Må være noe mer enn kondom på bananen, og lære om sæd- og eggcella
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3834]
Abstract
Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvilke erfaringer og tanker naturfagslærere har med helhetlig seksualitetsundervisning.
Data er innhentet gjennom en kombinert metode bestående av en kvantitativ spørreundersøkelse og fire kvalitative semistrukturerte intervju. Studien har gitt oss innsikt i hva som undervises og ulike refleksjoner lærere har rundt helhetlig undervisning om seksualitet, der den kvantitative delen sørget for en bredere oversikt over hva lærere gjør og ikke gjør i undervisningen, mens intervjuene lot oss gå mer i dybden på hvorfor undervisningen blir gjennomført på denne måten. Studiens kvantitative data er blitt analysert ved bruk av deskriptiv statistikk, mens en stegvis induktiv deduktiv tilnærming ble benyttet i analyse av datamaterialet fra de kvalitative intervjuene. Våre resultater er videre blitt tolket opp imot relevant teori bestående av tidligere forskning om tematikken.
Et sentralt funn i studien er at læreres holdninger til undervisning om seksualitet og hvilke erfaringer og kompetanse de har, er vesentlig for kvaliteten på seksualitetsundervisningen. Tryggheten til læreren og innholdet i undervisningen, avhenger av kompetansen de besitter. Kompetansen kommer ofte fra egeninteresse og ikke opplæring, da dette oppleves som mangelvare i lærerutdanningen. Lærerens vilje er dermed en viktig faktor for å skape tid og rom til gjennomføring av seksualitetsundervisning, og spiller med dette en betydelig større rolle enn forventninger fra læreplanen. Variasjon i kompetanse og trygghet blant lærere øker risikoen for at elever ikke får en helhetlig seksualitetsundervisning. Derfor er det viktig å sørge for at alle får god nok opplæring.
Studien viser at lærere i stor grad underviser om viktige deler som omfatter begrepet helhetlig seksualitetsundervisning, men at temaene kjønnsmangfold, psykisk helse, seksuell orientering og kjønnsidentitet undervises i mindre del. Likevel belyser studien viktigheten av å gi en helhetlig seksualitetsundervisning av god kvalitet, som er alderstilpasset og som elevene kan relatere seg til. En god helhetlig seksualitetsundervisning kan gi elevene kompetanse for å bedre besvare forskjellige spørsmål de vil stå overfor i sin seksuelle utvikling og ruste dem for voksenlivet. The purpose of this master’s thesis is to investigate what experiences and thoughts science teachers have with comprehensive sexuality education.
Data has been obtained through a combined method consisting of a quantitative survey and four qualitative semi-structured interviews. The study has given us insight into what is taught, and the various reflections teachers have about comprehensive teaching about sexuality, where the quantitative part provided a broader overview of what teachers do and don’t do in teaching, while the interviews have allowed us to go more in-depth into why the teaching is implemented in this way. The study’s quantitative data has been analyzed using descriptive statistics while a stepwise inductive deductive approach has been used in the analysis of the data from the qualitative interviews. Our results have also been interpreted against relevant theory consisting of previous research on the topic.
A key finding in the study is that teachers’ attitudes towards teaching about sexuality and what experiences and competences they have are essential for the quality of sexuality teaching. The security of the teacher and the content of the teaching depends on the competence they possess. The competence often comes from self-interest and not training, as this is perceived as a deficiency in teacher education. The teacher’s will be thus an important factor in creating time and space for the implementation of sexuality education, and thus plays a significantly greater role than expectations from the curriculum. Variation in competence and security among teachers increases the risk that pupils do not receive comprehensive sexuality education. It is therefore important to ensure that everyone receives good enough training.
The study shows that teachers for the most part teach about important topics that comprise the concept of comprehensive sexuality education, but that the topics of gender identity are taught to a lesser extent. Nevertheless, the study highlights the importance of providing comprehensive sexuality education of good quality, which is age appropriate, and which the pupils can relate to. A good comprehensive sexuality education can give students the skills to better answer the various questions they will face in their sexual development and prepare them for adulthood.