Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 13808-13827 av 14019
-
YouTubes overtalelsesarbeid i kontroversen om Artikkel 13/17 i EUs digitalmarkedsdirektiv
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg studert kontroversen om Artikkel 13/17 i EUs digitalmarkedsdirektiv. Målet er å svare for hvordan YouTube posisjonerer seg strategisk når de blir utfordret med nye offentlige reguleringer som kan ... -
YouTubing: Challenging Traditional Literacies and Encouraging Self-Organisation and Connecting in a Connectivist Approach to Learning in the K-12 System
(Journal article; Peer reviewed, 2014)This article argues that a new research trajectory in the Connectivism debate should be open to the K-12 system, and that education should consider the Web 2.0 application YouTube as a pedagogical tool in learning. We aim ... -
«You’ll never walk alone»: En kvalitativ studie av fotballens supporterkultur og dens funksjoner i en ny modernitet
(Master thesis, 2014)Tematikken for dette prosjektet ligger i spenningsfeltet mellom supporterkultur, religiøsitet og modernitet. Det sees her nærmere på de likhetstrekk som finnes mellom fotball og religion med tanke på de funksjoner de ... -
“You’re Not Born with Talent” Talented Girls’ and Boys’ Perceptions of Their Talents as Football Players
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Generally in sports, there is a strong assumption of a connection between skill level in young age and adulthood. Studies have mainly focused on the coaches’ understanding and role in identifying and developing talent. In ... -
Yrkesaktiviteten blant foreldre til barn med nedsatt funksjonsevne
(Master thesis, 2013)Samfunnsvitenskapelig forskning om familier eller foreldre med funksjonshemmete har i tidligere forskning hatt et fokus som lå på mulige belastninger dette kunne føre med seg for foreldrene, både av psykiske og fysiske ... -
Yrkesetisk kompetanse - fra klasserommet til pasientmøter i ambulansearbeid
(Master thesis, 2022)Yrkesetisk kompetanse er viktig i ambulansearbeid, noe flere studier setter søkelyset på (Bremer & Holmberg, 2020, Abelsson & Lindwall, 2018). Utdanningen til ambulansearbeider utgjør to år i videregående skole og to år ... -
Yrkesfaglig praksis i bachelorutdanningen for yrkesfaglærere: En kartlegging av studentenes erfaringer
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This study examines experiences of vocational teacher students in practice at work places. The aim is to develop and ensure that the practice is in accordance with the purpose of the Vocational Teacher Education programme ... -
Yrkesfaglige idrettstilbud
(Master thesis, 2021)I denne studien har jeg undersøkt skoler med tilbud om kombinert yrkes- og idrettsfag, med vekt på motiver for å opprette slike tilbud, informasjon om praktiske utfordringer og løsninger, pluss informasjon om etterspørsel ... -
Yrkesfaglærere i ungdomsskolen - En kvalitativ undersøkelse om inkludering av yrkesfaglæreres kunnskaper og erfaringer i ungdomsskolens praksisfellesskap og i skoleutvikling.
(Master thesis, 2019)Yrkesfaglærere har det siste tiåret formelt kvalifisert til å undervise på ungdomstrinnet (Endr. i forskrift til opplæringslova, 2008), men ifølge styringsdokumenter er det uklart for hvilke områder yrkesfaglærere kan bidra ... -
Yrkesfaglærerens profesjonelle utvikling det første året i yrket: En kvalitativ studie av fem yrkesfaglærere innen utdanningsprogrammet helse- og oppvekstfag
(Master thesis, 2013)I denne masteravhandlingen er det yrkesfaglærerens opplevelse av profesjonell utvikling som er i fokus. Problemstillingen er: Hvordan opplever yrkesfaglærere i utdanningsprogrammet helse- og oppvekstfag profesjonell utvikling ... -
Yrkesfaglæreres arbeid med vurdering i videregående skole
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2023:116, Doctoral thesis, 2023)English summary Vocational education and training teachers' assessment work Vocational education and training (VET) teachers are responsible for assessing students’ learning, just like other teachers in upper secondary ... -
Yrkesfaglæreres forståelse av kunnskapsutvikling
(Master thesis, 2017)Masteroppgavens problemstilling er «Hvordan kan yrkesfaglærere sin forståelse av kunnskapsutvikling påvirke utformingen av utdanningen og skape mening for yrkesfagelever?». Mitt utgangspunkt for studien er at det ut ifra ... -
Yrkesfaglærernes bidrag til rekruttering i yrkesfagene -En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers hospitering på Vg1 yrkesfag
(Master thesis, 2021)Utdanning av flere fagarbeidere i Norge er en nasjonal satsning. Dette arbeidet er forankret i undersøkelser som viser en fremtidig stor mangel på fagarbeidere om dagens antall fullførte fag- og svennebrev fortsetter. Det ... -
Yrkesfagutdanning for elever som står i fare for å slutte - en studie av et alternativt opplæringsprosjekt
(Peer reviewed; Journal article, 2016)I dagens frafallsdiskurs beskrives risikoen, både den samfunnsøkonomiske og den individuelle, ved at mange elever ikke fullfører videregående skole. Det har de siste åra dukket opp mange initiativ for å redusere frafallet. ... -
Yrkesmessig kjønnsstereoypi blant norske universitetsstudenter
(Bachelor thesis, 2022)Formålet med denne studien var å undersøke norske universitetsstudenters yrkesmessige kjønnsstereotypier, og sette det inn i en større kontekst når det gjelder progresjon i samfunnet for et mer likestilt arbeidsmarked. ... -
Yrkesopplæring som distriktspolitikk - Hvordan kan Steigenmodellen gi mulighet for yrkesopplæring for ungdommer i distrikt?
(Master thesis, 2016)Temaet yrkesopplæring som distriktspolitikk ble aktualisert skoleåret 2013/14 i Steigen kommune. Nordland Fylkeskommune besluttet å avvikle LOSA-modellen, en alternativ videregående opplæring i yrkesfag. Steigen næringsforum ... -
Yrkesrelaterte kjønnsstereotypier knyttet til sosial persepsjon
(Bachelor thesis, 2022)Ettersom stereotypier er et såpass frekvent innslag i vår tolkning av verden, vil det være både spennende og aktuelt å tilegne seg mer kunnskap om emnet. En interessant vinkling er å undersøke spesifikt yrkesrelaterte ... -
Yrkesrelaterte kjønnsstereotypiers påvirkning på sosial persepsjon
(Bachelor thesis, 2022)Kjære leser, dette er en bacheloroppgave gjennomført som avsluttende del på psykologistudiet ved Norges Tekniske Naturvitenskapelige Universitet i Trondheim. I årene jeg har gått på NTNU har jeg vært i kontakt med herlige ... -
Yrkesretting - relasjoner mellom fellesfag og yrkesfag
(Master thesis, 2014)Tema i denne oppgaven er yrkesretting av fellesfag i videregående skole. Gjennom problemstillingen «Hvordan fortolkes og praktiseres yrkesretting ved en FYR-skole og en ikke-FYR-skole?» ville jeg finne ut hvordan lærere ... -
Yrkesretting av fellesfag i videregående skole "Jeg syns at faget blir mer interessant når det rettes mot egen utdanning" - En kvalitativ studie av yrkesretting av fellesfag i videregående skole
(Master thesis, 2020)Sammendrag Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere arbeider med yrkesretting, og hva de forhandler mellom særlig i fellesfaget norsk på yrkesfaglige utdanningsprogram. Målet er å besvare problemstillingene: a) ...