Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 3366-3385 av 14063
-
En helsefremmende jordmor? Hvilke faktorer er det jordmødre vektlegger som viktige i samhandlingen med kvinnen og paret for at jordmødre selv skal oppleve mening i arbeidet, og er denne samhandlingen med på å gi jordmødre en opplevelse av å arbeide helsefremmende?
(Master thesis, 2016)Mål: Hensikten med studien er å få en dypere forståelse for hvilke faktorer jordmødre vektlegger som viktige i samhandlingen med kvinnen og paret for at jordmødrene selv skal oppleve mening i arbeidet og om denne samhandlingen ... -
En historisk endring av læreplanen i KRLE?
(Bachelor thesis, 2021)Denne FoU-oppgaven tar utgangspunkt i kritikken RLE01-03 fikk for mangelen på historiske perspektiver. Halldis Breidlid og Tarald Rasmussen var blant skeptikerne som la grunnlaget for debatt omkring spørsmålet. Formålet ... -
En hjelpende labb : en kvalitativ studie om bruk av servicehund for kvinner med funksjonsnedsettelse
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: Servicehunder er utprøvd som ett av flere tiltak for å styrke selvstendigheten og funksjonen til personer med ulike funksjonsnedsettelser. Denne masterstudien belyser betydningsfulle forhold ved bruk av servicehund ... -
En hverdag styrt av smartklokka? En "mixed methods"-studie av self-tracking blant norske brukere"
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven utforsker fenomenet self-tracking blant norske smartklokkebrukere og ser på hvordan teknologien og de genererte dataene påvirker brukernes hverdag. Oppgaven tar utgangspunkt i den økende tilgjengeligheten ... -
En hverdag uten en meningsfull aktivitet I ventetiden på hjelp og i en periode med koronatiltak
(Bachelor thesis, 2022)Denne oppgaven forsøker å se nærmere på hvilke konsekvenser lang ventetid på hjelp har for ungdommer. Også hvordan korona påvirket behandlingstilbudet og hvordan koronatiltakene generelt påvirket de yngre. Dette har tilfelles ... -
En i mengden, men ikke usynlig
(Bachelor thesis, 2019) -
En innholdsanalyse av utvalgte norske begrepstester - Kartlegging av grunnleggende begreper viktige i begynneropplæringen i matematikk, sett i et Systematisk begrepsundervisningsperspektiv
(Master thesis, 2020)Formålet med studien har vært å bli bedre kjent med utvalgte begrepstester som kartlegger elevers grunnleggende begreper. Med dette siktes til analysebegreper som, ut fra et Systematisk begrepsundervisningsperspektiv, ... -
En integrert tilnærming til rådgivning i skoleverket
(Master thesis, 2020)Skolens rådgivningstjeneste er i stadig endring, og mål og mening med tjenesten har variert i takt med samfunnets utvikling for øvrig. I dag er det eksplisitt fastsatt og lovgitt at rådgivningstjenesten skal ha et helhetlig ... -
En introduksjon til emulering i arkivet: Om reproduksjon av hard- og softwareteknologi sitt potensiale som løsning i digital langtidsbevaring
(Bachelor thesis, 2019)Emulering er en utbredt løsning for bevaring av retrodatamaskinsystemer og videospillkonsoller. Mindre nevnt er potensialet som bevaringsløsning for digitalt skapte dokumenter i arkivet. Denne artikkelen er skrevet som en ... -
En investering i globale medborgere?
(Master thesis, 2020)I en globalisert og mangfoldig verden er det nødvendig å gi unge borgere verktøy for å håndtere interkulturelle situasjoner og møter. Til en viss grad har ungdomsutveksling blitt presentert som en løsning på problemer som ... -
En kamp om nasjonale grensedragninger: Globaliseringsprosessen som grunnlag for en ny politisk skillelinje i Norge?
(Master thesis, 2022)Framveksten av en ny politisk skillelinje i kjølvannet av de kulturelle og økonomiske spenningene ved globaliseringsprosessen har fått mye oppmerksomhet i statsvitenskapen de siste årene. Dette er en motsetning mellom ... -
"En kan ikke være best i alt" : en kvalitativ fokusgruppestudie med ungdommer og fagpersoner sine tanker om hva som bidrar til gode psykososiale miljø for ungdom
(Master thesis, 2015)Ungdomstiden er en fase hvor det skjer mye i løpet av kort tid. Ungdom opplever kroppslige endringer, de skal takle overgangen fra grunnskole til videregående, eller finne andre veier om skole ikke er alternativet. Det er ... -
En kartlegging og evaluering av tre kjønnsbalansetiltak ved NTNU. Startpakker, kvalifiseringsstipend og mentorprogram
(Research report, 2021)Denne rapporten bygger på en undersøkelse av virkningene av tre sentrale tiltak for kjønnsbalanse i forskning ved NTNU; startpakker for nylig ansatte kvinner i faste vitenskapelige stillinger, kvalifiseringsstipend for ... -
En kasusstudie av endring i affektbevissthet gjennom et terapiforløp - Sinnets Kraft
(Master thesis, 2019)Denne kasusstudiens formål er å forstå endringer i affektbevissthet som følge av et terapiforløp, hos ei jente med internaliserende vansker. Tidsavgrenset intersubjektiv barneterapi (TIB) ble brukt som behandlingsmetode, ... -
En kasusstudie som undersøker om en ekstern aktør i en autentisk kontekst kan fremme bærekraftskompetanser hos elever.
(Master thesis, 2022)Forskning sier at elever ofte kan få stort læringsutbytte når det gjennomføres uteskole eller undervisning utenfor klasserommet(Sinnes, 2021). I 2012 lagde kunnskapsdepartementet en revidert strategi for utdanning for ... -
En komparativ analyse av ulike strategier for endring i Statens vegvesen
(Master thesis, 2017)Hensikten med denne masteroppgaven er å redegjøre for hvordan to ulike tilnærming til å endre Statens vegvesen, eksemplifisert med Innovasjons – og Effektiviseringsprogrammet, har gitt ulik endringseffekt. For å belyse ... -
En kontekstualisering og kritisk lesning av Hamlin & Wynn (2011)
(Bachelor thesis, 2022)Hamlin & Wynn (2011) har presentert spedbarn i alderen 3, 5, og 9 måneder for et «moralsk dukketeater» som utspiller både antisosiale- og prososiale interaksjoner. Med utgangspunkt i resultatene fra et valg-paradigme dras ... -
En kritisk analyse av Skinner’s «Selection by Consequences», med fokus på operant seleksjon og evolusjon
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Selection by Consequences blir gjennomgått fra et kritisk ståsted, sett fra et evolusjonært perspektiv. Konseptet om operant seleksjon lider av at arvemekanismen om overførsel fra foreldre til avkom ikke er tydelig definert, ... -
En kritisk dialog mellom NOU:2014: Elevenes læring i fremtidens skole - Et kunnskapsgrunnlag og Hans Georg Gadamers filosofiske hermeneutikk
(Master thesis, 2015)I Juni 2013 nedsatte Regjeringen ved Kongelig resolusjon et utvalg, det såkalte Ludvigsen utvalget, for å vurdere grunnopplæringens fag opp mot krav til kompetanse i et fremtidig samfunns- og arbeidsliv. Utvalget kom høsten ...