Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 3643-3662 av 15250
-
"En kan ikke være best i alt" : en kvalitativ fokusgruppestudie med ungdommer og fagpersoner sine tanker om hva som bidrar til gode psykososiale miljø for ungdom
(Master thesis, 2015)Ungdomstiden er en fase hvor det skjer mye i løpet av kort tid. Ungdom opplever kroppslige endringer, de skal takle overgangen fra grunnskole til videregående, eller finne andre veier om skole ikke er alternativet. Det er ... -
En kartlegging og evaluering av tre kjønnsbalansetiltak ved NTNU. Startpakker, kvalifiseringsstipend og mentorprogram
(Research report, 2021)Denne rapporten bygger på en undersøkelse av virkningene av tre sentrale tiltak for kjønnsbalanse i forskning ved NTNU; startpakker for nylig ansatte kvinner i faste vitenskapelige stillinger, kvalifiseringsstipend for ... -
En kasusstudie av endring i affektbevissthet gjennom et terapiforløp - Sinnets Kraft
(Master thesis, 2019)Denne kasusstudiens formål er å forstå endringer i affektbevissthet som følge av et terapiforløp, hos ei jente med internaliserende vansker. Tidsavgrenset intersubjektiv barneterapi (TIB) ble brukt som behandlingsmetode, ... -
En kasusstudie som undersøker om en ekstern aktør i en autentisk kontekst kan fremme bærekraftskompetanser hos elever.
(Master thesis, 2022)Forskning sier at elever ofte kan få stort læringsutbytte når det gjennomføres uteskole eller undervisning utenfor klasserommet(Sinnes, 2021). I 2012 lagde kunnskapsdepartementet en revidert strategi for utdanning for ... -
En komparativ analyse av ulike strategier for endring i Statens vegvesen
(Master thesis, 2017)Hensikten med denne masteroppgaven er å redegjøre for hvordan to ulike tilnærming til å endre Statens vegvesen, eksemplifisert med Innovasjons – og Effektiviseringsprogrammet, har gitt ulik endringseffekt. For å belyse ... -
En kontekstualisering og kritisk lesning av Hamlin & Wynn (2011)
(Bachelor thesis, 2022)Hamlin & Wynn (2011) har presentert spedbarn i alderen 3, 5, og 9 måneder for et «moralsk dukketeater» som utspiller både antisosiale- og prososiale interaksjoner. Med utgangspunkt i resultatene fra et valg-paradigme dras ... -
En kritisk analyse av Skinner’s «Selection by Consequences», med fokus på operant seleksjon og evolusjon
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Selection by Consequences blir gjennomgått fra et kritisk ståsted, sett fra et evolusjonært perspektiv. Konseptet om operant seleksjon lider av at arvemekanismen om overførsel fra foreldre til avkom ikke er tydelig definert, ... -
En kritisk dialog mellom NOU:2014: Elevenes læring i fremtidens skole - Et kunnskapsgrunnlag og Hans Georg Gadamers filosofiske hermeneutikk
(Master thesis, 2015)I Juni 2013 nedsatte Regjeringen ved Kongelig resolusjon et utvalg, det såkalte Ludvigsen utvalget, for å vurdere grunnopplæringens fag opp mot krav til kompetanse i et fremtidig samfunns- og arbeidsliv. Utvalget kom høsten ... -
En kritisk diskursanalyse av "Rettferd for de handicappede": En nasjons karat måles etter de hensyn som vises de svakestes krav på likeverd (skolen 1966:96)
(Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven er skrevet som siste del i en utdannelse innenfor spesialpedagogikk. Temaet er funksjonshemming og oppgaven er linket til fortiden. På samme måte som at synet på og forståelsen av funksjonshemming kan ... -
En kritisk diskursanalyse av det spesialpedagogiske systemet i norsk grunnskole
