Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 7994-8013 av 15244
-
Kunst og håndverksfaget i grunnskolen - erfaring gjennom praktisk arbeid
(Master thesis, 2019)ABSTRAKT Denne teksten tar sikte på å gi et helhetlig bilde av kunst og håndverksfaget slik det kan se ut i grunnskoleopplæringa. Gjennom et Deweysk perspektiv på erfaring (aktivitet, refleksjon og rekonstruksjon), vil jeg ... -
Kunst og håndverksundervisning i grunnskolen. Utvikling og organisering for å realisere fagets potensial.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgavens overordnende tematikk er kunst og håndverksundervisning, med særlig fokus på organiseringen av faget. På grunn av den unike praktiseringen av kunst og håndverksteam, blir Aune barneskole presentert ... -
Kunst som kommunikasjonsform med fremmedspråklige pasienter
(Master thesis, 2020)Hensikten med oppgaven er å undersøke om kunstterapi kan bidra til kommunikasjon med fremmedspråklige pasienter. For å svare på dette er det foretatt en teoretisk evaluering av kunstterapitmetoden Art Therapy Relational ... -
Kunst som utfordrer - En fenomenologisk intervjustudie av hvordan profesjonelle kunstnere opplever det å møte barn og unge med spesielle behov i et kunstformidlingsprosjekt
(Master thesis, 2014)Formidling og produksjon av kunst og kultur for barn og unge har vært et satsingsområde i norsk kulturpolitikk i flere år. Et sentralt prosjekt i dette arbeidet er Den kulturelle skolesekken (DKS). INK 2013 er et eget ... -
Kunst- og håndverksundervisning i lys av et livsmestringsperspektiv
(Master thesis, 2022)Begrepet livsmestring har kommet inn i læreplanen (LK20) gjennom de tverrfaglige temaene, og skal implementeres i alle fag i grunnskolen. Formålet med denne masteroppgaven er å se på kunst- og håndverklæreres opplevde ... -
Kunst- og uttrykksterapi som behandling for psykoselidelser: En systematisk gjennomgang
(Master thesis, 2012)Kunst- og uttrykksterapi er anbefalt som spesifikk psykososial intervensjon rettet mot reduksjon av negative symptomer i behandlingen av psykoselidelser. Formålet med denne systematiske gjennomgangen er å undersøke den ... -
Kunstdidaktisk praksis i en barnehage utsmykket med kunst
(Master thesis, 2012)Masteroppgaven “Kunstdidaktisk praksis i en barnehage utsmykket med kunst” har til hensikt å identifisere hvilken kunstdidaktikk som skapes gjennom førskolelærernes ulike didaktiske strategier for å gi barna erfaringer med ... -
Kunstdidaktiske muligheter i kunstmøter med installasjonen MIKE
(Master thesis, 2015)Kunstdidaktiske muligheter i kunstmøter med installasjonen MIKE er en masteroppgave i fag og yrkesdidaktikk, estetiske fag, gjennomført ved Program for lærerutdanning NTNU. Masteroppgaven er tenkt å være et bidrag til ... -
Kunsten å bevege seg - En kvalitativ studie av familieterapeuters opplevelse knyttet til det å stå i utfordrende situasjoner
(Master thesis, 2014)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å få økt innsikt i hvordan familieterapeuter reflekterer over egen praksis knyttet til det å stå i utfordrende situasjoner. I den sammenheng har begrepene tilstedeværelse ... -
Kunsten å finne rett person - En kvalitativ studie av hvordan jobbanalyse benyttes i forbindelse med rekruttering
(Master thesis, 2019)Job analysis is the process of collecting and analyzing information about jobs, and is considered as the very foundation of a recruitment process. The purpose of this study is to contribute to new knowledge about job ... -
Kunsten å imitere digitalt: En utforskning av selvportrett
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med mål om å undersøke hvordan digital tegning og selvportrettering kan fremme kunnskap og læring i skolen. Forskningen har en hermeneutisk fenomenologisk tilnærming og en ... -
Kunsten å lede kunsten: En kvalitativ studie av den kreative ledelsen innen kunst og kultur
(Master thesis, 2010)Kreativitet er viktig i et arbeidsliv som legger vekt på innovative ideer i et dynamisk samfunn med stadig nye trender. Det er mange faktorer som kan avgjøre hvorvidt man er kreativ i arbeidslivet, og ledelse kan være en ... -
«Kunsten å overbevise»: Studie av norske myndigheters legitimeringsargumentasjon for militær deltakelse i Libya 2011
(Master thesis, 2014)Forut for enhver forklaring for hvorfor stater legitimerer sin maktbruk slik de gjør på den nasjonale og internasjonale arena, kreves nødvendigvis en kartlegging av hvilke former for legitimeringsargumenter stater faktisk ... -
Kunsten å skape ekte læringssituasjoner : erfaringer fra et aksjonsforskningsprosjekt i samfunnsfag på mellomtrinnet
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven utforsker et læringsprinsipp som handler om hvordan lærere kan skape ekte læringssituasjoner. Begrepet utforskes i lys av etablert teori og erfaringer fra et aksjonsforskningsprosjekt på min egen skole. ... -
Kunsten å snakke matematikk: en kasusstudie om hvordan en flink lærer praktiserer den matematiske samtalen i klasserommet
(Master thesis, 2017)Basert på kunnskapsmangelen knyttet til hva dyktige lærere gjør, samt mangelen på informasjon om hvordan matematiske samtaler i klasserommet burde bli gjennomført, blir jeg nysgjerrig på hvordan lærerne som er flinke til ... -
Kunsten å stille gode spørsmål i den litterære helklassesamtalen
(Master thesis, 2023)Sammendrag: Prosjektet i denne masteroppgaven er å utforske hvordan læreren kan stille spørsmål i en litterær samtale der formålet er å åpne opp en litterær tekst. Med utgangspunkt i novellen «Kunsten å myrde» av Cora ... -
Kunsten å tenke i matematikk: en kvalitativ studie om elevers valg og bruk av estimeringsstrategier i arbeid med addisjon og multiplikasjon av brøk
(Master thesis, 2017)Denne studien tar utgangspunkt i estimering i arbeid med brøk. Ved å se på hvilke estimeringsstrategier elevene benytter seg av og hvordan de velger å begrunne fremgangsmåten sin i en estimeringsprosess, kan en lærer få ... -
Kunsten å vere empatisk Ein studie av korleis eit utval elevar på 9. trinn sine empatiske evner kjem til uttrykk i skjønnlitterær skriving
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgåva undersøker korleis elevane sine empatiske evner kan kome til uttrykk i skjønnlitterær skriving. Studien er ei innhaldsanalyse av elevane sine dagbøker, med utgangspunkt i novella Kunsten å myrde av Cora ... -
Kunstfaglig didaktikk for dybdelæring i lys av pragmatisk estetikk
(Master thesis, 2017)Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan kunstfaglige tenkemåter kan bidra til forståelse for dybdelæring. Problemstillingen er: Hvordan kan et pragmatisk estetisk perspektiv i kunstfaglig didaktikk bidra til ...