre.

Funnene i studien blir blant annet drøftet på bakgrunn av et sosiokulturelt læringssyn, representert av Vygotsky og Wenger, og Søndenås tanker om kraftfull refleksjon. Masteroppgaven har hatt til hensikt å løfte frem de tre informantenes perspektiver og opplevelse av læring. Det har derfor ikke vært et mål at forskningsresultatene skal representere andre mennesker eller andre sammenhenger.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit