Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 8792-8811 av 14222
-
Museum og stigma – Hvordan kan museer bidra til sosial inkludering av stigmatiserte grupper?
(Bachelor thesis, 2020)Museenes samfunnsrolle har vært i endring i løpet av de siste tiårene. I denne oppgaven undersøker jeg hvordan museene kan takle rollen for å bidra til sosial inkludering av stigmatiserte grupper i sitt formidlingsarbeid, ... -
Museum og tilbakeføring av kulturarv - En kommentar til to samiske utstillinger, Bååstede og Tråante
(Bachelor thesis, 2019)Hva fortelles om samisk kulturarv i utstillingene Bååstede og Tråante 2017: «Hvem eier historien?»? Hvordan kan vi tolke dem i lys av ICOMs museumsetiske regelverk? De to utstillingene handler begge om samisk kultur og ... -
Museum, demente og læring. Ei kvalitativ studie om museet som læringsstad i møtet mellom personar med demens, pårørande og pedagogar
(Master thesis, 2021)Denne oppgåva handlar om museumstilbod til demente. Framvoksteren av slike tilbod etter siste tusenårs-skiftet er i tråd med auka vektlegging av museet si samfunnsrolle og dei internasjonale museumsetiske retningslinene. ... -
Museums and their Visitors
(Bachelor thesis, 2019)Forholdet mellom museum og menneskelig samhandling er et tema som har hevdet diskusjoner de siste årene. Hvordan utstillinger samhandler og forbindelsen med de besøkende er en bekymring som mange museumsdirektører ikke har ... -
Museumsformidling som katalysator for klimahandling
(Bachelor thesis, 2023)Det later til å være et gap mellom tilgjengelig informasjon og faglig kunnskap i offentligheten om de menneskeskapte klimaendringene, og graden av handling hos den enkelte i samfunnet. Denne oppgaven bruker utstillingsanalyse, ... -
Music Education as a Dialogue Between the Outer and the Inner. A Jazz Pedagogue's Philosophy of Music Education
(Chapter, 2015)This chapter discusses the philosophy of work of a renowned Norwegian jazz pedagogue and its embodiment in practice as a dialogue between inner and outer aspects of music and human beings. Music, here, is conceived as ... -
Music educators' expertise and mandate: Who decides, based on what?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Who should define music educators’ expertise and mandate, and on what basis? Is this for example individual music educators, diverse collectives, employment institutions or political frameworks? How can one discuss ... -
Music in an Emergent History of Psychology
(Journal article; Peer reviewed, 2023)From a historical perspective, ‘psychology’ can be studied from an abundance of angels. Thus, a selected perspective requires some historiographical reflections, but also a conscious awareness of the actual chosen terms ... -
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives
(Book, 2020)This anthology presents research projects that examine the intersection between music, technology and education from a variety of perspectives. The contributors are from a range of educational programs within traditional ... -
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
(Chapter, 2020) -
Musical Experience Modulates Audiovisual Perception – Evidence from event-related potentials and inter-trial phase coherence
(Doctoral theses at NTNU, 2021:69, Doctoral thesis, 2021)This dissertation investigated audiovisual (AV) perception of speech and music, when visual information starts before the auditory onset and provides a prediction about an upcoming corresponding sound. Previous ... -
Musical Expertise Affects Audiovisual Speech Perception: Findings From Event-Related Potentials and Inter-trial Phase Coherence
(Journal article; Peer reviewed, 2019)In audiovisual speech perception, visual information from a talker’s face during mouth articulation is available before the onset of the corresponding audio speech, and thereby allows the perceiver to use visual information ... -
Musicking i et mangfoldig miljø - Tre minoritetsspråklige fireåringers kroppslige uttrykk i musicking-samlinger i barnehagen
(Master thesis, 2016)I denne studien har jeg beskrevet og fortolket tre minoritetsspråklige barns kroppslige utrykk i musicking-samlinger i barnehagen. Stadig økende migrasjon bidrar til et mer mangfoldig samfunn. Barnehagen er en arena hvor ... -
"Musikk betyr utrolig mye for meg. Hører på musikk hver dag, det gjør hverdagen lettere og bedre. Musikk kan ikke beskrives, det er ubeskrivelig.": Emosjoner og identitet - En kvantitativ studie av ungdommer sitt forhold til musikk
(Master thesis, 2013)Hensikten med denne studien var å undersøke om musikk var viktig i livene til ungdom, hvorfor musikk er viktig for dem og hvordan ny teknologi virker inn på dette. 134 ungdommer deltok i denne kvantitative studien, med en ... -
Musikk i skolen
(Bachelor thesis, 2019) -
«Musikk lar meg føle følelser som jeg ikke klarer å uttrykke med ord engang»: En kvalitativ studie av tre studenters opplevelser med musikk i lys av livskvalitet
(Master thesis, 2022)I denne kvalitative undersøkelsen har jeg studert tre studenters opplevelser med musikk i relasjon til livskvalitet. Problemstillingen var «hvordan oppleves musikk å ha betydning for livskvalitet blant studenter, og hvordan ... -
Musikk og fellesskap En studie av det musiske samspillets påvirkning på elevers opplevelse av fellesskap.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Gjennom problemstillingen «Hvordan påvirker samspill i musikkfaget elevers opplevelse av fellesskap?» søker masteroppgaven «Musikk og fellesskap» å finne ut av hvordan elevene opplever musikkfaget, og rent ... -
Musikk som arbeidsmetode for utvikling av barns sosiale kompetanse: En kvalitativ intervjustudie
(Master thesis, 2013) -
Musikk som modalitet for tekstskaping: Musikklytting som estetisk tilnærming til det å skrive tekster
(Master thesis, 2012)Masteroppgaven ”Musikklytting som estetisk tilnærming til det å skrive tekster” har til hensikt å identifisere hvordan musikklytting som estetisk tilnærming fungerer i forhold til det å skrive tekster for elever på ...