Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 14010-14029 of 14047
-
Å være, eller ikke være engasjert i jobben sin - En kvalitativ studie av jobbengasjement blant ansatte i en driftorganisasjon innen produksjon av olje og gass
(Master thesis, 2015)SAMMENDRAG Introduksjon: Åtte informanter, ansatt i et av Norges ledende selskap innenfor produksjon av olje og gass, ble intervjuet om hva som var av betydning deres opplevelse av jobbengasjement. Den tradisjonelle ... -
Åndelighet, mening og tro i rådgivningssamtaler
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å utforske opplevelser rådgivere sitter med knyttet til samtaler omkring åndelighet, mening og tro i rådgivning. Hovedfokuset i oppgaven omhandler muligheter og utfordringer ... -
Åpen linje
(Master thesis, 2015)ÅPEN LINJE omhandler fenomenet empatisk lytting innenfor en leders arena. Empatisk lytting betyr først og fremst å kunne lytte med forståelse til en annen persons opplevelser. Problemformuleringen er: Hvordan opplever ... -
Åpenhet i et "åpent" samfunn - En intervjustudie om hvordan fem fagpersoner opplever åpenhet om selvmord
(Master thesis, 2019)Åpenhet i et «åpent» samfunn. I dette masterprosjektet har jeg sett på åpenhet rundt selvmord, og jeg har intervjuet fem personer med profesjonell og/eller personlig erfaring med selvmord. Gjennomføringen av intervjuene ... -
Åpenhet som bærekraft: Teoretisk drøfting av åpen og ærlig kommunikasjon i organisatoriske endringsprosesser
(Master thesis, 2012)Åpenhet og ærlighet er aktuelle tema, og inngår ofte som verdier i moderne organisasjoner. Samtidig er de vanskelige å etterleve i praksis. Denne teoretiske oppgaven utforsker begrepene åpen og ærlig, og betydningen av ... -
Åpenthet og tilgang
(Bachelor thesis, 2022)Sammendrag Denne bacheloroppgaven tar en titt på hvordan synet begrepene åpenhet og tilgang de siste 10-årene har forandret seg. Jeg prøver i denne oppgaven å lete meg frem til hvordan åpenhet og tilgang har endret seg ... -
Året du aldri glemmer : en interaksjonistisk analyse av felleskaps- og identitetsbygging i den norske folkehøgskolen
(Master thesis, 2016)This thesis aims to explore the constitution of fellowship and identity amongst pupils in the Norwegian Folk High Schools, in order to generate an understanding of these schools as social institutions. Utilizing an approach ... -
Årsaker til manglende adgang og innsyn i offentlige dokumenter
(Bachelor thesis, 2020)En oppgave som ser på manglende innssyn i offentlige organers arkiv. Oppgaven ser på ulike tekniske, systemmessige, menneskelige, og lovmessige årsaker. -
Årsaker til utenforskap blant unge i risiko, og hva slags støtte og tiltak er nødvendige for å redusere denne opplevelsen?
(Bachelor thesis, 2023)Risikoutsatte unge som opplever utenforskap, kan oppleve uheldige konsekvenser både på kort og lang sikt. Dette kan inkludere redusert psykisk helse, økt risiko for rusmisbruk og kriminalitet samt svekket tilknytning til ... -
"Æ e så heldig" - En kvalitativ studie av enslige mindreåriges erfaringer og opplevelser i bofelleskap
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å undersøke enslige mindreåriges opplevelser og erfaringer ved å bo på bofelleskap for gruppen. Problemstillingen er som følgende: Hvilke erfaringer og opplevelser har tidligere enslige ... -
"Æ har ittj øvd så my på'n. Den har bare satt sæ fast i hodet": En kvalitativ studie om elevers bruk av læringsstrategier i matematikk på mellomtrinnet
(Master thesis, 2014)I denne studien er det fokus på strategibruken hos ulike elever i matematikk, og hvor elevene lærer strategiene de benytter. Utgangspunktet for studien er å undersøke om det er ulik bruk av strategier knyttet til elevenes ... -
"Æ kjæm i hvert fall te å ta med mine framtidige onga dit" - En fenomenologisk studie av ungdoms opplevelse av Vitensenteret i Trondheim
(Master thesis, 2018)Denne studien er en fenomenologisk studie som undersøker ungdommer forventninger til, og opplevelse av, et besøk ved Vitensenteret i Trondheim. Formålet med studien var å kartlegge hvordan vitensenteret slår an hos ungdommer ... -
«Æ like gym»: En kvalitativ studie av ungdomsskolejenters opplevelser av disiplinering, overvåkning og kontroll i kroppsøvingstimene
(Master thesis, 2013)Tall fra helsedirektoratet viser at 15åringer i Norge er mer stillesittende enn aldersgruppene 20-64 år og 65-85 år (Larsen, 15.02.2012). I læreplanen for kroppsøving står det blant annet at “gode opplevelser i kroppsøving ... -
"Æ skjønne itj, æ våkne opp kvar dag og vil bli nå nytt æ". Skolens rådgivning i møre og Romsdal, Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag.
(Research report, 2014)Hensikten med prosjektet er å ha et forskningsbasert bakteppe for utarbeiding av en framtidsrettet strategi for rådgivningstjenesten i de tre fylkene. Resultatene fra undersøkelsen skal ... -
"Æ skjønt det ikke, så æ lest bare videre." En kasusstudie av fire flerspråklige elevers lesing av en fagtekst. Hvilke ord er utfordrende, og hvilke strategier tar elevene i bruk i møte med disse?
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er en kvalitativ kasusstudie som tar i bruk flere metoder for å undersøke fire flerspråklige elevers lesing av en fagtekst. Informantene går i 5. og 6. klasse, og teksten de leser er hentet fra ei ... -
Æ trur mest av alt æ bare bestemt mæ egentlig! : en kvalitativ studie av en elev sin fremgang i matematikk
(Master thesis, 2015)I denne studien har jeg fortalt historien til Sara, ei jente i 7. klasse som har strevet med matematikk i flere år, men som det siste året har hatt en stor fremgang i faget. Målet har vært å finne ut av hva som kan ha ...