Å sette i bevegelse: Et emosjonelt perspektiv på motivasjon hos bærekraftige endringsagenter i hotellbransjen
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3003293Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3200]
Sammendrag
Studiens formål var å utforske hvordan motivasjon oppleves av bærekraftige endringsagenter til å føre bærekraftige omstillinger i sin restaurantvirksomhet, med fokus på hotellbransjen. Motivasjon ble i dette prosjektet betraktet gjennom et emosjonsperspektiv. En kvalitativ studie ble gjennomført, hvor data ble innsamlet via semistrukturerte intervju av to hotelldirektører. Basert på en tematisk analyse kom det frem to hovedtema: “bærekraft føles godt” og “grunnleggende verdisystemer knyttet til bærekraft”. Informantene vektla hvordan bærekraftig arbeid oppleves meningsfylt, og beskrev påvirkningskraft som en viktig bidragsyter til motivasjon og positive emosjoner. Egen oppfatning av påvirkningskraft kan se ut til å bidra til en opplevd forpliktelse, basert på iboende verdisystemer, til å innta en oppdragerrolle. Å handle inkongruent med disse forpliktelsene utløser behagelige følelser. Det ble også beskrevet hvordan diverse interessekonflikter oppleves som barrierer for motivasjon. The purpose of the study was to explore how motivation is experienced by sustainable change agents, to lead sustainable changes in their restaurant business, with a specific focus on the hotel industry. Motivation was examined through an emotional perspective. A qualitative study was conducted, where data were collected via semi-structured interviews of two hotel directors. Based on a thematic analysis, two main themes emerged: "sustainability feels good" and "basic value systems related to sustainability". The informants emphasized how sustainable work is perceived as meaningful, and described influence as an important contributor to motivation and positive emotions. Own perception of influence may seem to contribute to a perceived obligation, based on inherent value systems, to take on an educator role. Acting incongruently with these commitments triggers pleasant emotions. It was also described how various conflicts of interest are perceived as barriers to motivation.