• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Æ trur mest av alt æ bare bestemt mæ egentlig! : en kvalitativ studie av en elev sin fremgang i matematikk

Moen, Sandra
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Sandra Moen.pdf (921.5Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2383237
Utgivelsesdato
2015
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2170]
Sammendrag
I denne studien har jeg fortalt historien til Sara, ei jente i 7. klasse som har strevet med

matematikk i flere år, men som det siste året har hatt en stor fremgang i faget. Målet har vært å

finne ut av hva som kan ha vært med på å muliggjøre fremgangen Sara har hatt i

matematikkfaget, og problemstillingen var derfor: Hvilke faktorer kan ha påvirket Sara sin

fremgang i matematikkfaget?

I studien har jeg benyttet en kvalitativ forskningstilnærming, nærmere bestemt kvalitative

forskningsintervju for å samle inn datamateriale. Utvalget har bestått av tre personer; Sara,

hennes mor Lise, og hennes kontaktlærer Mona. Studiens resultater ble presentert gjennom fire

kategorier; støtte, mestring, samarbeid og tiltak.

Resultatene viser at det er flere positive faktorer omkring Sara, som kan ha vært med på å

virkeliggjøre hennes fremgang i matematikken. Sara er en engasjert, pliktoppfyllende og ivrig

elev som selv har bestemt seg for å mestre matematikken. I tillegg har hennes foreldre og

kontaktlærer gjort flere grep for å legge til rette slik at hun skal kunne utvikle seg videre i dette

faget. Foreldrene og læreren har støttet Sara ved å gi henne hint, påminnelser og oppmuntret

henne til å fortsette å prøve å få til matematikken. Både læreren og moren til Sara snakket i

intervjuene om at mestring er viktig for å ha motivasjon til å fortsette å arbeide i et fag en strever

med. De har derfor forsøkt å legge til rette for at Sara skal oppleve mestring i faget, noe som kan

ha vært med på å forbedre Sara sin innstilling til matematikk. Resultatene viser at de involverte

har en god relasjon seg imellom, noe som er positivt for skole-hjem samarbeidet, samt

samarbeidet mellom lærer og elev. I tillegg har de iverksatt en del små og store tiltak for å nå

deres felles mål; at Sara skal mestre matematikken bedre.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit