Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 13570-13589 av 14047
-
Vurdering i kroppsøving: Lærers perspektiv på kropp ved sluttvurdering
(Master thesis, 2023)Hensikt: Hensikten med studiet har vært å undersøke læreres meninger, tanker, erfaringer og praksiser knytte til kropp og vurdering i kroppsøving. Prosjektet undersøker hvordan lærere forstår kropp i kroppsøvingsfaget og ... -
Vurdering i musikkfaget. En kvalititiv studie av to læreres vurderingspraksis
(Bachelor thesis, 2020)I denne bacheloroppgaven forsøker jeg å belyse hvordan to lærere på mellomtrinnet arbeider med vurdering i musikkfaget. Å vurdere i musikkfaget er en utfordring, spesielt fordi musikk er et praktisk fag der det er vanskelig ... -
Vurdering i naturfag vg1
(Master thesis, 2019)I denne studien har jeg intervjuet tre naturfaglæreres vurderingspraksis på vg1 nivå. Intervjuene er analysert med tanke på å svare på problemstillingen: «Hvordan vurderer lærere elevene i naturfag Vg1?». For å diskutere ... -
Vurdering i skolen. "Ser du meg eller mine prestasjoner?"
(Bachelor thesis, 2019)Utgangspunktet i denne bacheloren er temaet «vurdering» i kroppsøving. Min problemstilling ble derfor «Hva legger lærere på småtrinnet i begrepet “vurdering” i kroppsøving? Og hvordan vurderer de?». Jeg brukte kvalitative ... -
Vurdering i veiledning : en studie av veilederkopsets (portefølje 2014/15) arbeid i to utvalgte kommuner, med fokus på veisøkeres tanker omkring nytte og relevans, etter gjennomført veiledning
(Master thesis, 2015)Staten har visse forventninger til kvalitet i skolen, men selv om det kan sies noe konkret omkring skolens oppgave og funksjon i samfunnet, er det ikke like lett å gi en klar oppskrift på hvordan man skal nærme seg de ulike ... -
Vurdering på barnetrinnet - ...å danne en sånn ny kultur, det tar tid…
(Master thesis, 2016)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er at jeg er bekymret for en stadig økende fokusering på resultatstyring i norsk skole. Både nasjonalt og internasjonalt har det i det siste vært diskusjoner om at den stadig økende ... -
Vurdering uten karakter i matematikk En kvalitativ studie om utfordringer som matematikklærere møter ved implementering av karakterfri vurdering på videregående skoler i Norge
(Master thesis, 2023)Sammendrag I min masteroppgave har jeg undersøke hvilke utfordringer matematikklærere på videregående skoler i Norge møter når karakterfri vurderingspraksis implementeres, og hvilke vurderingsformer som da blir benyttet. ... -
Vurderingspraksis i kroppsøving: Læreres tolkning og implementering av innsats og forutsetninger
(Master thesis, 2022)Hensikt: Hensikten med prosjektet har vært å fange opp lærernes meninger, erfaringer, holdninger og praksis, knyttet til vurdering i kroppsøving. Prosjektet undersøker hvordan kroppsøvingslærere i ungdomsskolen tolker og ... -
Vurderingssamtaler i norskfaget på ungdomsskolen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøker jeg individuelle vurderingssamtaler mellom en norsklærer og fire tiendeklassinger. Studien peker på kjennetegn ved samtaletypen med hovedvekt på hva samtaledeltakerne gjør i vurderingssamtalen ... -
Værvinduet: En teknologisk artikulert entitet i oljeindustriens erobring av natur
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:368, Doctoral thesis, 2012) -
The wage curve across the wealth distribution
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This paper studies the relationship between wages and the unemployment rate across the wealth distribution. Using microdata from Norway covering the entire population of residents between 2000 and 2015, we introduce four ... -
Waiting Areas of Airports as Restorative Environments for Travelers
(Master thesis, 2012)The main goal of the present study is to investigate if physical attributes in waiting areas of airports can influence their perceived restorativeness for travelers. This study employed a pre-survey to select the physical ... -
Walk and Talk
(Master thesis, 2022)I 2021 rapporterte nesten halvparten av studentene som deltok i Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT) om et høyt nivå av psykiske plager (Sivertsen, 2021, s. 2). Koronapandemiens strenge restriksjoner var en ... -
‘Walking a graph’ – primary school students’ experimental session on functions and graphs
(Chapter, 2017)In this paper we report an experimental activity involving working with functions and graphs in a grade 6 class in a Norwegian primary school. We argue that working with graph loggers in the form of an echo sound system ... -
‘Walking a Graph’: Developing Graph Sense Using Motion Sensor Technology
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The teaching and learning of functions has generally been considered a problematic area of school mathematics. Also, in Norway, functions have been identified as a difficult topic for many students. In this article, we ... -
Wanted and unwanted nature: Invasive plants and the alien–native dichotomy
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2013:152, Doctoral thesis, 2013)This thesis explores how plants are perceived and categorised as alien, invasive and native respectively at individual, professional, and political levels. The thesis demonstrates how perceptions of and interactions with ... -
War, Interaction Capacity and the Structures of State Systems
(Peer reviewed; Journal article, 2020)How have the structures of state systems varied over time and space? We outline a game theoretic model of the decision by political units to accept offers of graded sovereignty from imperial centers. We conceptualize four ... -
Warm-hearted businessmen, competitive housewives? Effects of gender-fair language on adolescents’ perceptions of occupations
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Recent studies from countries with grammatical gender languages (e.g., French) found both children and adults to more frequently think of female jobholders and to consider women's success in male dominated occupations more ...