Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 4835-4854 av 15252
-
Formidling av norsk krigshistorie i museum: Museenes historiebruk
(Bachelor thesis, 2021)Hvordan tolker vi historien om andre verdenskrig og hvordan utvikles historien over tid? I denne oppgaven ønsket jeg å forklare begrepet «historiebruk» og undersøke hvordan museene formidler norsk krigshistorie gjennom ... -
Formidling av okkupasjonshistorien - Fra mytisk fortelling til kritisk historiedidaktisk tilnærming? - En kvalitativ studie av ungdomsskolelæreres undervisning i norsk andre verdenskrigshistorie
(Master thesis, 2015)Temaet for masteroppgaven er formidlingen av norsk okkupasjonshistorie i ungdomsskolen. Forskningsspørsmålene utdyper oppgavens fokusområder, som baserer seg på hvorvidt formidlingen reflekterer en mytisk og fellesskapsdannende, ... -
Formidling av psykisk helse i naturfag. En lærebokanalyse.
(Master thesis, 2023)Psykiske helseplager øker stadig blant ungdom over hele verden. Skolen er derfor en viktig arena i utvikling av barn og unges kompetanser rundt psykisk helse, for å redusere sjansen for psykisk sykdom videre i livet. For ... -
Formidlingen av det norske holocaust
(Master thesis, 2019)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan historielærere i videregående skole formidler historien om det norske holocaust. I tillegg ble det undersøkt om historien brukes i undervisningssammenheng for å oppnå ... -
Forms of Discrimination of LGBT People in Ghana, Uganda, Russia and Norway. A report by ISFiT Research Group 1/2017
(Research report, 2017)This report is written and based on research conducted by the Research Group of the International Student Festival in Trondheim 2017 (ISFiT 2017). ISFiT is the world’s largest thematic student festival with the vision “to ... -
Forms of modern slavery: Vulnerability and exploitation of Syrian refugees in Syria’s neighbouring countries (Turkey, Jordan, Lebanon, Iraq and Israel)
(Master thesis, 2021)This thesis studies the vulnerable situation of Syrian refugees in Syria’s neighbouring countries; Turkey, Jordan, Lebanon and Iraq, which host the majority of the global Syrian refugees. It also includes Israel, which is ... -
Forms of participation: The development and application of a conceptual model of participation in work environment interventions
(Journal article; Peer reviewed, 2018)In the realm of work environment improvements, the Nordic countries have led the way in demonstrating that employee participation is a key requisite for achieving improvements. Despite this, there is a lack of precision ... -
Forord
(Chapter, 2017) -
Forsinket søvnfasesyndrom - prevalens og sammenhenger hos universitets- og høyskolestudenter
(Master thesis, 2015)Målet med studien var å undersøke prevalensen av forsinket søvnfasesyndrom blant studenter. Det ble også undersøkt sammenhengen mellom forsinket søvnfasesyndrom og personlighet, gjennomsnittskarakter, røyk, alkoholbruk og ... -
Forsinket søvnfasesyndrom: Strukturert litteraturgjennomgang og behandlingskasus
(Master thesis, 2013)Bakgrunn: Forsinket søvnfasesyndrom er en tilstand som en ofte kan møte i arbeid med ungdom og voksne med psykiske lidelser. Det er derfor viktig at psykologer har kjennskap til hvordan tilstanden identifiseres, hvordan ... -
Forskeren som dramaturg – dramaturgi som refleksiv metodologi
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artiklens hensigt er at undersøge, hvordan dramaturgi som et teoretisk koncept (Pavis, 2014; Szatkowski, 2017) kan fungere som en metodologisk platform i relation til kunstbaseret forskning. I kunstbaseret forskning får ... -
Forskerspiren - Hvordan har ungdomsskolelæreres forståelse av hovedområdet utviklet seg?
(Master thesis, 2015)Undersøkelser utført i 2008 og 2011 konkluderer med at læreres oppfattelse av hovedområdet Forskerspiren bare delvis er i samsvar med intensjonene. Formålet med denne studien er å gi en beskrivelse av hvordan dagens ... -
Forskerspiren i skolens naturfag: Læreres oppfatning og implementering av et hovedområde i Kunnskapsløftet
(Master thesis, 2011)Denne studien beskriver naturfagslæreres oppfatning og implementering av hovedområdet Forskerspiren. Dette ble ett nytt hovedområde i Kunnskapsløftet i 2006, og skulle i større grad enn tidligere ivareta prosessen og ... -
Forskjellen på skolen og Talentsenteret i Trondheim fra et elevperspektiv.
(Master thesis, 2024)Formålet med studien har vært å undersøke problemstillingen: hvilke forskjeller opplever elever med stort læringspotensial at det er mellom Talentsenteret i Trondheim og skolen knyttet til tilpasset opplæring, og hvordan ... -
Forskjeller i demokrati- og medborgerskapskompetanse: en analyse av kjønnsforskjeller i norske niendeklassingers prestasjoner ved åpne og lukkede spørsmål
(Master thesis, 2024)Denne studiens tematikk har vært norske niendeklassingers demokratiske medborgerskapskompetanse. Mer spesifikt har denne masteroppgaven studert kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner, der målet var å forklare hva som skaper ... -
Forskjeller i holdninger til fotgjengersikkerhet og risikofylt atferd blant unge fotgjengere i Norge, Iran og Tyrkia
(Bachelor thesis, 2022)En stor andel av dødsfall i trafikken er blant fotgjengere, og en årsak kan være risikofylt atferd. Det er derfor interessant å se på psykologiske faktorer som ligger til grunn for slik atferd. Formålet med denne studien ... -
Forskjeller i reisevaner mellom foreldre og voksne uten barn i byområder
(Master thesis, 2021)Foreldre med unge barn opplever ofte at de er avhengige av bilen for å rekke alle dagens gjøremål. Tidligere studier har vist at foreldre bruker bilen mer enn andre voksne uten barn, og overgangen til å bli foreldre er ... -
Forskjeller og sammenhenger mellom kultur, konformitet og risikoatferd blant unge fotgjengere i Norge og Iran
(Bachelor thesis, 2022)Mens fotgjengerulykker utgjør en betydelig andel av trafikkulykker i fremvoksende økonomier, som Iran, er tendensen minkende i Norge. Formålet med studien var å undersøke forskjeller og sammenhenger i kultur, konformitet ... -
Forskning for fremtiden? En oversiktsstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget kroppsøving i perioden 2010-2019
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen rapporterer fra en oversiktsstudie av empirisk forskning på skolefaget kroppsøving i perioden 2010–2019. Hovedmålet er å kartlegge hvilke tema forskningen har belyst, samt om – og eventuelt hvordan – forskningstemaene ...