(Master thesis, 2019)Fokuset i denne studien er rettet mot en tematikk som med jevne mellomrom preger debatten om norsk skole: det spesialpedagogiske systemet i norsk grunnskole. Tematikken har flere ganger blitt satt på dagsorden og diskutert ... -
En kritisk diskursanalyse av konstrueringen og legitimeringen av pedagogiske identiteter i det norske utdanningssystemet
(Master thesis, 2019)I Norge har vi bred politisk enighet om å ivareta prinsippet om en inkluderende skole. Opplæringsloven paragraf § 1-1 viser at i tillegg til faglig kunnskap skal også opplæringen bidra til dannelse. Når det er sagt ser vi ... -
En kritisk diskursanalyse av konstruktene mentalisering, Theory of Mind og refleksiv fungering, samt en kritisk diskursanalyse av mentaliseringsteori, samt en beskrivelse av en barnehagepraksis hvor mentalisering utgjør grunnsynet
(Master thesis, 2018)Mentalisering beskrives av mange som en evne som er vesentlig i barns lek og mestring, men allikevel noe som ikke er medfødt. Den må derfor utvikles i relasjon og samhandling med andre. Metoden i masteroppgaven er kritisk ... -
En kritisk diskursanalyse av kunnskapskonstruksjon om kontroversielle tema på Wikipedia.
(Master thesis, 2020)Wikipedia er en kunnskapsarena som benyttes i utstrakt grad av studenter og elever. I skolen er imidlertid lærere kritiske til å la elevene bruke denne kunnskapsarenaen. I de nye styringsdokumentene i LK20 vektlegges det ... -
En kritisk diskursanalyse av læreplanen i KRLE
(Bachelor thesis, 2021) -
En kritisk diskursanalyse av Nordahl-rapportens «forslag til et helhetlig pedagogisk system»
(Master thesis, 2022)Idealene om inkludering og likeverdig opplæring kan ses på som kjernen til hvorfor det bedrives spesialpedagogikk. I Norge har disse idealene stått sterkt i etterkrigstiden, der samfunnet har vært styrt etter tanken om at ... -
En kritisk tekstanalyse om samisk representasjon i planleggingen av Ishavsbanen med søkelys på miljørettferdighet og infrastructurell kolonialisme.
(Bachelor thesis, 2024)Denne studien tar sikte på å undersøke samisk representasjon og deltakelse i planleggingsprosessen av Ishavsbanen, som er en foreslått jernbaneforbindelse mellom Rovaniemi i Finland og Kirkenes i Norge. Dette blir analysert ... -
En kropp: To liv. Svangerskapet, fosteret og den gravide kroppen – en antropologisk analyse
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2004:72, Doctoral thesis, 2004)SKISSERING AV HOVEDTEMATIKKEN: OM SELVSTENDIGGJØRING AV GRAVIDITET OG PERSONIFISERING AV FOSTERET Jeg startet dette arbeidet med én hovedperson i tankene: Den gravide kvinnen. Etter hvert som prosjektet har utviklet seg, ... -
"En kroppsøvingstime for alle": Hvilke erfaringer har lærere med Bachmann og Haug sine sentrale arbeidsoppgaver med inkludering av elever med ADHD i kroppsøvingsfaget?
(Master thesis, 2011)I denne studien presenteres erfaringene til tre lærere. Hovedtemaet i oppgaven er inkludering av elever med ADHD i kroppsøvingsfaget. Det er en kvalitativ oppgave, og metoden som er blitt brukt er intervju. Bachmann og ... -
En kryss-seksjonell studie om sammenhengen mellom lidenskap for et område, tema eller ferdighet og personlighetstrekket planmessighet målt på fasettnivå
(Master thesis, 2020)Sammenhengen mellom lidenskap for et område, tema eller ferdighet og personlighetstrekket planmessighet er et lite studert tema i psykologien. Egenskaper som kjennetegner lidenskap og planmessighet deler flere overlappende ...