Å ta ungdommen på alvor - En kvalitativ studie av lavterskeltilbudet ''En som lytter'' i Trondheim
Master thesis
View/ Open
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykologi [3199]
Abstract
Forekomsten av psykiske vansker blant unge mennesker ser stadig ut til å øke, og behovet for effektive tiltak er stort. Lavterskeltilbud er et eksempel på et tiltak som har som mål å forhindre at psykiske plager utvikler seg til å bli mer alvorlige og langvarige. I Trondheim ble lavterskeltilbudet ”En som lytter”, som tilbyr psykoterapi for ungdom mellom 16-25 år, startet opp i samarbeid mellom Mental Helse Ungdom (MHU), Trondheim kommune, og NTNU. Formålet med denne studien var å undersøke hva som fungerer bra og mindre bra ved dette tilbudet, samt hva som kjennetegner en terapeutisk samtale mellom en ungdom og en terapeut. Det ble gjennomført semistrukturerte intervjuer med seks ungdommer som hadde benyttet seg av tilbudet. Dataen ble analysert ved hjelp av tematisk analyse. Fire temaer ble da identifisert: Å bli tatt på alvor, Egenskaper ved terapeutene, Intervensjoner, og Tilgjengelighet. Å bli tatt på alvor viste seg å være et overordnet tema som må ligge til grunn for at tilbudet skal fungere overhodet. ”En som lytter” er et velfungerende tilbud som har hatt stor betydning i ungdommenes liv. I den terapeutiske samtalen er det viktigste av alt å gi ungdommen følelsen av at de blir hørt og forstått. Fremtidig forskning bør undersøke om ungdommen har nytte av tilbudet også på lang sikt. Det kan også være relevant å se på hvorvidt det er sammenheng mellom type problematikk og hvilke intervensjoner som oppleves nyttige.