• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Å ta ungdommen på alvor - En kvalitativ studie av lavterskeltilbudet ''En som lytter'' i Trondheim

Lervåg, Natalie
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Lervåg, Natalie.pdf (7.323Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2588603
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for psykologi [1525]
Abstract
Forekomsten av psykiske vansker blant unge mennesker ser stadig ut til å øke, og behovet for effektive tiltak er stort. Lavterskeltilbud er et eksempel på et tiltak som har som mål å forhindre at psykiske plager utvikler seg til å bli mer alvorlige og langvarige. I Trondheim ble lavterskeltilbudet ”En som lytter”, som tilbyr psykoterapi for ungdom mellom 16-25 år, startet opp i samarbeid mellom Mental Helse Ungdom (MHU), Trondheim kommune, og NTNU. Formålet med denne studien var å undersøke hva som fungerer bra og mindre bra ved dette tilbudet, samt hva som kjennetegner en terapeutisk samtale mellom en ungdom og en terapeut. Det ble gjennomført semistrukturerte intervjuer med seks ungdommer som hadde benyttet seg av tilbudet. Dataen ble analysert ved hjelp av tematisk analyse. Fire temaer ble da identifisert: Å bli tatt på alvor, Egenskaper ved terapeutene, Intervensjoner, og Tilgjengelighet. Å bli tatt på alvor viste seg å være et overordnet tema som må ligge til grunn for at tilbudet skal fungere overhodet. ”En som lytter” er et velfungerende tilbud som har hatt stor betydning i ungdommenes liv. I den terapeutiske samtalen er det viktigste av alt å gi ungdommen følelsen av at de blir hørt og forstått. Fremtidig forskning bør undersøke om ungdommen har nytte av tilbudet også på lang sikt. Det kan også være relevant å se på hvorvidt det er sammenheng mellom type problematikk og hvilke intervensjoner som oppleves nyttige.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit