Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 14193-14212 av 14691
-
Vurdering av muntlighet: En kvalitativ undersøkelse om vurdering av muntlige ferdigheter
(Master thesis, 2022)Muntlighet er lite forsket på sammenlignet med andre ferdigheter i norskfaget. Når det gjelder vurdering av muntlige ferdigheter på barneskolen er det ikke mye å finne i forskningsfeltet, da det meste av vurdering er ... -
Vurdering av praktisk arbeid i naturfag: utvikling av et didaktisk vurderingsverktøy
(Master thesis, 2023)I denne studien presenterer vi utviklingen og revideringen av et vurderingsverktøy til bruk i naturfag. Hovedmålet med denne utviklingsrettede masteroppgaven har vært å utvikle et vurderingsverktøy for å vurdere praktisk ... -
Vurdering av praktisk arbeid i naturfag: utvikling av et didaktisk vurderingsverktøy
(Master thesis, 2023)I denne studien presenterer vi utviklingen og revideringen av et vurderingsverktøy til bruk i naturfag. Hovedmålet med denne utviklingsrettede masteroppgaven har vært å utvikle et vurderingsverktøy for å vurdere praktisk ... -
Vurdering av romlige mønstre i Stavanger Kommune ved bruk av skadedata og multivariat regresjon - En GIS studie
(Master thesis, 2015)Denne oppgaven utforsker romlige mønstre vedrørende intensiteten av hendelser og erstatningsutbetalinger knyttet til vannskader i Stavanger Kommune. Hot spots som ble identifisert, svarte på spørsmålet om hvor, mens de ... -
Vurdering for læring i kroppsøving på barneskolen
(Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg tatt for meg vurdering i kroppsøvingsfaget på barneskolen. Gjennom ulike praksisperioder har jeg sett at det blir gitt vurderinger i både norsk, engelsk og matematikk, men aldri i kroppsøving. Min ... -
Vurdering for læring i kroppsøving: En litteraturstudie om læringsfremmende vurderingspraksis fra et lærer- og elevperspektiv
(Bachelor thesis, 2020)Vurdering for læring (VfL) har de siste årene fått økt oppmerksomhet og blitt et satsingsområde i norsk skole. En viktig del av formålet med vurdering i fag er å fremme læring, og forskningslitteraturen tyder på at det å ... -
Vurdering for læring: Indre motivasjon, motivert atferd og skolens målstruktur
(Master thesis, 2014) Vurdering for læring skal realisere Kunnskapsløftets målsetting om økt læring for alle elever, og det finnes en rekke studier som peker på at vurdering for læring har en læringsfremmende effekt. Mindre ... -
Vurdering for motivasjon
(Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven har det blitt undersøkt på hvilke måter karakterer kan påvirke ungdomsskoleelevers motivasjon. Undersøkelsen er basert på hva tre elever på åttende trinn mener om å gå på en skole der de kun får karakterer ... -
Vurdering i Kjemi 1 - Kompetansen som testes på skriftlige prøver i lys av fremtidens kompetansebehov
(Master thesis, 2018)I denne studien har prøver tre kjemilærere ga til elevene sine gjennom ett skoleår blitt samlet inn. Det har blitt gjennomført en dokumentanalyse av prøvene for å svare på forskningsspørsmålet «På skriftlige prøver i Kjemi ... -
Vurdering i KRLE: Dokumentanalyse av et undervisningsopplegg i KRLE
(Bachelor thesis, 2021)Temaet for denne oppgaven er vurdering i KRLE. Denne oppgaven har som mål å se på ulike vurderingsformer man kan ta i bruk i en undervisningstime. Jeg skal undersøke følgende problemstilling: «Hvilke muligheter og utfordringer ... -
Vurdering i kroppsøving – til fordel for enkelte?
(Master thesis, 2020)Hensikt: Vurderingspraksis i kroppsøving er viet stor oppmerksomhet de siste årene. Forskningen som er gjort på temaet er i hovedsak basert på kvalitativ metode med lærerperspektiv. Denne studien har til hensikt å undersøke ... -
Vurdering i kroppsøving: Lærers perspektiv på kropp ved sluttvurdering
(Master thesis, 2023)Hensikt: Hensikten med studiet har vært å undersøke læreres meninger, tanker, erfaringer og praksiser knytte til kropp og vurdering i kroppsøving. Prosjektet undersøker hvordan lærere forstår kropp i kroppsøvingsfaget og ... -
Vurdering i musikkfaget. En kvalititiv studie av to læreres vurderingspraksis
(Bachelor thesis, 2020)I denne bacheloroppgaven forsøker jeg å belyse hvordan to lærere på mellomtrinnet arbeider med vurdering i musikkfaget. Å vurdere i musikkfaget er en utfordring, spesielt fordi musikk er et praktisk fag der det er vanskelig ... -
Vurdering i naturfag vg1
(Master thesis, 2019)I denne studien har jeg intervjuet tre naturfaglæreres vurderingspraksis på vg1 nivå. Intervjuene er analysert med tanke på å svare på problemstillingen: «Hvordan vurderer lærere elevene i naturfag Vg1?». For å diskutere ... -
Vurdering i skolen. "Ser du meg eller mine prestasjoner?"
(Bachelor thesis, 2019)Utgangspunktet i denne bacheloren er temaet «vurdering» i kroppsøving. Min problemstilling ble derfor «Hva legger lærere på småtrinnet i begrepet “vurdering” i kroppsøving? Og hvordan vurderer de?». Jeg brukte kvalitative ... -
Vurdering i veiledning : en studie av veilederkopsets (portefølje 2014/15) arbeid i to utvalgte kommuner, med fokus på veisøkeres tanker omkring nytte og relevans, etter gjennomført veiledning
(Master thesis, 2015)Staten har visse forventninger til kvalitet i skolen, men selv om det kan sies noe konkret omkring skolens oppgave og funksjon i samfunnet, er det ikke like lett å gi en klar oppskrift på hvordan man skal nærme seg de ulike ... -
Vurdering på barnetrinnet - ...å danne en sånn ny kultur, det tar tid…
(Master thesis, 2016)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er at jeg er bekymret for en stadig økende fokusering på resultatstyring i norsk skole. Både nasjonalt og internasjonalt har det i det siste vært diskusjoner om at den stadig økende ... -
Vurdering uten karakter i matematikk En kvalitativ studie om utfordringer som matematikklærere møter ved implementering av karakterfri vurdering på videregående skoler i Norge
(Master thesis, 2023)Sammendrag I min masteroppgave har jeg undersøke hvilke utfordringer matematikklærere på videregående skoler i Norge møter når karakterfri vurderingspraksis implementeres, og hvilke vurderingsformer som da blir benyttet. ... -
Vurderingspraksis i kroppsøving: Læreres tolkning og implementering av innsats og forutsetninger
(Master thesis, 2022)Hensikt: Hensikten med prosjektet har vært å fange opp lærernes meninger, erfaringer, holdninger og praksis, knyttet til vurdering i kroppsøving. Prosjektet undersøker hvordan kroppsøvingslærere i ungdomsskolen tolker og ...