"Det finnes ikke noen rollebeskrivelse til spesialpedagoger". En kvalitativ studie om tre spesialpedagogers rolle i skolen.
Master thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3412]
Abstract
Temaet for studien er spesialpedagogens rolle i skolen. Studiens problemstilling er som følger:
Hvordan beskriver og realiserer tre spesialpedagoger sin rolle? Og hvordan harmonerer dette med nasjonale føringer?
Problemstillingen ble undersøkt gjennom tre semistrukturerte intervjuer, samt observasjoner av de som ble intervjuet, på ulike skoler og ulike steder. Intervjuene ble basert på en intervjuguide, for å sikre at informantene fikk de samme spørsmålene, slik at jeg kunne sammenligne erfaringene deres på den god måte. Intervjuguiden ble utarbeidet med hovedfokus på spesialpedagogens rolle. Studien veksler mellom teori- og empirinær forskningstilnærming. Informantenes erfaringer belyses og drøftes med støtte i ulike teorier og styringsdokumenter. Rolleteorien av Robert Merton (1957) er det stor vekt på, i tillegg til hvilke nasjonale føringer til spesialpedagogens rolle jeg har funnet i ulike stortingsmeldinger, Norges offentlige utredninger og opplæringsloven.
Hovedfunnene i studien viser hvordan rollen til spesialpedagogen kan være ensom, og er uklar på grunn av uklare retningslinjer fra nasjonalt hold. Spesialpedagogen har også veldig ulik status i den sosiale rollen de har i skolen, fra å være veldig autonom, til å kunne bli brukt som vikar istedenfor spesialpedagog hvis det er nødvendig. Studien tyder også på at det kanskje burde vært et større spesialpedagogisk team i skolene, slik at man fikk sørget for god kompetanse og utvikling innenfor det spesialpedagogiske feltet der de arbeider. Studien viser også til at spesialpedagogens rolle konkurrerer mot det allmennpedagogiske arbeidet i skolen i dag, at ressursene og enkeltvedtakene ikke er som tidligere, og at spesialpedagogens posisjon ikke virker å ha like høy prioritet som de hadde før. The topic of the study is the role of the special education teacher in schools. The research question of the study is as follows:
How do three special education teachers describe and fulfill their role? And how does this align with national guidelines?
The research question was examined through three semi-structured interviews, as well as observations of the interviewees, in different schools and locations. The interviews were based on an interview guide to ensure that the informants were asked the same questions, allowing for a comparison of their experiences in a meaningful way. The interview guide was developed with a primary focus on the role of the special education teacher. The study alternates between theoretical and empirical research approaches. The informants' experiences are illuminated and discussed with support from various theories and policy documents. Robert Merton's role theory (1957) is given significant emphasis, along with the national guidelines for the role of the special education teacher found in various parliamentary white papers, public reports in Norway, and the Education Act.
The main findings of the study demonstrate how the role of the special education teacher can be isolating, and unclear due to ambiguous national guidelines. The social status of the special education teacher in schools also varies greatly, ranging from being highly autonomous to being used as a substitute teacher instead of a special education teacher when necessary. The study also suggests that there should perhaps be a larger special education team in schools to ensure good expertise and development within the field of special education where they work. The study also points out that the role of the special education teacher is in competition with general educational work in schools today, that resources and individual decisions are not as they used to be, and that the position of the special education teacher does not seem to have the same high priority as before.