Hva kjennetegner dysfunksjonell samspillsmønstre i lys av Honneths anerkjennelsesteori
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3000723Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1205]
Sammendrag
Temaet jeg ønsker å belyse i min bacheloroppgave er hva som kjennetegner dysfunksjonelle samspillsmønster, hvor jeg har lagt vekt på familierelasjoner. Dette knyttet opp mot sosialfilosofen Axel Honneths anerkjennelsesteori og tre erkjennelsesformer, som selvtillit, selvrespekt og selvverdsettelse. For å forstå hva anerkjennelse er, må en også forstå hva krenkelse innebærer.
Jeg har avgrenset oppgaven til å se på generelle utfordringer og konsekvenser som for barn, som kommer av dysfunksjonelle samspillsmønstre innad i familien, samt lagt vekt på foreldrestøttende tiltak og metoder for å bedre familiens hverdagssituasjon. Dette for å unngå rigide, automatiserte og krenkende samspill. Barn må bli sett som deltakende subjekter inn i samspillet, hvor det da opplever selvstendighet, autonomitet og gjensidighet innenfor de rammene som de voksne setter. The subject I want to shed light on in my bachelor thesis is what characterizes dysfunctional interaction patterns, where I have emphasized family relationships. This is linked to the social philosopher Axel Honneth's theory of recognition and three forms of cognition, such as self-confidence, self-respect and self-esteem. To understand what recognition is, one must also understand what violation entails.
I have limited the task to looking at general challenges and consequences as for children, which come from dysfunctional interaction patterns within the family, as well as emphasizing parental support measures and methods to improve the family's everyday situation. This is to avoid rigid, automated and offensive interactions. Children must be seen as participating subjects in the interaction, where they then experience independence, autonomy and reciprocity within the framework set by the adults.