Yrkesmessig kjønnsstereoypi blant norske universitetsstudenter
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3005563Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [2883]
Sammendrag
Formålet med denne studien var å undersøke norske universitetsstudenters yrkesmessige kjønnsstereotypier, og sette det inn i en større kontekst når det gjelder progresjon i samfunnet for et mer likestilt arbeidsmarked. Denne oppgaven vil presentere teori som er relevant for å forstå yrkesmessige kjønnsstereotypier, kjønnssegregering i arbeidsmarkedet og unge voksnes utdannings- og yrkesvalg. Deltakerne var 25 norske universitetsstudenter (19 kvinner, 6 menn) på mellom 18 og 30 år. Undersøkelsen deltakerne tok var nettbasert. Basert på tidligere forskning ble fire hypoteser formulert, og disse ble undersøkt ved bruk av treveis ANOVA analyse. I samsvar med tidligere forskning, eksisterer yrkesmessig kjønnsstereotypi blant norske universitetsstudenter i dagens samfunn. Våre funn viser i motsetning til tidligere forskning at norske studenter mener at både kvinner og menn passer likt inn i nøytrale yrkesroller. Deltakerne hadde en signifikant raskere respons mot kvinnelige fornavn/familiære roller, enn mannlige fornavn/familiære roller, når det gjaldt kvinnelige yrkesroller. Derimot var det ingen signifikant forskjell mellom respons på kvinnelige/mannlige fornavn/familiære roller og mannlige yrkesroller. I motsetning til tidligere forskning, var det ingen signifikant forskjell mellom yrkesmessig kjønnsstereotypi mellom kvinnelige studenter og mannlige studenter. Funn som kan bidra til å bedre forstå yrkesmessige holdninger og valg blant unge voksne, og har implikasjoner for fremtidig karriereveiledning, ble også diskutert.