• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Det føles ut som at man må gå inn med fakkel og si; folkens, se her, det her er viktig»

Saanum, Fredrik.
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:110182261:10094060.pdf (7.727Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3004253
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2468]
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven har vært å avdekke ny kunnskap om hvordan

karriereveiledere opplever Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning i lys av

egen praksis. Et gjennomgående fokusområde i oppgaven har vært spenningsforholdet

mellom politikk og praksis.

I Norges første offisielle utredning om karriereveiledning (NOU 2016: 7) anbefalte utvalget

at det utarbeides et nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning. På oppdrag fra

Kunnskapsdepartementet startet et fireårig langt og omfattende utviklingsarbeid med

tverrsektoriell involvering og innspill fra ulike aktører i feltet. For et par år siden ble

«Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning» endelig offentliggjort. Et konkret

mål er at rammeverket skal være et nyttig verktøy for utvikling av kvalitet i

karriereveiledning. I det større bildet er kvalitetsrammeverket en del av en rekke politiske

føringer med siktemål om kvalitet og kompetanse. Karriereveiledere over hele landet og i

alle sektorer står ovenfor nye forventninger til praksis. Hvordan, eller i det hele tatt om,

kvalitetsrammeverket tas i bruk i hver enkelt tjeneste er helt opp til menneskene i

praksisfeltet. Det finnes derfor et behov for innsikt i karriereveilederes opplevelse av

kvalitetsrammeverket.

En kvalitativ metode ble benyttet for å finne svar på oppgavens problemstilling: «Hvordan

opplever karriereveiledere Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning i lys av

egen praksis?». Med en fenomenologisk tilnærming til forskning ble fem kvalitative intervju

med fem karriereveiledere gjennomført for å samle inn data. Forskningsdataene fra

intervjuene ble analysert ved bruk av tematisk analyse. Analysen resulterte i tre tematiske

kategorier, med tilhørende underkategorier, som omhandler karriereveilederes opplevelse

av kvalitetsrammeverket i lys av egen praksis: 1. Tolkning, 2. Forutsetninger og 3.

Praksisarbeid.

Det overordnede funnet i studien var at karriereveilederes opplevelse av

kvalitetsrammeverket i lys av egen praksis kan betraktes som en dynamisk prosess. En

prosess som starter med hvordan karriereveiledere tolker rammeverket og ender med det

arbeidet som faktisk skjer i praksis. For at prosessen ikke skal stoppe ved tolkning, og

komme frem til praksis, må visse forutsetninger møtes. Karriereveileder tolker

kvalitetsrammeverket som nyttig, men samtidig som omfattende og abstrakt. I praksis

jobber karriereveiledere med implementering av kvalitetsrammeverket og har laget sine

egne systemer for refleksjon over rammeverket. Forutsetningene for at rammeverket i det

hele tatt implementeres er den enkeltes engasjement for kvalitetsutviklingsarbeid og

følelse av at rammeverket er relevant for dem og deres praksis.

Funnene i studien belyser verdifull kunnskap om kvalitetsrammeverket, karriereveiledere

og praksisfeltet satt i sammenheng. Studien kan videre bidra med å undersøke det

potensielt dyptgående gapet mellom poltikk og praksis. I lys av tidligere forskning er

studien særegen med fokus på helheten i både kvalitetsrammeverket og

karriereveiledningsfeltet.
 
The purpose of this master's thesis has been to uncover new knowledge about how career

counselors experience National Quality Framework for Career Guidance in light of their own

practice. A consistent focus area in the thesis has been the tension between policy and

practice.

In Norway's first official report on career guidance (NOU 2016: 7), the committee

recommended the establishment of a national quality framework for career guidance. On

behalf of the Ministry of Education and Research, a four-year-long and extensive

development work began with cross-sectoral involvement and input from various

professionals in the field. A couple of years ago, National Quality Framework for Career

Guidance was finally made public. A concrete goal is for the framework to be a useful tool

for developing quality in career guidance. In the bigger picture, the quality framework is

part of a number of political guidelines aimed at quality and competence. Career

counsellors across the country and in all sectors face new expectations in their practice.

How, or even if, the quality framework is used in each individual service is entirely up to

the people in the field of practice. With that in mind, there is a need for insight into career

counsellors' experience of the quality framework.

A qualitative method was used to find answers to the thesis' problem question: "How do

career counsellors experience the National Quality Framework for Career Guidance in the

light of their own practice?". With a phenomenological approach to research, five

qualitative interviews with five career counsellors were conducted to collect data. The

research data from the interviews were analyzed using thematic analysis. The analysis

resulted in three thematic categories, with associated subcategories, which deal with

career counselors' experience of the quality framework in the light of their own practice:

1. Interpretation, 2. Prerequisites and 3. Practice work.

The overall finding of the study was that career counselors' experience of the quality

framework in the light of their own practice can be considered a dynamic process. A process

that starts with how career counselors interpret the framework and ends with the work

that actually takes place in practice. In order for the process not to stop at interpretation,

and to arrive at practice, certain preconditions must be met. Career counsellors interpret

the quality framework as useful, but at the same time as comprehensive and abstract. In

practice, career counsellors implement the quality framework and create their own systems

for reflection around the framework. The prerequisites for the framework to be

implemented are the individual's engagement in quality development work and a feeling

that the framework is relevant for them and their practice.

The findings of the study shed light on valuable knowledge about the quality framework,

career counsellors and the field of practice put in context. The study can further help to

investigate potentially profound gap between politics and practice. In light of previous

research this study is unique in its focus both the quality framework and career guidance

field as a whole.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit