Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 5523-5542 av 14222
-
Hva fremmer og hemmer læring i et praksisfellesskap ved Luftkrigsskolen? - En casestudie om 5 kadetters subjektive oppfatninger rundt hva som bidrar til å fremme og hemme læring i praksisfellesskap
(Master thesis, 2015)I denne kvalitative studien har jeg sett på hva som fremmer og hemmer læring i et praksisfellesskap ved Luftforsvarets krigsskole (LKSK). Dette er en relevant problemstilling som kan bidra med å supplementere hvordan ... -
Hva fremmer og hva hemmer samhandling mellom kommunen og spesialisthelsetjenesten innen psykisk helse?
(Master thesis, 2015)Denne studien baserer seg på en kvalitativ undersøkelse som ble gjennomført perioden 2012 til 2014, og som består av syv individuelle intervju og et fokusgruppeintervju. Informantene er fagpersoner innenfor den kommunale ... -
Hva gjør samisk opplæring samisk?
(Master thesis, 2023)Utgangspunktet for dette masterprosjektet har vært nysgjerrigheten rundt spørsmålet «hva gjør samisk opplæring samisk?». For å undersøke dette forskningsspørsmålet har jeg sammenlignet læreplanene LK20S og LK20 i fagene ... -
Hva har dere lyst til å jobbe med som voksen? - En kvalitativ studie om hva som påvirker yrkesvalget til unge gutter i byen og på bygda
(Master thesis, 2015)Vi lever i et utdanningssamfunn, hvor utdanning blir sett på som en investering både for den enkelte og samfunnet. Regjeringens hovedstrategi er at det norske velferdssamfunnet skal kunne utvikle seg ved hjelp av utdanning. ... -
Hva har vært sentrale begrunnelser for å iverksette et kompetansehevingskurs for lærere i Bærum kommune om evnerike elever, og hvilken betydning tilligger deltakerne temaet og korset?
(Master thesis, 2016)Problemstilling: Hva har vært sentrale begrunnelser for å iverksette et kompetansehevingskurs for lærere i Bærum kommune om evnerike elever, og hvilken betydning tillegger deltakerne temaet og kurset? Som problemstillingen ... -
Hva hemmer og hva styrker brukermedvirkning i psykisk helsevern for unge?
(Bachelor thesis, 2020)Sammendrag Denne bacheloroppgaven vil ta for seg temaet unge og deres brukermedvirkning innenfor psykisk helsevern. I 2019 kom Helse og Omsorgsdepartementet med en opptrappingsplan for barn og unges psykiske helse som ... -
"Hva hjelper det hvis det er ingen som prater med deg?": Seks unge rusmisbrukeres opplevelse av hjelpeapparatet i Trondheim
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven tar for seg seks unge rusmisbrukeres opplevelse av hjelpeapparatet i Trondheim, og hva de ser av forbedringspotensiale. I dag fremstår rusfeltet som fragmentert. Behandlingstilbud styres på tvers av ... -
Hva kan man når man kan historie? - En studie av 16-åringers forståelse av historiekunnskap og historiefaget i skolen
(Master thesis, 2014)I denne oppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse om forståelse av historiekunnskap og historiefaget i skolen blant elever på første trinn i den videregående skolen. En kvantitativ spørreundersøkelse med åpne ... -
Hva kan predikere varians i angstsymptomer i største grad av negative automatiske tanker og metakognitive antagelser?
(Master thesis, 2016)Angst er noe som rammer mange. Kognitive og metakognitive teorier vektlegger ulike faktorer for utvikling og opprettholdelse av angstsymptomer. Hensikten med studien var derfor å undersøke om det er kognitive eller ... -
Hva kan vi lære av mattering og gründere?
(Master thesis, 2022)Vi lever i en kompleks verden, noe den siste tiden har minnet oss om med både pandemi og krig på det europeiske kontinentet. Hverdagslivet preges i tillegg av kampen mot klimaendringene og FNs bærekraftsmål som er verdens ... -
"Hva kan vi sammen lete etter for å få den prestasjonsutviklinga?'' : en kvalitativ studie av tre toppidrettstreneres opplevelse av felles forståelse og dens betydning for prestasjonsutvikling
(Master thesis, 2016)I denne kvalitative studien ønsket jeg å undersøke tre toppidrettstreneres opplevelse av å være i relasjon med sine utøvere, hvordan de opplever seg selv og den andre i relasjonen, og hvordan dette har innvirkning på deres ... -
«Hva kjennetegner dans i videregående skole?» - En analyse av fagenes kunnskap, pedagogikk og praksis
(Master thesis, 2015)Masteroppgaven har til hensikt å gi en forståelse av undervisningspraksis på programfag dans, på studieretning for Musikk, dans, drama. Dette satt i relasjon til føringer i Kunnskapsløftet og læreplaner. Målgruppen for ... -
Hva kjennetegner dysfunksjonell samspillsmønstre i lys av Honneths anerkjennelsesteori
(Bachelor thesis, 2022)Temaet jeg ønsker å belyse i min bacheloroppgave er hva som kjennetegner dysfunksjonelle samspillsmønster, hvor jeg har lagt vekt på familierelasjoner. Dette knyttet opp mot sosialfilosofen Axel Honneths anerkjennelsesteori ... -
Hva kjennetegner elever med toppkarakter i kroppsøving i forhold til resten av elevene, med tanke på motivasjonsklima, målorientering, fysisk aktivitet og idrettsdeltakelse?
(Bachelor thesis, 2020)Denne studien omhandler karakter i kroppsøving. Målet med studien var å undersøke hva som kjennetegner elever med toppkarakter i forhold til resten av elevene når det kommer til motivasjonsklima, målorientering, fysisk ... -
Hva kjennetegner en gruppe elever på 7. trinn sin bærekraftbevissthet? En studie av elevers kunnskaper, holdninger og handlinger innenfor den miljømessige, sosiale og økonomiske dimensjonen av BU.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven ser nærmere på hvordan en gruppe elever på 7. trinn sin bærekraftbevissthet er. For å få en dypere forståelse for elevenes bærekraftbevissthet undersøkes elevenes kunnskaper, holdninger og handlingsmønster, ... -
Hva kjennetegner langtidssykemeldte med høy angst og depresjon som mestrer overgangen fra rehabilitering tilbake til arbeidslivet?: En kvantitativ tverrsnittsstudie
(Master thesis, 2014)Bakgrunn: Depresjon og angst er en vesentlig årsak til et stort og økende sykefravær. Både individuelle og mangfoldige faktorer er av betydning for om langtidssykemeldte med høyt angst- og depresjonsnivå vender tilbake i ... -
Hva kjennetegner variasjonen i uteområdene på norske grunnskoler, og hvilke kroppsøvingsaktiviteter kan disse legge til rette for? En analyse av et utvalg skoler fra by og land.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven var å utforske hvordan skolegårder på norske grunnskoler kan gi muligheter for undervisningen i kroppsøving. Oppgaven baserer seg på en analyse av kjennetegnene til skolegårder, med fokus ...