Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 13970-13989 av 14047
-
Å studere elevers læring gjennom en fokuselev
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Denne artikkelen presenterer og diskuterer erfaringer fra et forsknings- og utviklingsprosjekt der lærerstudenter på masterutdanning for 1.–7. trinn ved UiT Norges arktiske universitetet, følger én enkelt elevs faglige og ... -
Å stå i det: En Q-metodologisk studie av hvordan det oppleves for masterstudenter å møte store utfordringer
(Master thesis, 2014)The purpose of this master’s thesis was to explore how masterstudens experience great challenges. This lead to the following research question: «How does masterstudents experience meeting great challenges?». I wanted to ... -
Å stå på bar bakke: En kvalitativ studie av læreres opplevelser med tidlig innsats i tilrettelegging for elever med nedsatt hørsel
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er tidlig innsats for tilrettelegging for elever med nedsatt hørsel. Hensikten med studien er å bidra til økt forståelse for læreres erfaringer og opplevelser med tilrettelegging for elever ... -
Å sveve bland fugler: En kvalitativ studie av skihopperens identitet
(Master thesis, 2010)Skihopperen glir alene som en ørn gjennom luften. Men skihopperne ønsker også å bli best mulig, både i egne og i de skuelystnes øyne. Kjennetegn på en skihoppers identitet tok utgangspunkt i persepsjon av kroppen og tanker ... -
Å synge med hjertet: En studie av et kunstnerisk utviklingsarbeid med gehørbasert sangundervisning i kulturskole
(Master thesis, 2012)Denne studien er en masteroppgave i estetiske fags didaktikk, spisset mot musikk. Tittelen "Å synge med hjertet" kan tolkes i etnomusikalsk, filosofisk sammenheng. Det mest sentrale begrepet er sangtradering, som er en ... -
Å sørge over det vi mister
(Bachelor thesis, 2022)Temaet jeg tar for meg i min bacheloroppgave er sorg. Problemstillingen jeg drøfter er: «Hva er sorg, og hvordan kan sosionomer møte mennesker som sørger over andre tap enn dødsfall?» Vi forbinder ofte sorg med dødsfall, ... -
Å ta ungdommen på alvor - En kvalitativ studie av lavterskeltilbudet ''En som lytter'' i Trondheim
(Master thesis, 2018)Forekomsten av psykiske vansker blant unge mennesker ser stadig ut til å øke, og behovet for effektive tiltak er stort. Lavterskeltilbud er et eksempel på et tiltak som har som mål å forhindre at psykiske plager utvikler ... -
Å ta valg i usikkerhet : en kvalitativ studie av tre nyoppstartede gründeres opplevelse av å ta valg som gjennom arbeidshverdagen utfordrer dem
(Master thesis, 2016)Det kan være at min grunnleggende, stadig tilstedeværende og voksende nysgjerrighet på hva det er som gjør at mennesket handler, tenker og føler som det gjør, og spesielt hvilke valg de tar, som har påvirket meg til å gjøre ... -
Å temme et flerhodet troll - En kvalitativ studie av barnekoordinatorens rolle i samarbeidet mellom familien og velferdstjenestene
(Master thesis, 2023)Sammendrag Familier som har barn med store og omfattende hjelpebehov, opplever byråkratiet i samfunnet som den største utfordringen i hverdagen. Velferdssystemet oppleves som uoversiktlig, og dette går utover familielivet. ... -
Å tenke sammen om undervisning - Utvikling av en intervensjon for læreres læring
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Leseundervisning i skolen har tradisjonelt vært gjenstand for stor interesse og stadige reformforsøk. I norsk sammenheng har skolepolitiske satsninger på lesing ofte fulgt den såkalte kaskademodellen, der kunnskap skal ... -
Å tro eller gå fortapt - Religionsutbryteres livshistorier
(Master thesis, 2019)Det har blitt etterlyst mer kunnskap om hvordan det oppleves å bryte ut av et trossamfunn, også i psykologifaglige miljøer. Det foreligger i all hovedsak lite psykologisk forskning om hvordan religiøse bruddprosesser ... -
Å tro på framtida
(Bachelor thesis, 2021) -
Å undersøke i hvilken grad den enkeltes langsiktige mål kan motvirke frafall i videregående skole : frafall i videregående skole
(Master thesis, 2016)Frafall i videregående skole er ikke noe nytt, men konsekvensene var blitt alvorligere. Arbeidsmarkedet krever høyere kompetanse og det er større fare for å utvikle psykiske lidelser (Hernes, 2010). I løpet av de siste ... -
Å undervise i naturfag uten studiepoeng i faget - Et kvalitativt studie av fire læreres prioriteringer i naturfagundervisning
(Master thesis, 2022)Januar 2014 stilte kunnskapsdepartementet et krav om at undervisningspersonale skal ha relevant kompetanse i faget han eller hun underviser i. Dette kravet gjaldt undervisningsfagene norsk, samisk, norsk tegnspråk, engelsk ... -
Å undervise i sirkus som kunstfag - en studie av sammenflettede tilblivelser i intra-aktiv sirkusdidaktikk.
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Hensikten med denne studien er å bidra til .kt kunnskap om hvordan kunstnerlærere underviser i faget sirkus i norsk kulturskole. Tre sirkuslærere i en norsk kulturskole har gitt material for analysen der følgende problemstilling ... -
Å undervise om å undervise - Lærerutdanneres kompetanse sett fra deres eget og fra lærerstudenters perspektiv
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Artikkelen retter søkelyset mot lærerutdannere, en gruppe som hittil har blitt viet liten oppmerksomhet i forskningslitteraturen. I europeisk sammenheng er det ingen enhetlig forståelse for yrkesgruppen og for hvilke ... -
Å uttrykke det generelle: en casestudie om generalisering og begrunnelse i 10. - trinns elevers arbeid med figurfølger
(Master thesis, 2017)Generalisering og begrunnelse er et vanskelig tema, og et tema mange norske elever først møter for alvor i videregående skole. Allikevel er det et nødvendig tema for å kunne modellere ulike matematiske situasjoner, og ... -
Å uttrykke sårbarhet som en atferds praksis for å utøve autentisk ledelse - lederskap for det moderne arbeidslivet: En kvalitativ grounded theory studie
(Master thesis, 2019)This master thesis is a qualitative research study which focuses on developing an understanding of the role of vulnerability in contemporary leadership. With constructing grounding theory as research method this study is ... -
Å utvikle elevers handlingskompetanse for bærekraftig utvikling - En case-studie av et undervisningsopplegg om marin plastforurensning med feltarbeid
(Master thesis, 2022)Marin plastforurensning gjør stor skade på natur og miljø og er en av vår tids største utfordringer. Skolen har en viktig rolle i å utdanne selvstendige individer som er i stand til å ta bærekraftig valg på individuelt, ... -
Å utvikle unge lesere: En studie av litterær kompetanse i begynneropplæringen
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven ser jeg på hvordan man kan utvikle elever i begynneropplæringen som lesere. Mer spesifikt, hvordan man kan utvikle dem til lesere av skjønnlitteratur. For å kunne skape mening av skjønnlitterære ...